Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 143 Bilag 5
Offentligt
1239747_0001.png
1239747_0002.png
1239747_0003.png
1239747_0004.png
1239747_0005.png
1239747_0006.png
1239747_0007.png
1239747_0008.png
Til lovforslag nr.L 143
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 16. april 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af straffeloven, udlændingeloven og lov om tilhold,opholdsforbud og bortvisning(Styrket indsats mod tvang i forbindelse med ægteskaber og religiøse vielser)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagDansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. februar 2013 og var til1. behandling den 22. februar 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlæn-dinge- og Integrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 20. december2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 51.Den 6. februar 2013 sendte justitsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, RV, SF, EL og KF) indstillerlovforslaget tilvedtagelseuændret. Flertallet vil stemmeimod det af DF stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag. Selv om æn-dringsforslaget ikke vedtages ved 2. behandling, vil mindre-tallet stemme for lovforslaget ved 3. behandling.Etandet mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettilvedtagelse.Mindretallet vil stemme hverken for ellerimod det af DF stillede ændringsforslag.Venstre og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget mener, at lovforslaget adresserer et væsentligt inte-grationsproblem. Tvangsægteskaber og tvang i forbindelsemed religiøse vielser uden borgerlig gyldighed står i skæren-de kontrast til danske værdier, og for V og KF er det heltfundamentalt, at man selv kan vælge sin ægtefælle. Alt an-det er krænkende og undertrykkende.Religiøse vielser uden borgerlig gyldighed tillægges ivisse miljøer lige så stor betydning som vielser med borger-lig gyldighed. For V og KF er det helt naturligt, at tvang iforbindelse med religiøse vielser uden borgerlig gyldighedstraffes lige så hårdt som tvang i forbindelse med almindeli-ge vielser. V og KF kan støtte lovforslaget.V og KF kan ikke tiltræde Dansk Folkepartis ændrings-forslag, idet det efter Justitsministeriets opfattelse vil være istrid med Danmarks EU-retlige forpligtelser.Det er Dansk Folkepartis medlemmer af udvalgets opfat-telse, at islamiske parallelle retssystemer har nået et sådantomfang, at Folketinget bør reagere med ny lovgivning, somgiver myndighederne de redskaber der skal til for at kunnebekæmpe de konstante angreb på dansk kultur, herunderdansk retskultur.Eksistensen af parallelle retssamfund er en realitet blandtvisse grupper af muslimer i Danmark. Denne farlige tendenshar vi efterhånden set mange konkrete eksempler på.Et af de mere skræmmende eksempler så vi i oktober2011, hvor en gruppe såkaldte salafister under navnet Kaldettil islam skabte stor opstandelse, da de erklærede, at de fleresteder i København ville indføre shariazoner, hvor islamiskestraffeprincipper skulle være gældende.Indførelsen af shariazoner i Danmark fremstår måskesom et verdensfjernt ønske fra en lille gruppe ekstremister.Men det er virkeligheden i Storbritannien, at muslimskegrupper patruljerer i gaderne med det formål at håndhæve
DokumentIdJournalnummer
2
sharia, hvilket social- og integrationsministeren har bekræf-tet i et svar til Folketinget. Dette fænomen burde lovforsla-get naturligvis have taget højde for.I Danmark er realiteten den, at mange mennesker alleredei dag lever et liv, hvor de må rette sig efter muslimske pri-vatretlige praksisser og instanser, som intet har med dansklovgivning at gøre. F.eks. er det i visse områder med mangemuslimske beboere almindeligt, at dansk lov kombineresmed eller erstattes af skrevne og uskrevne religiøse love.Et eksempel på eksistensen af parallelle retssystemer sesi øvrigt i forbindelse med muslimske ægteskaber. I novem-ber 2011 udkom en rapport fra SFI, der dokumenterer, at is-lamisk lov og forskellige kulturelle og sociale normer i højgrad er virkeligheden for mange kvinder overalt i Danmark.De bliver muslimsk viet i såkaldte nikahforhold og indgårdermed ægteskaber, som det ikke er nemt at komme ud af,idet opløsning af et muslimsk ægteskab som udgangspunktfordrer mandens tilsagn.DF mener, at det er afgørende, at vi én gang for alle gørop med de parallelle retssystemer og den tankegang, der lig-ger bag. Dansk kultur, herunder dansk retskultur, skal ikketilsidesættes af religiøse mørkemænd, der ønsker at praktise-re sharia i det danske samfund. DF støtter også den del aflovforslaget, som omhandler et kursus i familieret for reli-giøse forkyndere, da det er vigtigt, at udefrakommende fåret solidt kendskab til og indblik i danske samfundsforhold.DF er dog åben over for at diskutere en mere målrettet ord-ning for visse religiøse forkyndere. DF støtter samlet setlovforslaget og opfordrer regeringen til at arbejde videremed bekæmpelsen af parallelle retssystemer.DFʼs beslutningsforslag om kriminalisering af parallelleretssamfund, B 34 (folketingsåret 2011-12), er efter ønskefra DF optrykt som bilag 2 til betænkningen.Enhedslistens medlemmer af udvalget er enige i, at reli-giøse vielser uden borgerlig gyldighed og juridisk aner-kendte vielser bør ligestilles i relation til indsatsen modtvangsægteskaber, idet tvang bør bekæmpes, uanset om denoptræder i forbindelse med den ene eller den anden slags vi-else.Enhedslistens medlemmer af udvalget er generelt imodenhver stramning af de i forvejen alt for stramme bestem-melser om udvisning på grund af kriminalitet. Men da EL
principielt mener, at de religiøse vielser uden borgerlig gyl-dighed bør ligestilles med juridisk anerkendte vielser i rela-tion til dette lovforslag, og da udvisningsbestemmelserne irelation til tvang ved vielser med borgerlig gyldighed ikkestrammes yderligere med lovforslaget, kan EL støtte lovfor-slaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(DF):Til § 201)Efter den under nr. 1 foreslåede § 9 f, stk. 5, indsæt-tes som nyt stykke:»Stk. 6.Stk. 4 og 5 finder også anvendelse for religiøseforkyndere, som er tyrkiske statsborgere.«Stk. 5-7 bliver herefter til stk. 7-9.[Religiøse forkyndere fra Tyrkiet omfattes af krav om delta-gelse i undervisning om dansk familieret, danskkursus ogkursus i danske samfundsforhold som betingelse for forlæn-gelse af opholdstilladelse]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget indebærer, at religiøse forkynderefra Tyrkiet, der foretager vielser, ikke betragtes som arbejds-tagere. Derfor er de ikke omfattet af associeringsaftalen(med Tyrkiet), og derfor skal disse på lige fod med andre re-ligiøse forkyndere deltage i undervisning om dansk familie-ret, danskkursus og kursus i danske samfundsforhold, hvisde vil have forlænget deres opholdstilladelse.
Trine Bramsen (S)fmd.Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 143Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 143Spm.nr. Titel1Spm., om udvisningsreglerne allerede i dag er skærpet i en grad, så den foreslåedeændring ikke vil have nogen praktisk betydning, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpå2Spm. om effekt af strafskærpelsen fra 2008, til justitsministeren, og ministerenssvar herpå3Spm. om kommentar til Dansk Folkepartis beslutningsforslag B 34 (2011-12) omkriminalisering af parallelle retssamfund, til justitsministeren, og ministerens svarherpå4Spm. om udvisningsreglerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå5Spm. om, hvilke konsekvenser det vil få, hvis Folketinget vedtager det af DanskFolkeparti stillede ændringsforslag til lovforslaget, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpå
5
Bilag 2Optryk af indholdet af B 34 (2011-12)
6
7
8