Miljøudvalget 2012-13
L 147 Bilag 11
Offentligt
Foretræde for Folketingets Miljøudvalg14. marts 2013Vedr. L147(Forslag til lov om ændring af lov om planlægning –underpunkt: ændring af regler om planlægning tilbutiksformål)
Tak til Miljøudvalget for at give Dansk Supermarked mulighed for atredegøre for vores syn på L147 om ændring af planlovens detailhandelsbestemmelser!Delegationen består af direktør Henrik Kirketerp og udviklingschef BennyThomsen.L147 indebærer, at mellemstore byer som f.eks. Randers, fremover ikkemå planlægge for udvalgsvarebutikker over 2000 m2 uden for bymidten.Randers er i parentes bemærket Danmarks 6. største by.Dansk Supermarked har to budskaber i dag:
Punkt 1Overgangsbestemmelserne i lovforslaget skal udformes på en rimeligmåde, så projekter der har været undervejs i to år, får lov til at blivefærdigbehandlet efter de gamle regler.Lovforslaget lægger op til et stop for alle projekter omudvalgsvarebutikker uden for bymidten, gældende allerede fra dagenefter, at lovændringen er offentliggjort i Lovtidende.I sagen om et nyt Bilka center i Randers – det er et Bilka der er mindreend halvdelen af Bilka i storbyerne – forventes den endeligekommunale godkendelse at foreligge om kun 6 uger – efter at haveværet to år undervejs hos alle relevante myndigheder.For at sikre virksomhedernes retssikkerhed og tillid til at kunneplanlægge store projekter over en tidshorisont på flere år foreslår vi,atL147 færdigbehandles senest muligt idette Folketingsår, alternativtat ikrafttrædelsesdatoen bliver udskudt.
Punkt 2
Dansk Supermarked ser med bekymring på lovforslagets centralemål om at forhindre mellemstore byer muligheden for fremoverat planlægge for udvalgsvarebutikker over 2000 m2 uden forbymidten.Vi mener, at der er solid dokumentation for, at store butikkerderimod vil styrke konkurrencen og give forbrugerne adgang tilstørre sortiment og flere gode tilbud.Lovændringen i 2011 udsprang netop af bl.a. konsulentfirmaetMcKinseys anbefalinger til den daværende regerings vækstrådom hvordan produktivitet og konkurrencen kunne forbedres.Derfor ser vi L147 som et tilbageskridt til skade for forbrugere ogsamfund.
I forhold til punkt 1 om overgangsbestemmelserne har vi følgendebemærkninger:Planlægning af butikscentre efter gældende planlov er en uhyrekompliceret proces, hvor kommuner og andre myndigheder skalinddrages. De virksomheder der ønsker at etablere nye butikker og jobtil lokalområdet, lægger derfor store ressourcer i det grundigeforarbejde.Dansk Supermarked har i de forløbne år etableret Bilka Center – dvs.de relativt ”små” Bilka’er - i byer som Viborg, Herning og Sønderborg.
I Randers er processen efter to års samarbejde med RandersKommune, meget tæt på sin afslutning.Arbejdet er så langt, at der er et lokalplanforslag i høring til den 20.marts, dvs. om seks dage og lokalplanen forventes godkendt af byrådetden 29.4, dvs. om 6 uger.
Oprindeligt var 3. behandlingen af L147 annonceret til primo maj –dette er pludselig fremrykket til den 25. april.
Det betyder at lovforslaget de facto virker med tilbagevirkende kraft ogat den tidlige ikrafttrædelsesdato i L147 alene har til formål at blokerefor Dansk Supermarked og Randers Kommunes Bilka Center -projekt.Dansk Supermarked appellerer til udvalget om, at L147 sikres rimeligeovergangsbestemmelser, der ikke med få dages marginaler spænderben for projekter, der efter to års arbejde er meget tæt på at være imål.
I forhold til punkt 2 om den mere generelle holdning til store butikkeruden for bymidterneDen vigtigste grund til overhovedet at lægge store butikker over 2000m2 udenfor bymidterne er, at der ganske enkelt ikke er plads i byerne.Formålet med lovændringen for to år siden var at tilgodese de mindreog mellemstore byers konkurrenceevne i forhold til landets største byer.Folketinget gav med lov af 10. maj 2011 kommuner med mere end27.000 indbyggere lov til at planlægge for placering af tre nye storeudvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m2 enten i bymidten eller ieksisterende aflastningsområder.
Der foreligger klar dansk og international dokumentation for dekonkurrencemæssige fordele ved store butiksenheder.Rapporten fra detailhandelsforum til regeringen, marts 2012 fastslog,at hypermarkeder primært konkurrerer med andre storebutiksformater og i mindre omfang med mindre supermarkeder mv.Det er altså ikke de små butikker i midtbyen, der er den primærekonkurrent for!Butiksstrukturen er allerede under kraftig forvandling som følge afborgernes egne valg: de valfarter til grænsebutikker og storeindkøbscentre fjernt fra deres lokalområde. Bilka Center skaber job ogomsætning lokalt.Det er beklageligt, at mindre og mellemstore byer og kommunerfremover ikke vil kunne tilbyde deres borgere samme sortiment ogtilbud som borgere i de større byer.
Som afsluttende bemærkninger vil vi henvise til, at de fleste høringssvar er imod ophævelsen af muligheder for at planlægge for store udvalgsvarebutikkerover 2000 m2 i byer med under 40.000 indbyggere.Og hvorfor er det kun Hovedstadsområdet, Aarhus, Odense, Ålborg og Esbjergder får lov til at planlægge for udvalgsvarebutikker over 2000 m2 ?
Hvorfor er kommuner som Randers med 95.756 indbyggere og Kolding ogHorsens med hhv. 89.412 og 83.598 - Esbjerg har 115.112 indbyggereudelukket for at konkurrere med de større byer?Hvilke nye analyser ligger til grund for udvalgets beslutning om lovændringen ?Miljøministeriets redegørelse om detailhandelsplanlægning 2011 byggerfortrinsvis på de interviewede personers fornemmelser om effekten afbutikscentre udenfor bymidterne. Detailhandelsforums rapport fra 2012 erlangt bedre underbygget med empiriske undersøgelser fra ind og udland.Tak for ordet.
Bilag
Rapporter vedr. store butikscentre:Rapport fra detailhandelsforum, marts 2012, p.46:Danmark er det land i EU9 med størst salgsareal pr. indbygger ogmed markant flere dagligvarebutikker pr. indbygger. I dag har vi iDanmark færre hypermarkeder end i sammenlignelige landeRapport fra detailhandelsforum, marts 2012, p.181Internationale og svenske undersøgelser viser, at konkurrencen pådagligvaremarkedet er størst inden for de enkelte butiksformater ogat hypermarkederne som udgangspunkt hovedsageligt konkurrerermed andre store butiksformater og i mindre omfang med mindresupermarkeder, discountbutikker og specialbutikker.McKinsey & Company 2010 (analysen ”Creating Economic Growth inDenmark through Competition” til Vækstforum marts 2011):Produktiviteten og konkurrencen i den danske dagligvarehandel vilkunne øges gennem en tilladelse til at etablere flere hypermarkeder,der er større end 3.500 m2.