Retsudvalget 2012-13
L 140 Bilag 1
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:
23. januar 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Kaare LindeSagsnr.: 2012-5002-0015Dok.:666613
ForslagtilLov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer og straffe-loven(Udførsel af skydevåben m.v. til civil brug til lande uden for EU, lempelseaf kontrolordningen for visse hardball- og paintballvåben m.v.)§1I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22.oktober 2012, foretages følgende ændringer:1.§ 1, stk. 2, litra b,affattes således:”b) hardball- og paintballvåben og ammunition hertil,”2.§ 2 c, stk. 1,affattes således:”Justitsministeren kan fastsætte regler om, at skytteforeninger under nær-mere angivne organisationer kan give våbenpåtegning på foreningens med-lemsbeviser til skydevåben, der er optaget på organisationernes skydepro-grammer.”3.§ 3, stk. 5, 2. pkt.,affattes således:”Inden der fastsættes sådanne bestemmelser vedrørende skytteforeninger,der kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser efter reglerfastsat i henhold til § 2 c, stk. 1, skal der så vidt muligt forhandles med deorganisationer, som skytteforeningerne hører under.”4.§ 6, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Stk. 1 gælder ikke for
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
1) udførsel af varer, der er omfattet af Rådets forordning (EF) nr.1236/2005 af 27. juni 2005 om handel med visse varer, der kan an-vendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig el-ler nedværdigende behandling eller straf, til destinationer uden forEU’s toldområde, jf. forordningens artikel 18, og2) udførsler, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012.”5.I§ 6 aindsættes somstk. 2:”Stk.2.Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om forenklede proce-durer for udførsler omfattet af artikel 9, stk. 2, i Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012.”6.§ 9, stk. 2, 1. pkt.,affattes således:”Skytteforeninger, der kan give våbenpåtegning på foreningens medlems-beviser efter regler fastsat i henhold til § 2 c, stk. 1, kan uanset § 2, stk. 1,anskaffe og besidde våben, der er optaget på skydeprogrammerne hos deorganisationer, som skytteforeningerne hører under, samt piber, låsestoleog baskyler til de nævnte våben og ammunition og aftagelige magasinerdertil.”7.I§ 10, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”og § 7 c, stk. 1” til: ”§ 7 c, stk. 1, og arti-kel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.258/2012 af 14. marts 2012”.§2I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1007 af 24. oktober 2012, som æn-dret ved § 2 i lov nr. 1242 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1385 af23. december 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 192 a, stk. 1,indsættes efter ”lovgivningen om våben og eksplosiv-stoffer”: ”eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012”.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juni 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 4-5 og 7, samt § 2 træder i kraft den 30. september 2013.
2
§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning .............................................................................................. 42. Udførsel af skydevåben mv. til civil brug til lande uden for EU....... 52.1. Gældende dansk ret ...........................................................................52.2. Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14.marts 2012 ................................................................................................72.3. Justitsministeriets overvejelser........................................................103. Hardball- og paintballvåben .............................................................. 123.1. Gældende ret ...................................................................................123.2. Justitsministeriets overvejelser........................................................134. Særlige beføjelser mv. for skytteforeninger...................................... 134.1. Gældende ret ...................................................................................134.2. Justitsministeriets overvejelser........................................................155. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige..... 156. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ..... 157. Administrative konsekvenser for borgerne ...................................... 158. Miljømæssige konsekvenser ............................................................... 159. Forholdet til EU-retten ....................................................................... 1510. Hørte myndigheder og organisationer mv. ..................................... 1611. Sammenfattende skema .................................................................... 16Bilag 1: Lovforslaget sammenholdt med gældende ret........................ 21Bilag 2: Forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ................Fejl!Bogmærke er ikke defineret.
1. IndledningLovforslaget har til formål at bringe dansk ret i overensstemmelse med Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts2012. Forordningen indeholder regler om kontrol med udførsel af skyde-våben mv. til civil brug fra EU’s toldområde til eller gennem tredjelande.Lovforslaget indebærer, at det vil komme til at fremgå udtrykkeligt af vå-benloven, at udførsler omfattet af forordningen ikke længere vil være om-fattet af lovens eksportkontrolregler, når forordningen træder i kraft den30. september 2013. Endvidere foreslås justitsministeren i overensstem-melse med forordningen bemyndiget til at fastsætte bestemmelser om for-enklede procedurer for visse udførsler omfattet af forordningen.4
Der lægges med lovforslaget op til, at de relevante straffebestemmelser ivåbenloven og straffeloven tilpasses således, at overtrædelse af forordnin-gens eksportkontrolregler vil blive straffet på samme måde, som overtræ-delse af våbenlovens eksportkontrolregler straffes på i dag.Herudover indeholder lovforslaget et våbenteknisk begrundet forslag om,at den gældende undtagelse af hardball- og paintballvåben med vissedrivmidler fra våbenlovens generelle krav om tilladelse til skydevåben ud-vides til at gælde alle hardball- og paintballvåben – uanset drivmiddel.Det forslås endelig at justere ordningen, hvorefter justitsministeren kanfastsætte regler om, at skytteforeninger under visse i loven udtrykkeligt an-førte organisationer kan meddele våbenpåtegning (våbentilladelse) påmedlemsbeviser. Forslaget indebærer, at de nævnte organisationer udgår aflovens tekst, og at der i stedet indsættes en bemyndigelse for justitsmini-steren til administrativt at fastsætte regler om, hvilke organisationer derskal være omfattet af ordningen.2. Udførsel af skydevåben mv. til civil brug til lande uden for EU2.1. Gældende dansk ret2.1.1. Våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 6, forbyder udførsel af våben afenhver art med undtagelse af jagtvåben samt ammunition og dele hertil fraDanmark uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyn-diger dertil.Justitsministeren kan efter våbenlovens § 6, stk. 9, udstede forbud mod, atder udføres våben og ammunition af enhver art. Denne bemyndigelse erudnyttet ved våbenbekendtgørelsens § 28 til at fastsætte en tilladelsesord-ning, som indebærer, at udførsel af våben og ammunition af enhver art,herunder jagtvåben og ammunition hertil, kræver tilladelse, jf. dog våben-bekendtgørelsens §§ 29 og 30, som er omtalt i pkt. 2.1.3 nedenfor.2.1.2. Det fremgår af våbenlovens § 8, stk. 2, at kravet om tilladelse i § 6,stk. 1, ikke gælder for militære styrker og militært personel som led i denmilitære tjenesteudøvelse. § 6, stk. 1, gælder heller ikke militære myndig-heders midlertidige udførsel af udrustning og materiel med henblik på re-paration og vedligeholdelse.
5
Kravet om tilladelse til udførsel gælder endvidere ikke for politiets udfør-sel af våben mv. som led i tjenesten, jf. våbenlovens § 9, stk. 1.I øvrigt anses skydevåben, der er deaktiveret ved gennemskæring på langs,evt. med undtagelse af skæftet og kolben, efter fast praksis for at faldeuden for våbenlovens anvendelsesområde. Sådanne våben kan således ud-føres uden tilladelse.2.1.3. Justitsministeren kan efter våbenlovens § 6 a fastsætte bestemmel-ser, hvorefter personer, der indrejser til landet for at deltage i jagt ellerskydekonkurrence, eller som udrejser herfra med sådant formål, uden tilla-delse kan medbringe jagt- og konkurrencevåben samt ammunition hertil.Sådanne regler er for så vidt angår udførsel til lande uden for EU fastsat ivåbenbekendtgørelsens §§ 29 og 30.Efter disse regler kan våben og ammunition til brug ved jagt, fiskeri ogkonkurrenceskydning indføres fra og genudføres til lande uden for EUuden tilladelse i forbindelse med gennemrejse eller ophold indtil 3 måne-der i Danmark, jf. våbenbekendtgørelsens § 29, stk. 1.Våbenbesidderen skal ved indrejsen forevise told- og skatteregionen envåbentilladelse fra hjemlandets myndigheder eller en erklæring fra hjem-landets myndigheder om, at en våbentilladelse er ufornøden, og ved ind-førsel af våben til brug for en konkurrence skal der endvidere forevises eninvitation fra den relevante organisation her i landet, jf. våbenbekendtgø-relsens § 29, stk. 2 og 3.Våben og ammunition til brug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydningkan endvidere udføres og genindføres uden tilladelse til brug under opholdi indtil 3 måneder i et land uden for EU, jf. våbenbekendtgørelsens § 30,stk. 1. En særlig blanket skal afleveres til toldvæsenet ved udrejsen fra ogindrejsen til Danmark.2.1.4. Tilladelse til udførsel af skydevåben samt dele og ammunition hertiltil lande uden for EU meddeles som udgangspunkt af Justitsministeriet.Politiet er dog bemyndiget til at meddele tilladelse til udførsel til Færøerneog Grønland og EØS-landene af paint- og hardballvåben, signalvåben,luft- og fjedervåben, våben til jagt, fiskeri og konkurrenceskydning og deleog ammunition hertil samt visse antikke skydevåben, jf. våbenbekendtgø-relsens § 28.
6
Opnåelse af tilladelse forudsætter, at ansøgeren opfylder dokumentations-krav, der varierer med mængden af skydevåben eller ammunition og mod-tagerlandet.Som hovedregel skal ansøgeren fremlægge enten en indførselstilladelse el-ler et såkaldt internationalt importcertifikat udstedt af de kompetente myn-digheder i modtagerlandet. Dette gælder dog som udgangspunkt ikke, hvismodtageren er en statsinstitution. Herudover skal ansøgeren dokumentere,at eventuelle transitlande er indforstået med, at der sker transit af de på-gældende våben mv. Endelig skal ansøgeren som hovedregel afgive en er-klæring om blandt andet, at det pågældende vareparti kun vil blive afsendttil den anførte modtager. Der henvises til våbencirkulærets § 28 for så vidtangår sager, der behandles af politiet, og Udenrigsministeriets udførsels-rapport for 2011, side 20-23, for så vidt angår Justitsministeriets praksis.2.1.5. Overtrædelse af våbenlovens § 6, stk. 1, straffes i henhold til våben-lovens § 10, stk. 1, med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skær-pende omstændigheder fængsel indtil 2 år.På samme måde straffes overtrædelse af våbenbekendtgørelsens udførsels-regler, jf. bekendtgørelsens § 44, stk. 1.Efter straffelovens § 192 a straffes overtrædelse af lovgivningen om våbenog eksplosivstoffer under særligt skærpende omstændigheder med fængselfra 1 år indtil 6 år. Sker overtrædelsen af § 192 a med forsæt til terrorisme,er strafferammen fængsel indtil livstid, jf. straffelovens § 114, stk. 1, nr. 6.2.2. Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af14. marts 20122.2.1. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14.marts 2012 fastlægger regler for udførsel af skydevåben samt dele, kom-ponenter og ammunition hertil fra EU’s toldområde til eller gennem tredje-lande.De skydevåben, dele og komponenter samt den ammunition, der som ud-gangspunkt er omfattet af forordningen, er angivet i forordningens bilag I.Det drejer sig i store træk om håndskydevåben med undtagelse af fuldau-tomatiske våben samt væsentlige dele og komponenter hertil.Forordningen finder anvendelse fra den 30. september 2013.7
Det følger af forordningens artikel 3, at forordningen ikke finder anvendel-se på:a) transaktioner mellem stater eller statsoverførsler,b) skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil,som er specielt konstrueret til militær anvendelse, og under ingen om-stændigheder fuldautomatiske skydevåben,c) skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil,som er beregnet til de væbnede styrker, politiet eller offentlige myndig-heder i medlemsstaterne,d) samlere og institutter, der har kulturelt eller historisk sigte på områdetfor skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil, og somer anerkendt som sådanne ved anvendelse af denne forordning af denmedlemsstat, på hvis område de har hjemsted, forudsat at der er sikretsporingsforanstaltninger,e) deaktiverede skydevåben, ogf) antikke skydevåben og efterligninger heraf som fastsat i henhold til na-tional lovgivning, forudsat at de antikke skydevåben ikke omfatter sky-devåben, der er fremstillet efter 1899.2.2.2. Efter forordningen kræves der som udgangspunkt tilladelse til udfør-sel af de våben mv., der er omfattet af forordningen, jf. artikel 4. Tilladel-ser udstedes i overensstemmelse med formularen i bilag II til forordnin-gen. I formularen skal der angives en række oplysninger om blandt andetind- og udførselslandet, eventuelle transittredjelande og nødvendige oplys-ninger til identifikation af våbnene mv., jf. artikel 8.Det følger af artikel 7, at medlemsstaterne ikke må udstede udførselstilla-delser, før det er kontrolleret, at indførselstredjelandet har givet tilladelsetil den relevante indførsel, og som udgangspunkt også at eventuelle transit-tredjelande senest inden forsendelsen har givet skriftlig meddelelse om, atde ingen indvendinger har mod transitten.Efter forordningens artikel 11, stk. 1, litra a, skal medlemsstaterne afslå atudstede en udførselstilladelse, hvis ansøgeren ikke har en ren straffeattestfor så vidt angår lovovertrædelser omfattet af den europæiske arrestordreeller på grund af enhver anden adfærd, der udgjorde en strafbar handling,der kan straffes med frihedsstraf af en maksimal varighed på mindst fire åreller en strengere straf.
8
Efter artikel 10 skal medlemsstaterne ved afgørelsen af, om de skal udste-de en udførselstilladelse efter forordningen, tage hensyn til alle relevanteforhold, herunder den tiltænkte endelige anvendelse og risikoen for omdi-rigering.Medlemsstaterne skal oplyse hinanden om meddelte afslag på udførselstil-ladelser og tage hensyn til sådanne oplysninger ved afgørelsen af, om der iet givet tilfælde skal meddeles tilladelse, jf. artikel 11, stk. 2 og 3. En med-lemsstat, der beslutter at udstede tilladelse til en udførsel, som i alt væsent-ligt er identisk med et tilfælde, hvor en anden medlemsstat har meddelt af-slag, skal forklare afgørelsen over for de andre medlemsstater.2.2.3. Forordningens artikel 9 indeholder undtagelser fra udgangspunktet iartikel 4 om, at udførsel kræver tilladelse.Af artikel 9, stk. 1, fremgår det således, at der ikke kræves tilladelse tilmidlertidig udførsel af skydevåben mv. til jagt- eller konkurrencebrug. Nårde pågældende jægere og konkurrenceskytter forlader EU’s toldområdekan de således nøjes med at fremvise et såkaldt europæisk skydevåbenpaseller – hvis de forlader EU’s toldområde via den medlemsstat, hvor de harbopæl – et andet dokument, som den kompetente myndighed i den pågæl-dende medlemsstat betragter som værende gyldigt til dette formål.Efter artikel 9, stk. 2, skal medlemsstaterne - i overensstemmelse med de-res nationale lovgivning - indføre forenklede procedurer for:a) genudførsel af skydevåben efter midlertidig indførsel med henblik påvurdering eller udstilling uden salg, eller aktiv forædling til reparation,forudsat at skydevåbnene fortsat tilhører en person, der er etableretuden for EU’s toldområde, og at skydevåbnene genudføres til denneperson,b) genudførsel af skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt am-munition hertil, hvis de opbevares midlertidigt fra det øjeblik, de indfø-res på EU’s toldområde, til de udføres fra dette, ogc) midlertidig udførsel af skydevåben med henblik på vurdering og repara-tion og udstilling uden salg, forudsat at eksportøren dokumenterer denlovlige besiddelse af disse skydevåben og udfører dem under toldproce-duren for passiv forædling eller midlertidig udførsel.
9
2.2.4. Det følger af forordningens artikel 16, at medlemsstaterne skal fast-sætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af forordningen ogtræffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf.Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen oghave en afskrækkende virkning.2.2.5. Forordningen indeholder herudover blandt andet bestemmelser omKommissionens adgang til at ændre bilag I, jf. artikel 5 og 6, og om ud-veksling og opbevaring af oplysninger mv., jf. artikel 12, 13 og 19. Artikel17 og 18 indeholder nærmere regler om toldproceduren, herunder om ateksportøren skal føre bevis for, at der foreligger behørig udførselstilladel-se.2.3. Justitsministeriets overvejelser2.3.1. Både forordningen og våbenlovgivningen indeholder regler om ud-førsel af skydevåben fra Danmark til lande uden for EU, jf. pkt. 2.1 og 2.2.Forordninger er umiddelbart gældende i EU-medlemsstaterne, har forrangfor national ret og skal anvendes i deres EU-retlige form. Når forordningentræder i kraft, skal udførsler omfattet af forordningen derfor behandles ef-ter forordningen. Udførsler, der er undtaget fra eller falder uden for for-ordningen, og som i dag er omfattet af våbenlovens § 6, stk. 1 – eksempel-vis udførsel af skydevåben, som er specielt konstrueret til militær anven-delse, jf. artikel 3 – vil derimod fortsat skulle behandles efter våbenlovenseksportkontrolordning.Det er Justitsministeriets opfattelse, at det bør fremgå udtrykkeligt af vå-benloven, at lovens § 6, stk. 1, ikke vil gælde udførsler, der er omfattet afforordningen, når denne træder i kraft.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.2.3.2. Som det fremgår af pkt. 2.2.3, skal medlemslandene indføre forenk-lede procedurer for visse genudførsler efter midlertidig indførsel og vissemidlertidige udførsler, jf. artikel 9, stk. 2, i forordningen.Justitsministeriet finder det mest hensigtsmæssigt, at justitsministeren – ioverensstemmelse med våbenlovens systematik i øvrigt, jf. bemyndigel-sesbestemmelserne i lovens § 6, stk. 6, og § 6 a – bemyndiges til at fast-sætte sådanne forenklede procedurer administrativt. Dermed kan procedu-10
rerne ændres hurtigt og smidigt, hvis f.eks. sikkerhedsmæssige hensynmåtte tilsige dette.For så vidt angår de i forordningens artikel 9, stk. 2, litra a og b, nævntetilfælde påtænker Justitsministeriet at fastsætte en ordning, hvor opnåelseaf tilladelse til genudførsel som udgangspunkt alene vil kræve, at ansøge-ren dokumenterer, at den anførte modtager er den samme, som våbneneoprindeligt blev importeret fra, og underskriver en erklæring om, at de på-gældende våben mv. kun vil blive udført til den anførte modtager. Det be-mærkes i den forbindelse, at den forudgående midlertidige indførsel og be-siddelse i Danmark af våbnene mv. som hidtil vil kræve tilladelse efter vå-benlovgivningen.For så vidt angår de i forordningens artikel 9, stk. 2, litra c, nævnte tilfældepåtænker Justitsministeriet ligeledes at fastsætte en ordning, hvor opnåelseaf tilladelse til midlertidig udførsel – ud over det i artikel 9, stk. 2, litra c,nævnte krav om, at eksportøren dokumenterer den lovlige besiddelse afvåbnene – som udgangspunkt alene vil være betinget af, at ansøgeren do-kumenterer, at udførslen sker til et af de i artikel 9, litra c nævnte formål,og underskriver en erklæring om, at de pågældende våben kun vil blive ud-ført til den anførte modtager. Ud over det i artikel 9, stk. 2, litra c, nævntevilkår om, at våbnene skal udføres under toldproceduren for passiv foræd-ling eller midlertidig udførsel, vil det indgå som et vilkår for tilladelsen, atvåbnene genindføres til Danmark inden for en nærmere angiven frist.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5.2.3.3. Som nævnt i pkt. 2.2.4 pålægger forordningen medlemslandene atfastsætte nærmere regler om sanktioner for overtrædelse af forordningen.Det følger af § 2, stk. 3, i lov om anvendelsen af visse af Den EuropæiskeUnions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v., jf. lov-bekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011 med senere ændringer, at den, derforetager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller ud-stedt i medfør af Den Europæiske Unions forordninger efter artikel 207 omind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde,uden at være i besiddelse af en tilladelse, som kræves i henhold til disseretsakter, straffes med bøde.
11
Justitsministeriet finder det imidlertid rigtigst at opretholde status quo medhensyn til straf, således at overtrædelser af forordningens udførselsreglerstraffes på samme måde som overtrædelser af de udførselsregler i våben-loven, som forordningen delvis erstatter.Overtrædelse af forordningens udførselsregler foreslås således straffet ef-ter våbenloven med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpendeomstændigheder fængsel indtil 2 år, jf. våbenlovens § 10, stk. 1. Endvidereforeslås overtrædelser under særligt skærpende omstændigheder straffetefter straffeloven med fængsel fra 1 år indtil 6 år, jf. straffelovens § 192 a,stk. 1. Sker overtrædelsen af § 192 a med forsæt til terrorisme, er straffe-rammen fængsel indtil livstid, jf. straffelovens § 114, stk. 1, nr. 6.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7 og § 2.De forenklede procedurer efter forordningens artikel 9, stk. 2, påtænkesfastsat i våbenbekendtgørelsen, og overtrædelse af de pågældende reglervil blive omfattet af våbenbekendtgørelsens straffebestemmelser, som in-deholder samme strafferammer som våbenloven. Endvidere finder straf-skærpelsesreglen i straffelovens § 192 a også anvendelse på overtrædelseraf våbenbekendtgørelsen under særligt skærpende omstændigheder.3. Hardball- og paintballvåben3.1. Gældende retDet er i dag forbudt for enhver at indføre, fremstille, erhverve, besidde,bære eller anvende hardball- og paintballvåben med andre drivmidler endluft og kulsyre (f.eks. gas) uden tilladelse fra justitsministeren, jf. våbenlo-vens § 1, stk. 1, nr. 1, og § 2, stk. 1, 1. pkt.Det er derimod alene forbudt for personer under 18 år at erhverve, besidde,bære eller anvende luftdrevne og kulsyredrevne hardball- og paintballvå-ben uden tilladelse, jf. våbenlovens § 2, stk. 1, 2. pkt., jf. § 1, stk. 2, litra aog b. Personer over 18 år kan således uden særlig tilladelse erhverve, be-sidde, bære eller anvende sådanne våben.Ammunition til hardball- og paintballvåben, som består af henholdsvishård plastik og en skal af gelatine mv., der indeholder farvestof, anses efterfast praksis ikke for at være omfattet af våbenloven.
12
3.2. Justitsministeriets overvejelserRigspolitiet har oplyst, at der ikke er holdepunkter for at antage, at hard-ball- og paintballvåben med andre drivmidler end luft eller kulsyre er far-ligere end luft- og kulsyredrevne hardball- og paintballvåben.Der er således ingen våbenteknisk begrundelse for at skelne mellem denævnte våbentyper.På den baggrund og under hensyn til, at hardball- og paintballvåben aleneanvender plastikkugler eller kugler bestående af gelatineskaller med farve-stof eller massivt gummi, foreslås det, at alle hardball- og paintballvåbenligestilles således, at personer over 18 år fremover uden særlig tilladelsevil kunne erhverve, besidde, bære eller anvende sådanne våben uansetdrivmiddel.Det foreslås endvidere, at det anføres udtrykkeligt i våbenloven, at ammu-nition til hardball- og paintballvåben ikke er omfattet af loven.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.4. Særlige beføjelser mv. for skytteforeninger4.1. Gældende ret4.1.1. Efter våbenlovens § 2, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, er det forbudt uden tilla-delse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at er-hverve, besidde, bære eller anvende de våben, der er omfattet af lovenskontrolordning.Udstedelse af våbentilladelse er i alle tilfælde betinget af, at ansøgeren kangodtgøre at have en legitim interesse i våbenbesiddelsen. Endvidere er deten forudsætning for meddelelse af våbentilladelse, at ansøgerens personli-ge forhold og hidtidige vandel ikke gør det betænkeligt at imødekommeansøgningen.Våbentilladelser udstedes som udgangspunkt af politiet. Efter våbenlovens§ 2 c, stk. 1, kan justitsministeren fastsætte regler om, at skytteforeningerunder henholdsvis De Danske Skytteforeninger, Forbundet af DanskeSortkrudtsskytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidræts-forbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser. En vå-benpåtegning er at sidestille med en våbentilladelse.13
4.1.2. Med hjemmel i bemyndigelsen er bekendtgørelse nr. 997 af 19. ok-tober 2009 om våben og ammunition mv. udstedt. Efter bekendtgørelsenkan skytteforeninger under de i loven nærmere opregnede organisationermeddele våbenpåtegning til foreningens medlemmer, hvis foreningen ergodkendt hertil af politiet. Meddelelse af våbenpåtegning kræver samtykkefra politiet i hvert enkelt tilfælde.Reglerne om, at våbenpåtegning på et medlemsbevis til en skytteforeningkan danne grundlag for besiddelse mv. af våben, er ikke udtryk for, at dealmindelige betingelser for våbenbesiddelse er fraveget. Behovet for vå-benbesiddelse er således godtgjort gennem det aktive medlemskab af enskytteforening, og kravene til besidderens personlige forhold og vandelundersøges i forbindelse med politiets meddelelse af samtykke til, at vå-benpåtegning gives.4.1.3. De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firma-idrætsforbund er udover at være omtalt i våbenlovens § 2 c, stk. 1, ligele-des nævnt i lovens § 3, stk. 5, 2. pkt., og § 9, stk. 2.I våbenlovens § 9, stk. 2, er det således bestemt, at reglen i våbenlovens §2, stk. 1, ikke er til hinder for, at skytteforeninger under De Danske Skytte-foreninger, skytteforeninger under Dansk Skytte Union og skytteforenin-ger under Dansk Firmaidrætsforbund anskaffer og besidder våben, der eroptaget på organisationernes skydeprogrammer, samt piber, låsestole ogbaskyler til disse våben og ammunition og aftagelige magasiner dertil. Be-stemmelsen giver således hjemmel til, at skytteforeninger under de opreg-nede organisationer kan eje og besidde våben uden særskilt våbentilladel-se. Der er dog i våbenbekendtgørelsens §§ 12 og 13 fastsat krav om blandtandet forudgående godkendelse fra politiet.Endelig fremgår det af våbenlovens § 3, stk. 5, 2. pkt., at der så vidt muligtskal forhandles med De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union ogDansk Firmaidrætsforbund, inden justitsministeren udnytter sin bemyndi-gelse i våbenlovens § 3, stk. 5, 1. pkt., til at bestemme, at genstande ogstoffer omfattet af våbenlovens § 1 (herunder f.eks. skydevåben) af hensyntil den offentlige sikkerhed skal afstås til det offentlige mod fuld erstatningeller deponeres.
14
4.2. Justitsministeriets overvejelserSom det fremgår af pkt. 4.1, giver våbenloven en række udtrykkeligt an-førte organisationer visse beføjelser mv. Hvis der skulle blive behov for attillægge andre skytteorganisationer tilsvarende beføjelser mv., vil det ihvert enkelt tilfælde kræve en ændring af våbenloven. En ændring af vå-benloven er ligeledes påkrævet, hvis organisationerne opregnet i lovenskifter navn, fusionerer mv., hvilket må anses for uhensigtsmæssigt.Våbenloven foreslås derfor ændret, således at loven ikke udtrykkeligt op-regner de organisationer, som efter justitsministerens nærmere bestemmel-se kan give våbentegning mv. Med forslaget lægges der i stedet op til, atjustitsministeren bemyndiges til administrativt at fastsætte regler om, hvil-ke organisationer der skal være omfattet af ordningen i våbenlovens § 2 c,stk. 1, mv.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, 3 og 6.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget tilpasser dansk ret til Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 om udførsel af skydevåben ogdele, komponenter samt ammunition hertil.
15
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.Et udkast til lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndig-heder og organisationer mv.:Advokatrådet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Rederiforening, Dan-ske Advokater, Danmarks Vaabenhandlerforening, Danske Regioner,Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Danske Speditører, DanskLand- og Strandjagt, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Skibsmæglerfor-ening, Dansk Skytte Union, Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, DeDanske Skytteforeninger, Den Danske Dommerforening, Det Kriminal-præventive Råd, DI Organisationen for erhvervslivet, Dommerfuldmægtig-foreningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,Fagligt Fælles Forbund 3F, Foreningen af Offentlige Anklagere, HKLandsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder,Kommunernes Landsforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,Nordisk Våbenforum, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark,Rederiforeningen af 2010, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspo-litiet, Præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenten for Sø- og Handels-retten, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret ogVaabenhistorisk Selskab.11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiskekonse- Ingenkvenser for stat, kom-muner og regionerAdministrative konse- Ingenkvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiskekonse- Ingenkvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse- Ingenkvenser for erhvervsli-vetMiljømæssige konse- Ingenkvenser
Negative konsekvenser/merudgifterIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
16
Administrative konse- IngenIngenkvenser for borgerneForholdet til EU-retten Lovforslaget tilpasser dansk ret til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr.258/2012 af 14. marts 2012.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (våbenlovens § 1, stk. 2, litra b)Med den foreslåede bestemmelse ligestilles alle hardball- og paintballvå-ben – uanset drivmiddel. Dette indebærer, at alle typer hardball- og paint-ballvåben fremover vil kunne fremstilles og indføres uden tilladelse. Per-soner, der er fyldt 18 år, vil endvidere kunne erhverve, besidde, bære oganvende alle typer hardball- og paintballvåben uden tilladelse.Efter våbenlovens § 2, stk. 1, 2. pkt., vil det fortsat generelt være forbudtfor personer under 18 år at erhverve, besidde, bære eller anvende hardball-og paintballvåben uden tilladelse.Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at det kommer til atfremgå udtrykkeligt af våbenloven, at ammunition til hardball- og paint-ballvåben ikke er omfattet af loven og således ikke kræver tilladelse.Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2 (våbenlovens § 2 c, stk. 1)Efter den gældende våbenlovs § 2 c, stk. 1, kan justitsministeren fastsætteregler om, at skytteforeninger under nærmere udtrykkeligt opregnede or-ganisationer kan give våbenpåtegning til sine medlemmer. Bestemmelsenindebærer, at der skal foretages lovændring, hvis en af de anførte organisa-tioner eksempelvis skifter navn. Bestemmelsen forslås derfor ændret såle-des, at bestemmelsen ikke udtrykkeligt opregner de organisationer, som eromfattet af ordningen, og at det i stedet overlades til justitsministeren ad-ministrativt at fastsætte regler om, hvilke organisationer der skal være om-fattet.17
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i de almindelige bemærkninger.Til nr. 3 (våbenlovens § 3, stk. 5, 2. pkt.)Der er tale om en tilpasning af våbenlovens § 3, stk. 5, 2. pkt., i overens-stemmelse med ændringen af våbenlovens § 2 c, stk. 1, jf. lovforslagets §1, nr. 2, og pkt. 4 i de almindelige bemærkninger. Den foreslåede bestem-melse indebærer således, at der fortsat så vidt muligt skal forhandles medde organisationer, som skytteforeninger med ret til at give våbenpåtegningpå foreningens medlemsbeviser hører under, inden justitsministeren even-tuelt fastsætter bestemmelser om, at de pågældende skytteforeninger skalafstå eller deponere skydevåben mv.Til nr. 4 (våbenlovens § 6, stk. 2)Med den foreslåede bestemmelse videreføres den gældende bestemmelse ivåbenlovens § 6, stk. 2, som § 6, stk. 2, nr. 1. Bestemmelsen blev indsatved lov nr. 503 af 7. juni 2006, hvortil der henvises.Samtidig indsættes der som § 6, stk. 2, nr. 2, en ny bestemmelse, som fast-slår, at lovens § 6, stk. 1, ikke vil gælde udførsler, der er omfattet af Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts2012, når denne er trådt i kraft.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 i de almindelige bemærkninger.Til nr. 5 (våbenlovens § 6 a, stk. 2)Bestemmelsen indebærer, at justitsministeren kan fastsætte regler om for-enklede procedurer i overensstemmelse med artikel 9, stk. 2, i forordnin-gen.For så vidt angår de i forordningens artikel 9, stk. 2, litra a og b, nævntetilfælde påtænker Justitsministeriet at fastsætte en ordning, hvor opnåelseaf tilladelse til genudførsel som udgangspunkt alene vil kræve, at ansøge-ren dokumenterer, at den anførte modtager er den samme, som våbneneoprindeligt blev importeret fra, og underskriver en erklæring om, at de på-gældende våben mv. kun vil blive udført til den anførte modtager. Det be-mærkes i den forbindelse, at den forudgående midlertidige indførsel og be-siddelse i Danmark af våbnene mv. som hidtil vil kræve tilladelse efter vå-benlovgivningen.18
For så vidt angår de i forordningens artikel 9, stk. 2, litra c, nævnte tilfældepåtænker Justitsministeriet ligeledes at fastsætte en ordning, hvor opnåelseaf tilladelse til midlertidig udførsel – ud over det i artikel 9, stk. 2, litra c,nævnte krav om, at eksportøren dokumenterer den lovlige besiddelse afvåbnene – som udgangspunkt alene vil være betinget af, at ansøgeren do-kumenterer, at udførslen sker til et af de i artikel 9, litra c nævnte formål,og underskriver en erklæring om, at de pågældende våben kun vil blive ud-ført til den anførte modtager. Ud over det i artikel 9, stk. 2, litra c, nævntevilkår om, at våbnene skal udføres under toldproceduren for passiv foræd-ling eller midlertidig udførsel, vil det indgå som et vilkår for tilladelsen, atvåbnene genindføres til Danmark inden for en nærmere angiven frist.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i de almindelige bemærkninger.Til nr. 6 (våbenlovens § 9, stk. 2, 1. pkt.)Der er tale om en tilpasning af våbenlovens § 9, stk. 2, 1. pkt., i overens-stemmelse med ændringen af våbenlovens § 2 c, stk. 1, jf. lovforslagets §1, nr. 2, og pkt. 4 i de almindelige bemærkninger. Den foreslåede bestem-melse indebærer således, at de skytteforeninger, der kan give våbenpåteg-ning på foreningens medlemsbeviser, fortsat vil kunne anskaffe og besiddevåben uden særskilt våbentilladelse.Til nr. 7 (våbenlovens § 10, stk. 1, 1. pkt.)Forslaget indebærer, at overtrædelse af artikel 4, stk. 1, i forordningenstraffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende om-stændigheder fængsel indtil 2 år.Der vil således gælde de samme strafferammer for overtrædelse af forord-ningens udførselsregler som for overtrædelse af de udførselsregler i våben-loven, som forordningen erstatter.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i de almindelige bemærkninger.Til § 2Til nr. 1 (straffelovens § 192 a)
19
Forslaget indebærer, at overtrædelse af forordningens artikel 4, stk. 1, un-der særligt skærpende omstændigheder straffes med fængsel i 1 år og indtil6 år efter straffelovens § 192 a. Sker overtrædelsen af § 192 a med forsættil terrorisme, er strafferammen fængsel indtil livstid, jf. straffelovens §114, stk. 1, nr. 6.Der vil således gælde den samme strafferamme for overtrædelse af forord-ningens udførselsregler under særligt skærpende omstændigheder som foren tilsvarende overtrædelse af de udførselsregler i våbenloven, som for-ordningen erstatter.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i de almindelige bemærkninger.Til § 3Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt.Bestemmelserne om hardball- og paintballvåben og skytteforeningernessærlige beføjelser mv. træder i kraft den 1. juni 2013.De øvrige bestemmelser, som vedrører forordningen, træder i kraft den 30.september 2013, fra hvilken dato forordningen finder anvendelse.Til § 4Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at lo-ven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
20
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov om våben og eksplosivstoffer,jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af22. oktober 2012, foretages følgen-de ændringer:§ 1.…Stk. 2.Undtaget fra forbuddet er:a) ...b) kulsyredrevne hardball- ogpaintballvåben,…
1.§ 1, stk. 2, litra b,affattes såle-des:”hardball-og paintballvåben ogammunition hertil,”2.§ 2 c, stk. 1,affattes således:”Justitsministeren kan fastsætteregler om, at skytteforeninger undernærmere angivne organisationerkan give våbenpåtegning på for-eningens medlemsbeviser til sky-devåben, der er optaget på organi-sationernes skydeprogrammer.”
§ 2 c.Justitsministeren kan fastsæt-te regler om, at skytteforeningerunder De Danske Skytteforeninger,skytteforeninger under Forbundetaf Danske Sortkrudtsskytteforenin-ger, skytteforeninger under DanskSkytte Union og skytteforeningerunder Dansk Firmaidrætsforbundkan give våbenpåtegning på for-eningens medlemsbeviser til sky-devåben, der er optaget på Skytte-foreningernes, Unionens eller Fir-maidrætsforbundets skydepro-grammer.…§ 3.……Stk. 5.Såfremt det under særligeomstændigheder er påkrævet afhensyn til den offentlige sikkerhed,
21
kan justitsministeren bestemme, atgenstande eller stoffer, der er om-fattet af forbuddet i § 1, skal afståstil det offentlige mod fuld erstat-ning eller deponeres. Forinden derfastsættes sådanne bestemmelservedrørende skytteforeninger underDe Danske Skytteforeninger, skyt-teforeninger under Dansk SkytteUnion og skytteforeninger underDansk Firmaidrætsforbund, skal derså vidt muligt forhandles med Skyt-teforeningerne, Unionen og Firma-idrætsforbundet.
3.§ 3. stk. 5, 2. pkt.,affattes såle-des:”Inden der fastsættes sådanne be-stemmelser vedrørende skyttefore-ninger, der kan give våbenpåteg-ning på foreningens medlemsbevi-ser efter regler fastsat i henhold til§ 2 c, stk. 1, skal der så vidt muligtforhandles med de organisationer,som skytteforeningerne hører un-der. «
§ 6.…Stk. 2.Forbuddet i stk. 1 omfatterikke udførsel af varer, der er omfat-tet af Rådets forordning (EF) nr.1236/2005 af 27. juni 2005 omhandel med visse varer, der kan an-vendes til henrettelse, tortur elleranden grusom, umenneskelig ellernedværdigende behandling ellerstraf, til destinationer uden for EU'stoldområde, jf. forordningens arti-kel 18.…
4.§ 6, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Stk. 1 gælder ikke for1) udførsel af varer, der er om-fattet af Rådets forordning(EF) nr. 1236/2005 af 27.juni 2005 om handel medvisse varer, der kan anven-des til henrettelse, tortur el-ler anden grusom, umenne-skelig eller nedværdigendebehandling eller straf, til de-stinationer uden for EU’stoldområde, jf. forordnin-gens artikel 18, og2) udførsler, der er omfattet afEuropa-Parlamentetsog Rådets forordning (EU)nr. 258/2012 af 14. marts2012.”
§ 6 a.Justitsministeren kan fastsæt-te bestemmelser, hvorefter perso-ner, der indrejser til landet for atdeltage i jagt eller skydekonkurren-22
cer, eller som udrejser herfra medsådant formål, uden tilladelse kanmedføre jagt- og konkurrencevåbensamt ammunition hertil.5.I§ 6 a,indsættes somstk. 2:”Stk.2.Justitsministeren kan fast-sætte bestemmelser om forenkledeprocedurer for udførsler omfattet afartikel 9, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EU) nr. 258/2012 af 14. marts2012.”§ 9.…Stk. 2.Skytteforeninger under DeDanske Skytteforeninger, skytte-foreninger under Dansk SkytteUnion og skytteforeninger underDansk Firmaidrætsforbund kanuanset § 2, stk. 1, anskaffe og be-sidde våben, der er optaget på Skyt-teforeningernes, Unionens ellerFirmaidrætsforbundets skydepro-grammer, samt piber, låsestole ogbaskyler til de nævnte våben ogammunition og aftagelige magasi-ner dertil. Justitsministeren kanfastsætte regler herom samt om re-gistrering af de nævnte våben mv.…§ 10.Med bøde, fængsel indtil 4måneder eller under skærpende om-stændigheder fængsel indtil 2 årstraffes den, der overtræder §§ 1-2a, 2 c, 2 d, 3 a og 3 b, § 5, stk. 1,§ 6, stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, og § 7c, stk. 1. På samme måde straffesden, der forsætligt eller ved grovuagtsomhed overtræder § 2, stk. 4,og § 7 a, stk. 2.
6.§ 9, stk. 2, 1. pkt.,affattes såle-des:”Skytteforeninger, der kan give vå-benpåtegning på foreningens med-lemsbeviser efter regler fastsat ihenhold til § 2 c, stk. 1, kan uanset§ 2, stk. 1, anskaffe og besidde vå-ben, der er optaget på skydepro-grammerne hos de organisationer,som skytteforeningerne hører un-der, samt piber, låsestole og basky-ler til de nævnte våben og ammuni-tion og aftagelige magasiner dertil.”
7.I§ 10, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”og§ 7 c, stk. 1” til: ”§ 7 c, stk. 1, ogartikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EU) nr. 258/2012 af 14. marts2012”
23
…§2I straffeloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 1007 af 24. oktober 2012, somændret ved § 2 i lov nr. 1242 af 18.december 2012 og § 2 i lov nr.1385 af 23. december 2012, foreta-ges følgende ændringer:§ 192 a.Med fængsel fra 1 år indtil6 år straffes den, der overtræderlovgivningen om våben og eksplo-sivstoffer ved under særligt skær-pende omstændigheder at indføre,udføre, transportere, erhverve,overdrage, besidde, bære, anvende,tilvirke, udvikle eller med henblikpå udvikling forske i1) skydevåben eller2) andre våben eller eksplosivstof-fer, når våbnet eller eksplosivstof-ferne på grund af deres særdelesfarlige karakter er egnet til at for-volde betydelig skade.…1.I§ 192 a, stk. 1,indsættes efter”lovgivningen om våben og eksplo-sivstoffer”: ”eller artikel 4, stk. 1, iEuropa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. 258/2012 af 14.marts 2012”.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1.juni 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 4-5 og 7, samt § 2træder i kraft den 30. september2013.§4Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.
24