Kære medlemmerne af Folketingets Miljøudvalg,Tak for orienteringen vedrørende Ministerens svar på Randers kommunes notat. I Ministerens svarer der en par faktuelle oplysninger, som vi gerne vil have præciseret og orienteret Miljøudvalgetsmedlemmer om. I Ministerens svar nævnes der rummeligheden til butikker i bymidten er udvidetmed 25.000 m2. Dette er ikke helt præcist. Rummeligheden blev tilbage i 2005 udvidet med 15.000m2, og dermed er der en samlet restrummelighed på 25.000 m2 . Udvidelsen knytter sig ikkespecifikt til etablering af store udvalgsvarebutikker, men var tænkt som en genereludvidelsesmulighed af de bymæssige funktioner på sigt i området ved havnen og i området syd forGudenå.En afgørende betingelse for at udvidelsen af bymidten i Randers, er etablering af en ny bro / vejtæt på Randers Bro, i vores planer omtalt som Bolværkslinje. Randers Bro er i dag belastet med43.000 biler i døgnet, Danmarks næstmest befærdet vej udenfor motorvejssystemet. Randers Brokan således ikke rumme mere trafik, og en udvidelse af bymidten er kun muligt såfremt de trafikaleproblemer løses via Bolværkslinjen. Etablering af Bolværkslinjen er meget dyr og yderst vanskelligtat finansiere, og kan ikke realiseres i den nærmeste fremtid.Desuden nævnes i Ministerens svar:”Der er således ikke grund til at frygte, at Randers middelalderby ville blive ødelagt, hvis
store udvalgsvarebutikker gennem en fornuftig planlægning placeres i bymidten i stedet for
i aflastningsområdet”.
Hertil bemærkes, at der er en væsentlig forskel på at placere en stor udvalgsvarebutik på foreksempel 12.000 m2 i forhold til en butik på for eksempel 3.000 m2. En stor udvalgsvarebutik på12.000 m2 har et arealbehov på mindst det dobbelte; det vil sige 24.000 m2 til parkering /varelevering m.m. En placering i midtbyen med nævnte arealbehov vil betyde nedrivning af flerestørre karréer.I svaret beskrives de trafikale konsekvenser vedrørende butikker placeret i midtbyen således:Med hensyn til trafikale gener viser undersøgelser, at butikker i bymidten genererer mindre
biltrafik end tilsvarende butikker placeret uden for denne.
Citeret undersøgelse er sikkert korrekt, når der handler om almindelige / specialbutikker placeret imidtbyen. Når det handler om store udvalgsvarebutikker på for eksempel 12.000 m2, er der taleom en helt anden butikstype som erfaringsmæssigt genererer meget biltrafik og derfor anbefalesplaceret i områder med god adgang til den overordnet infrastruktur.Med venlig hilsenHenri AmslerStadsarkitekt MAARanders Kommune