Retsudvalget 2012-13
L 140 Bilag 1
Offentligt
1212028_0001.png
1212028_0002.png
1212028_0003.png
1212028_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:
23. januar 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Kaare LindeSagsnr.: 2012-5002-0015Dok.:645128

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

over

Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer og

straffeloven (Udførsel af skydevåben m.v. til civil brug til lande uden

for EU, lempelse af kontrolordningen for visse hardball- og paintball-

våben m.v.).

(L …)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos:Advokatrådet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Rederiforening, Dan-ske Advokater, Danmarks Vaabenhandlerforening, Danske Regioner,Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Danske Speditører, DanskLand- og Strandjagt, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Skibsmæglerfor-ening, Dansk Skytte Union, Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, DeDanske Skytteforeninger, Den Danske Dommerforening, Det Kriminal-præventive Råd, DI Organisationen for erhvervslivet, Dommerfuldmægtig-foreningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,Fagligt Fælles Forbund 3F, Foreningen af Offentlige Anklagere, HKLandsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder,Kommunernes Landsforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,Nordisk Våbenforum, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark,Rederiforeningen af 2010, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspo-litiet, Præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenten for Sø- og Handels-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
retten, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret ogVaabenhistorisk Selskab.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:

Advokatrådet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Rederiforening,

Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Land- og Strandjagt, Datatilsynet,

De Danske Skytteforeninger, Den Danske Dommerforening, DI – or-

ganisation for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-

stolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, HK Landsklub-

ben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder, Nordisk

Våbenforum, Politiforbundet i Danmark, Præsidenten for Vestre

Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenterne for samtlige

byretter, Rederiforeningen af 2010, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.

Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført medkursiv.

2. Høringssvarene

Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk Firmaidrætsfor-

bund, Dansk Land- og Strandjagt, Datatilsynet, De Danske Skyttefor-

eninger, Den Danske Dommerforening, DI – organisation for er-

hvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-

hvervsflyvningens Sammenslutning, HK Landsklubben Danmarks

Domstole, Institut for Menneskerettigheder, Politiforbundet i Dan-

mark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre

Landsret, Præsidenterne for samtlige byretter og Rederiforeningen af

2010

har ingen bemærkninger til lovforslaget.

Rigspolitiet

og

Nordisk Våbenforum

har bemærket, at definitionen af etvåben er anderledes i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.258 af 14. marts 2012 end den danske våbenlovgivning. Rigspolitiet harnærmere herom anført, at eksempelvis signal- eller gasvåben og luft- ogfjedervåben falder uden for forordningens anvendelsesområde.Nordisk Våbenforum har endvidere fremsat en række bemærkninger til be-skrivelsen af gældende ret i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,herunder om deaktivering af skydevåben, og anbefalet, at forbuddet mod”kulsyredrevne luftvåben” ophæves.
2
Som anført under pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger viludførsler, der er undtaget fra forordningen, og som i dag er omfattet afvåbenlovens § 6, stk. 1, fortsat skulle behandles efter våbenlovens eksport-kontrolordning.For så vidt angår beskrivelsen af gældende ret har Justitsministeriet i pkt.2.1.2 vedrørende deaktivering af skydevåben ændret ”gennemsavning” til”gennemskæring” svarende til ordlyden i våbenbekendtgørelsens § 43 a,stk. 1. I øvrigt er beskrivelsen af gældende ret korrekt. Det kan oplyses, atkulsyredrevne hardball- og paintballvåben blev undtaget fra forbuddet ivåbenlovens § 1 ved lov nr. 500 af 17. juni 2008.

Rigsadvokaten

har i sit høringssvar bemærket, at lovudkastet bl.a. inde-holder en afkriminalisering af besiddelse m.v. af hardball- og paintballvå-ben med andre drivmidler end luft og kulsyre (f.eks. gas). Rigsadvokatenhar på den baggrund anmodet politikredsene og statsadvokaterne om indtilvidere at sætte straffesager vedrørende besiddelse m.v. sådanne våben i be-ro.

Danmarks Jægerforbund

har anført, at forbundet ikke har nogen indsi-gelser, så længe proceduren for udførsel af skydevåben mv. til civilt brug ilande uden for EU til jagt og konkurrenceskydning ikke besværliggøres,hvilket ikke umiddelbart er tilfældet med lovforslaget.Forbundet har endvidere anført, at det i dag ikke er muligt for jagtforenin-ger at søge politiets tilladelse til at erhverve og besidde skydevåben. Det erforbundets opfattelse, at jagtforeninger bør have samme vilkår for opbeva-ring af skydevåben som øvrige skytteforeninger.Politiet kan efter gældende ret give jagtforeninger tilladelse til at erhverveog besidde våben mv. til brug for foreningens medlemmer, jf. våbenlovens§ 2, stk. 1, våbenbekendtgørelsens § 2, stk. 1, og våbencirkulærets § 2, stk.1, nr. 2. For udstedelse af en våbentilladelse skal der svares afgift, jf. vå-benlovens § 6 b.Som det fremgår af pkt. 4.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,kan skytteforeninger under visse organisationer meddele våbenpåtegning(våbentilladelse) på foreningens medlemsbeviser, jf. våbenlovens § 2 c,stk. 1. De samme foreninger kan endvidere anskaffe og besidde visse sky-devåben uden særskilt våbentilladelse, jf. våbenlovens § 9, stk. 2. De fore-slåede ændringer af de nævnte bestemmelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 og3
6, ændrer ikke på ordningen bortset fra, at det fremover vil blive fastsatved bekendtgørelse og ikke fremgå af loven, hvilke organisationer der ertale om. Justitsministeriet finder ikke på det foreliggende grundlag, atordningen bør udvides til også at omfatte jagtforeninger.

3. Lovforslaget

Lovforslaget svarer med enkelte redaktionelle ændringer til det lovforslag,der blev sendt i høring.
4