Retsudvalget 2012-13
L 14 Bilag 12
Offentligt
Til lovforslag nr.L 14
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. november 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om renter ved forsinket betaling m.v., lov omerstatningsansvar og lov om forsikringsaftaler(Gennemførelse af direktiv om bekæmpelse af forsinket betaling i handelstransaktioner og ændring af rentesatsen i visseformueretlige love)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Det Kon-servative Folkepartis medlem af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 1. Justitsministeren har stillet ændringsfor-slag nr. 2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget bygger på betænkning nr. 1535 om gennem-førelse af direktivet om bekæmpelse af forsinket betaling ihandelstransaktioner (2011/7/EU). Justitsministeren sendteden 24. august 2012 betænkningen til udvalget, jf. REU alm.del – bilag 521, folketingsåret 2011-12. Betænkningen harværet sendt i høring, og den 1. oktober og 11. oktober 2012sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Dansk Industri og Dansk Er-hverv og Håndværksrådet.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Dansk Transport og Logistik,Danske Speditører ogHåndværksrådet.SpørgsmålUdvalget har stillet 11 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Venstres medlemmer af udvalget er som udgangspunktimod en lovregulering af aftaleforholdet mellem to er-hvervsdrivende.Venstre anerkender imidlertid, at mange leverandørerunder finanskrisen har oplevet, at større samhandelspartnereegenhændigt har trukket betalinger udover de aftalte kredit-tider. Lovforslaget – der er en implementering af et EU-di-rektiv – vil kunne have en adfærdsregulerende effekt til støt-te for kreditors (leverandørens) retmæssige betaling til for-faldstid.Lovforslaget beskytter således kreditor (både store ogsmå leverandører) og vil således også beskytte den »store«leverandør, der eksempelvis leverer en maskine til en min-
DokumentIdJournalnummer
2
dre virksomhed. Her vil man ikke fra den mindre virksom-heds side gyldigt kunne aftale kredittider ud over 60 dage,med mindre aftalen er »udtrykkelig«. Specielt af hensyn tilmindre virksomheder, der ofte agerer uden særlig juridiskassistance, er det uheldigt, at ordet »udtrykkelig« ikke erpræcist defineret i lovforslaget, idet også den mindre virk-somhed som udgangspunkt bør kunne indgå sine aftaler i til-lid til, at almindelig aftalte vilkår mellem to erhvervsdriven-de er gældende.Lovforslaget ændrer ikke på leverandørens overvejelserog muligheder for at søge sit tilgodehavende inddrevet viaretslig inkasso.Venstre forventer, at loven indskærpes i alle led af denoffentlige sektor, ligesom der imødeses en afrapportering frajustitsministeren om lovens implementering indenfor eks. 2år.Med disse bemærkninger kan Venstre stemme for lovfor-slaget.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-talelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(KF), tiltrådt af <>:Til § 11)I den undernr. 6foreslåede§ 3 aændres »60 dage« til:»30 dage«.[Indførelse af betalingsfrist for erhvervsdrivende på 30dage]Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:Til § 42)Stk. 2og3affattes således:»Stk. 2.Loven gælder for rente af pengekrav, som forfal-der den 1. marts 2013 eller senere.
Stk. 3.Lovens § 1, nr. 8 og 9, gælder for inddrivelsesom-kostninger, hvor det pågældende betalingskrav opstår efterlovens ikrafttræden.«[]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget opretholder status quo i forhold til dennormale betalingsfrist på 30 dage som den er i dag. Gen-nemføres regeringens forslag uændret, vil den normale beta-lingsfrist de facto blive 60 dage. Forslagsstiller ønsker at be-skytte de små og mellemstore virksomheder. Med ændrings-forslaget vil det fortsat være muligt med fordringshaverensudtrykkelige godkendelse at udvide betalingsfristen, hvilketkan være nødvendigt. Sådan har Sverige valgt at implemen-tere direktivet. Det er forslagsstillers indstilling, at en udvi-delse ud over 60 dage skal være særligt begrundet.Til nr. 2Formålet med ændringsforslaget er at tydeliggøre, at deter forfaldstidspunktet, der er afgørende for, om de foreslåe-de ændringer af morarentesatsen (jf. forslaget til rentelovens§ 5, stk. 1 og 2, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 7) skal findeanvendelse. Ændringsforslaget tager endvidere sigte på atundgå, at der opstår tvivl om retsstillingen i tilfælde, hvordet pågældende pengekrav ikke beror på en aftale.Den foreslåede ændring af stk. 2 indebærer i relation tilaftaler, at den nye morarentesats skal finde anvendelse påaftaler, selv om de er indgået før lovens ikrafttræden, når detpågældende betalingskrav forfalder den 1. marts 2013 ellersenere. Det tydeliggøres dermed, at det afgørende ikke ertidspunktet for aftaleindgåelsen, men om forfaldstidspunktetligger forud for eller efter lovens ikrafttræden.I forhold til det faste kompensationsbeløb til dækning afinddrivelsesomkostninger (jf. forslag til rentelovens § 9 a,stk. 3, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 8) betyder den foreslå-ede ændring af stk. 3, at retten hertil vil gælde, når beta-lingskravet opstår efter lovens ikrafttræden. Det indebærer,at fordringshaver ikke har ret til det faste kompensationsbe-løb, hvis retten til inddrivelsesomkostninger (efter rentelo-vens § 9 a, stk. 1) opstår før den 1. marts 2013, også selv omdebitor stadig er i mora efter lovens ikrafttræden.
Jacob Bjerregaard (S) Julie Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S)Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)fmd.Jonas Dahl (SF)Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V)Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.
3
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 14Bilagsnr.1234567891011TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenSupplerende høringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenHenvendelse af 15/10-12 fra HåndværksrådetHenvendelse af 23/10-12 fra Dansk Industri og Dansk ErhvervUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale modtaget af Håndværksrådet ved foretræde den 15/11-12Materiale modtaget af Danske Speditører og Dansk Transport og Lo-gistik ved foretræde den 15/11-12Ændringsforslag, fra justitsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 14Spm.nr.123TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 15/10-12 fra Håndværksrådet,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 23/10-12 fra Dansk Industriog Dansk Erhverv, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er muligt at fjerne minimumsbeløbet på 40 euro som mi-nimumsbeløb for inddrivelsesomkostninger, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, i hvilke situationer det bliver aktuelt, at justitsministeren fårbemyndigelse til at forlænge fristen for visse offentlige myndighedertil maksimalt 60 dage, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke elementer i lovforslaget, der er direktivbestemt, oghvilke der ikke er, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det fremover vil være muligt for store virksomheder at rund-sende standardskrivelse, hvor leverandører dikteres en betalingsbetin-gelse, såfremt de fortsat ønsker at være leverandører, eller skal der la-ves individuelle aftaler, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil være indstillet på at vurdere, om lovforslagethar haft den rigtige effekt om 2, 3 eller 4 år, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, om det efter ministerens opfattelse er til-strækkeligt for opfyldelse af kravet om »udtrykkelighed«, at kreditti-den a) er indskrevet i den personlige (individuelle mail), b) skal væreskrevet med fed skrift, med understreget skrift eller med anden farveskrift, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til materiale modtaget af Håndværksrådet vedforetræde den 15/11-12, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til materiale modtaget af Danske Speditører ogDansk Transport og Logistik ved foretræde den 15/11-12, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpå
4
56
7
8
910
5
11
Spm. om en redegørelse for, hvordan regeringen vil sikre at kommu-ner, regioner og staten vil overholde den i lovforslaget foreslåede be-talingsfrist i praksis, til justitsministeren, og ministerens svar herpå