Miljøudvalget 2012-13
L 147 Bilag 22
Offentligt
1230005_0001.png
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 20. marts 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
(Nye muligheder i landdistrikterne for erhverv og helårsboliger, ændring af regler om planlægning i kystområder og til
butiksformål, ophævelse af tilvejebringelses- og tilslutningspligt til fællesantenneanlæg og opsætning af panelantenner og
teknikskabe i landzone)
[af miljøministeren (Ida Auken)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Miljømi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3. Venstres med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2013 og var til
1. behandling den 21. februar 2013. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget anmoder om, at lovforslaget efter 2. be-
handling henvises til fornyet behandling i udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 16. november
2012 dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del – bilag 73.
Den 7. februar 2013 sendte miljøministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Business Kolding,
Dansk Energi,
Dansk Supermarked,
De Samvirkende Købmænd,
EHS, Foreningen af el-overfølsomme,
Camilla Pedersen, Esrum, og
Randers Kommune.
Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Business Kolding,
Dansk Energi,
Dansk Supermarked,
De Samvirkende Købmænd og
Randers Kommune.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 61 spørgsmål til miljøministeren og 1
spørgsmål til ministeren for by, bolig og landdistrikter og
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besva-
ret, bortset fra 13, som forventes besvaret inden 2. behand-
ling.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til miljøministeren til
mundtligt besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 19. marts 2013.
Miljøministeren har efterfølgende sendt udvalget det tale-
papir, der lå til grund for ministerens besvarelse af samråds-
spørgsmålene.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL, KF og IA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af miljøministeren under
nr. 2 og 3 stillede ændringsforlag. Flertallet vil stemme im-
od det af Venstre under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-
kepartis, Konservative Folkepartis og Enhedslistens med-
AX014828
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0002.png
2
lemmer af udvalget er glade for, at vi med lovforslaget gør
vores aftale fra november 2012 til virkelighed. Planlovsæn-
dringen er et vigtigt skridt for at skabe vækst og udvikling i
landdistrikterne og beskytter samtidig landskaber og kyster
mod tilfældigt byggeri.
Det er vigtigt at sikre levende bymidter og handelsliv.
Derfor ændres planloven, så det ikke længere er muligt for
kommuner med mellemstore byer at opføre store udvalgsva-
rebutikker på over 2.000 m², f.eks. byggemarkeder og mø-
belbutikker, uden for bymidten. Det sker for at bevare de le-
vende bymidter, som detailhandelsredegørelsen fra decem-
ber 2011 også anbefaler.
Med lovændringen får alle kommuner mulighed for at gi-
ve tilladelse til mere erhverv og bebyggelse på en række
områder. Det kan være et ønske om at indrette boliger i en
gammel skole eller produktionsvirksomhed i et nedlagt me-
jeri. Samtidig ophæver planlovsændringen en række særreg-
ler for 29 kommuner, som f.eks. har haft ekstra mulighed for
at give tilladelse til byggeri inden for kystnærhedszonen
med miljøministerens tilladelse.
Vi finder det positivt, at vi med lovændringen skaber
bedre muligheder for mobildækning i landdistrikterne. Det
bliver enklere at sætte antenner op. Det vil forbedre mulig-
hederne for vækst og udvikling i landdistrikterne.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og LA) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling stemme for ændringsforslag nr. 1 og 3. Hvis
ændringsforslag nr. 1 forkastes, vil mindretallet stemme for
ændringsforslag nr. 2.
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget har en lang række betænkeligheder ved
lovforslaget omkring planloven.
De 10 mellemstore danske byer er med planloven sat
uden for indflydelse i den fremtidige udvikling af den lokale
detailhandel. De tekniske forvaltninger i byerne har store
planlægningsmæssige problemer, når der skal findes mulig-
heder for at etablere 2.000 m² store udvalgsvarebutikker i
bymidten. Det har ligeledes økonomiske konsekvenser for
byerne, som må se sig nødsaget til at standse planer om at
bygge udvalgsvarehuse, hvor der er plads til dem, hvilket er
uden for bymidten.
Hvis udenlandske detailkæder reelt set kun kan etablere
sig i 5 danske byer, kan man risikere, at disse detailkæder
ikke vil etablere sig i Danmark. Det går ud over fremtidig
vækst i flere danske byer og går i den grad ud over vores ud-
vikling i landdistrikterne også. Kunderne fra disse områder
kører blot endnu længere væk for at handle i den type butik-
ker.
Det er en uhensigtsmæssig forskelsbehandling, når Dan-
marks 5 største byer har fri mulighed for at etablere udvalgs-
varehuse, hvor de vil, og hvor det er bedst for byudviklin-
gen, mens de 10 mellemstore byer skal placere store varehu-
se i bymidten. Det er en misforstået hjælp til handelslivet i
bykernen, at man vil skabe store udvalgsvarehuse, hvor der
ikke er plads.
Desuden har vi tiltro til byrådene i de enkelte kommuner.
De er de nærmeste til at afgøre, hvor deres erhvervsliv skal
etableres. Det er dem, der har det indgående kendskab til de-
res bys behov og udvikling. Vi har i øvrigt også stor tiltro
til, at de danske kommuner, som er omfattet af kystnærheds-
zonen, og som før har haft mulighed for at bygge uden sær-
lig begrundelse, ikke har interesse i at ødelægge den turist-
magnet, som den danske kystzone er.
Endvidere finder mindretallet, at det er dybt uantageligt,
at et flertal i Miljøudvalget har fremskyndet behandlingen af
lovforslaget og dermed ikrafttrædelsestidspunktet. Dette in-
debærer, at Randers Kommune, der i dag er i den sidste fase
omkring planlægningen af et varehus uden for Randers by,
netop ikke når at afslutte de lovpligtige tiltag forud for den
endelige vedtagelse af projektet. Udvalgets beslutning inde-
bærer, at langt over et års planlægning til flere millioner
kroner er spildt og muligheden for hen ved 550 arbejdsplad-
ser er forsvundet. Miljøudvalgets beslutning er udtryk for
manglende respekt for det kommunale selvstyre, og det er
undergravende for borgernes tillid til Folketinget.
Sluttelig støtter mindretallet Venstres ændringsforslag
vedrørende valg af tv-kanaler. Forbrugerne skal have de
bedst mulige vilkår for frit at kunne vælge, hvilke tv-kanaler
de vil se og betale for, samt hvordan de vil modtage dem. Et
frit marked styrker udbuddet af kvalitets-tv-kanaler til glæde
for seerne. Medieaftalen for 2012-14 er i kraft af de ændrede
regler for »must carry«, som Venstre og Dansk Folkeparti
fik forhandlet med i aftalen, et skridt i den rigtige retning
mod mere frihed til forbrugerne.
Tilslutningspligten til fællesantenneanlæg forhindrer dan-
skerne i frit at vælge og kombinere, hvilke tv-kanaler de kan
modtage i deres fjernsyn. Derfor skal afskaffelsen af over-
gangsordningen ske tidligere end foreslået af regeringen.
Dog bør der tages hensyn til fællesantenneforeninger med
store gældsbyrder, som ikke har afhændet deres anlæg til
kommercielle operatører, hvilket det stillede ændringsfor-
slag imødekommer.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF og LA):
1)
Stk. 2
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 9, træder i kraft den 1. januar
2014.
Stk. 3.
Miljøministeren kan i forhold til lovens § 1, nr. 9,
fastsætte overgangsregler for perioden den 1. januar 2014 til
den 1. april 2015 med henblik på at sikre, at ikkekommerci-
elle ejere af fællesantenneanlæg til modtagelse og distributi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0003.png
3
on af tv- og radiosignaler med større gældsposter får mulig-
hed for at afvikle disse.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
[Forkortelse og differentiering af overgangsperioden for op-
hævelsen af tilslutningspligten m.v. til fællesantenneanlæg ]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, RV, SF, EL, KF
og IA):
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 9, fast-
sættes af miljøministeren, dog senest den 1. april 2015.«
[Bemyndigelse til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunkt for
bestemmelse om tilslutningspligt m.v. til fællesantennean-
læg]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
I
stk. 6
indsættes efter »§ 1, nr.«: »1,«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at overgangsperio-
den for ophævelsen af tilslutningspligten m.v. til fællesan-
tenneanlæg forkortes fra ca. 2 år til ca. 9 måneder. Miljømi-
nisteren får dog hjemmel til at fastsætte overgangsregler, så-
ledes at overgangsperioden kan blive op til ca. 2 år i forhold
til lokalplans- og servitutbestemmelser, som pålægger til-
slutningspligt m.v. til et fællesantenneanlæg, som er ejet af
en ikkekommerciel operatør med større gældsposter. I den
forbindelse vil der blive fastsat nærmere kriterier for, hvor-
når der er tale om en »ikkekommerciel« ejer og om »større
gældsposter« m.v.
Antenneforeninger skal kunne dokumentere en større
gældsætning via revisionspåtegnet regnskab for at blive om-
fattet af undtagelsen. Definitionen af foreninger med større
gældsposter er foreninger, hvis passiver (gæld) overstiger 20
pct. af foreningens finansielle og fysiske anlægsaktiver (ka-
bler, forstærkere, hovedstation m.v.). Anlægs- og vedlige-
holdelsesudgifter, som ejerne af antenneanlæg har påtaget
sig efter lovforslagets fremsættelse, indgår ikke i denne be-
regning.
Til nr. 2
Ændringsforslaget bemyndiger miljøministeren til admi-
nistrativt at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for lovens §
1, nr. 9. Ministeren skal dog sætte bestemmelsen i kraft se-
nest den 1. april 2015. Ændringen gør det muligt at indlede
en dialog med Kommissionen om åbningsskrivelsen om op-
hævelse af tilslutningspligt til fællesantenneanlæg, jf. MIU
alm. del – bilag 203.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at § 5 m, stk. 4,
ændres ved lovforslagets § 1, nr. 1. Det fremsatte lovforslag
indeholdt ikke en henvisning til § 1, nr. 1.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)
Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone Loklindt (RV)
fmd.
Andreas Steenberg (RV) Lotte Rod (RV)
Sanne Rubinke (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Erling Bonnesen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V)
nfmd.
Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
44
22
17
16
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 147
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Henvendelse af 28/2-13 fra Randers Kommune
Henvendelse af 1/3-13 fra Dansk Supermarked
Henvendelse af 5/3-13 fra EHS, Foreningen af el-overfølsomme
Ændringsforslag fra miljøministeren
Henvendelse af 22/2-13 fra Business Kolding
Henvendelse af 5/3-13 fra Dansk Energi
Henvendelse af 6/3-13 fra De Samvirkende Købmænd
Henvendelse af 4/3-13 fra Randers Kommune
Præsentation fra Dansk Energi ved foretræde den 14/3-13
Præsentation fra Dansk Supermarked ved foretræde den 14/3-13
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 12/3-13 fra De Samvirkende Købmænd
Ændringsforslag fra miljøministeren
Notat fra Randers Kommune fra foretræde den 14/3-13
Præsentation fra Business Kolding ved foretræde den 14/3-13
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 19/3-13 fra Randers Kommune
Henvendelse af 19/3-13 fra Camilla Pedersen, Esrum
Talepapir fra samrådet den 19/3-13, fra miljøministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 147
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministrene vil redegøre for lovforslagets konsekvenser for
vilkårene for og udviklingen i landdistrikter og på øerne, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter og miljøministeren, og ministrenes svar
herpå
MFU spm. om, hvilken beskæftigelsesmæssig effekt ændringer i plan-
lovens detailhandelsbestemmelser vil få, til miljøministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren helt konkret vil kontrollere, at kommu-
ner udelukkende giver tilladelse til styrkelse af udviklingen i vanske-
ligt stillede landdistrikter, til miljøministeren, og ministerens svar her-
Spm., om kommunerne skal udpege vanskeligt stillede landdistrikter
ud fra skoledistriktsgrænse eller bygrænse – eller hvordan ser ministe-
ren, at et vanskeligt stillet landdistrikt kan udpeges og afgrænses, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om et landdistrikt vil ændre status og dermed blive frataget de
særlige tilladelser, såfremt der i løbet af nogle få år sker en positiv æn-
dring, f.eks. en befolkningstilvækst, til miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0005.png
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Spm. om, hvor ministeren mener, at byer som f.eks. Kolding, Randers
og Horsens m.fl. skal placere en bilforhandler, som kræver meget sto-
re udstillingsarealer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er lavet beregninger på, hvor mange ekstra transportom-
kostninger dette lovforslag vil medføre, når udviklingen nu koncentre-
res i de fem største byer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der skal til, for at et landdistrikt ændrer status og mi-
ster sine særlige tilladelser som »et vanskeligt stillet landdistrikt«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at forklare, hvorfor det er den bedste løsning i forhold til at
skabe vækst og beskæftigelse, at det kun er de fem største byer, der
må bygge i aflastningscentre, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange projekter der var igangsat ude i kommunerne
efter den gamle lov, og hvor mange af disse der vil blive stoppet, hvis
loven bliver vedtaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange arbejdstimer kommunerne har brugt på plan-
lægning af projekter, som ikke kan gennemføres, hvis loven bliver
vedtaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange arbejdspladser loven vil skabe, til miljøministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilken måde loven hjælper med at skabe flere jobs i de
29 særlige kommuner i forhold til de muligheder, som disse kommu-
ner har i dag, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor kommunen ikke kan få lov til selv at definere og
udfylde lokalplansrammer med de aktiviteter, som kommunalbestyrel-
sen finder rigtige med afsæt i det lokale demokrati, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man skal argumentere med, at den ønskede lokale
aktivitet i kystnærhedszonen ikke kan placeres andre steder, til miljø-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor kommunerne ikke selv i fuldt omfang må udfylde
deres lokalplansrammer med de aktiviteter, som kommunalbestyrelsen
finder rigtige med afsæt i det lokale demokrati, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt forstået, at det er ministeren, som skal give
den særlige tilladelse til kommunal planlægning i kystnærhedszonen
hos den enkelte kommune, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor stor en procentdel af Langeland og Ærø, der er omfat-
tet af kystnærhedsprincippet og dermed skal bede om særlig tilladelse
til erhvervsudvikling, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det er et demokratisk problem, at mi-
nisteren vil stille kommunalbestyrelserne ringere i forhold til lokal
selvbestemmelse over erhvervsudviklingen i kystnærhedszonen, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0006.png
6
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Spm. om, hvorfor ministeren er bedre end kommunalbestyrelsen til at
vurdere, om der må bygges i kystnærhedszonen eller ej, til miljømini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/3-13 fra EHS, Foreningen
af el-overfølsomme, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/2-13 fra Business Kol-
ding, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/3-13 fra Randers Kommu-
ne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/3-13 fra De Samvirkende
Købmænd, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentationen fra Dansk Energi, til miljømi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentationen fra Dansk Supermarked, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
således at den i lovforslaget foreslåede overgangsperiode for bestem-
melserne vedrørende tilslutningspligt reduceres, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig med De Samvirkende Købmænd i, at
Randers Kommune ikke har »handlet i god tro« i forbindelse med pla-
nerne om opførelse af et Bilkavarehus i Randers, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for drøftelserne med Randers Kommune på mø-
det mellem ministeren og Randersʼ borgmester den 6/8-12 og det ef-
terfølgende møde med ministerens departementschef i Randers, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der på mødet med Randers Kommune den 6/8-12 blev aftalt
en »køreplan«, som Randers Kommune skulle følge, såfremt man ville
etablere et større udvalgsvarehus, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at bekræfte, at det er Folketinget, der beslutter tidsplanen for
behandlingen af lovforslag, og at det er udvalget, der har fastsat tids-
planen for udvalgsbehandlingen, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren har kendskab til, om Randers Kommune har ha-
stebehandlet lokalplaner el.lign. i forbindelse med etableringen af et
større udvalgsvarehus i Randers, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad der forstås med formuleringen »Ansøgninger der er
indsendt i henhold til L424 færdigbehandles under dette regelsæt« i
aftalen om revision af planloven af november 2012, til miljøministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at lovforslaget er en udmøntning af aftalen af
november 2012 mellem de politiske partier, og at indholdet af lovfor-
slaget har været kendt siden aftalens offentliggørelse i november, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0007.png
7
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Spm. om at oplyse, hvad ministeren har haft af dialog med Randers
Kommune efter aftalen i november 2012, til miljøministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om erhvervsudviklingen på hele Ærø og 91 pct. af Langeland
ikke behøver en særlig planlægningsmæssig begrundelse, til miljømi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministerens tilbagekaldelse af den lempelse, de 29 kommu-
ner og 15 ikkebrofaste øer har haft, skyldes, at kommunerne i den nu-
værende periode har tilsidesat landskabsmæssige attraktioner i kyst-
nærhedszonen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at uddybe, hvorfor ministeren ønsker at lave så snævre ram-
mer for kommunernes planlægning, til miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang man kan få lov til at udvide eksisterende
erhvervsbyggeri i kystnærhedszonen, til miljøministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvilke miljømæssige konsekvenser det har, at folk skal køre
længere for at komme i et storcenter, når man ikke må bygge uden for
de fem største byer, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange arbejdspladser regeringen regner med at skabe
med lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor der vil komme flere arbejdspladser som følge af forsla-
get i forhold til i dag, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange tons CO
2
ministeren regner med at det koster
ekstra, at lastbiler skal stoppe og starte ud til de små købmænd, til mil-
jøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvor mange kunder der kommer i et center som
Scandinavien Park i Tyskland, og hvor stor en reduktion ministeren
venter i antallet af besøgende syd for grænsen som følge af lovens
vedtagelse, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange gange De Samvirkende Købmænd eller John
Wagner har haft møder med ministeriet eller et miljøcenter, til miljø-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange møder ministeren har haft omkring planlovæn-
dringer siden valget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til notat fra Randers Kommune af 14/3-13, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentation fra Business Kolding af 14/3-13,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spørgsmålet er tilbagetaget
Spm. om, i hvilke love og paragraffer forpligtelser til tilslutning til
fællesantenneanlæg, der falder uden for de i dette lovforslag berørte,
er hjemlet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvor mange projekter kommunerne er i gang med
at forberede, men endnu ikke har fået tilladelse til, til miljøministeren
Spm., om ministeren vil kontakte kommunerne med henblik på at få
afklaret, hvor mange arbejdstimer der er brugt på planlægning af pro-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0008.png
8
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
jekter, som ikke kan gennemføres, hvis loven bliver vedtaget, til mil-
jøministeren
Spm. om, hvilke miljømæssige konsekvenser det har, at folk skal køre
længere for at komme i en større udvalgsvarebutik, til miljøministeren
Spm., om ministeren er enig i, at det i flere større byer er vanskeligt at
finde plads i bymidten til større udvalgsvarebutikker grundet hensyn
til trafik og bevaringsværdig bebyggelse, til miljøministeren
Spm., om ministeren er enig i, at det er en forudsætning for at reduce-
re grænsehandelen, at vi i Danmark kan tilbyde tilsvarende butiksløs-
ninger, til miljøministeren
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-13 fra Randers Kommu-
ne, til miljøministeren
Spm., om ministeren tog initiativet til at ændre tidsplanen, til miljømi-
nisteren
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvorfor det ikke er muligt at gi-
ve en dispensation til Randers Kommune i forhold til etablering af en
større udvalgsvarebutik, til miljøministeren
Spm., om ministeren eller embedsmænd fra ministeriet, forvaltninger
eller styrelser på noget tidspunkt har sagt til Randers Kommune, at det
ikke kunne lade sig gøre at få en lokalplan på plads omkring etable-
ring af et Bilkavarehus, til miljøministeren
Spm., om at bekræfte, at kommunerne med dette lovforslag får kom-
petencen til at beslutte, hvad der skal ligge i kystnærhedszonen, til
miljøministeren
Spm., om ministeren har kendskab til andre lovforslag, hvor tidspla-
nen er blevet ændret, efter at udvalget har godkendt en anden tidsplan,
til miljøministeren
Spm., om ministeren vil give eksempler på, at de 29 kommuner og 15
ikkebrofaste øer har tilsidesat landskabsmæssige attraktioner i kyst-
nærhedszonen, til miljøministeren
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-13 fra Camilla Peder-
sen, Esrum, til miljøministeren
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 147
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om, i hvilket omfang ministeren har haft indflydelse på,
at ændringerne af reglerne for etablering af butikscentre bliver hastet
gennem Miljøudvalget – og om baggrunden for denne, til miljømini-
steren
B
Samrådsspm., om det er forsvarligt og i overensstemmelse med god
skik at fremskynde lovgivningsarbejdet, således at nye regler kommer
til at blokere for gennemførelsen af initiativer, der var planlagt til at
blive iværksat under den daværende lovgivning, til miljøministeren
C
Samrådsspm. om at redegøre for baggrunden for, at der i de foreslåede
lovændringer gøres forskel på landets fem største kommuner og lan-
dets øvrige kommuner, til miljøministeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1230005_0009.png
9
D
Samrådsspm., om ministeren har forståelse for, at det ude i landets
kommuner vækker både undren og vrede, at man fra København ha-
ster en lovgivning igennem, til miljøministeren