Tak for det.
Nu har Venstres ordfører jo gennemgået en smule af, hvad forslaget her går ud på, og som det ganske rigtigt også er blevet fremhævet, har vi haft det i Europaudvalget, hvor i øvrigt samtlige partier, tror jeg, sagde ja til det.
Jeg kan huske diskussionen fra Europaudvalget, hvor vi i hvert fald havde nogle spørgsmål omkring det her.
Hele formålet med forslaget er egentlig at gøre det nemmere for små og mellemstore virksomheder at få deres penge hjem.
Det er jo et glimrende formål, og det var bl.a.
derfor, at jeg også støttede det, fordi det i den sådan praktiske verden i hvert fald ikke altid er så nemt for en lille eller mellemstor virksomhed, og fordi der ofte er store virksomheder, som decideret dikterer betalingsbetingelserne, hvis man ønsker at være leverandør.
Så derfor synes jeg, det er et positivt forslag.
Jeg har dog nogle spørgsmål til det, for jeg synes også, at nogle af tingene er meget detaljerede.
Altså, jeg kan godt undre mig over, at direktivforslaget ligesom sætter et beløb på i forbindelse med retten til at kræve betaling for inddrivelsesomkostningerne.
De siger meget bestemt, at der skal være et minimumsbeløb, der hedder 40 euro.
Nu irriterer det mig, at det står i euro, det er sådan min lille kæphest, men det kunne jeg så måske endda leve med.
Men jeg synes, det er meget rigidt, det er meget detaljeret, at man går ned i sådan nogle detaljer og siger:
Jamen det skal være beløbet.
Jeg synes, det er fint, at man har retten til at opkræve det.
Det er jo ikke altid, man får pengene, selv om man har retten til at opkræve dem, men det er fint nok.
Men jeg synes måske, det er en lille smule rigidt, at man har sat et decideret beløb på.
Så er der en anden ting, som jeg måske nok studser lidt over, og det er det med betalingsfristen for de offentlige myndigheder.
Som udgangspunkt begrænses den jo til 30 dage, og det synes jeg er rigtig godt.
Mange små erhvervsdrivende oplever desværre, at de får deres penge for sent fra det offentlige.
Men der står der så også, at Justitsministeriet får en ret, en bemyndigelse, til at forlænge fristen for visse offentlige myndigheder til 60 dage, som så er den absolut længste frist.
Nu synes jeg, der ligger noget principielt i at give Justitsministeriet en bemyndigelse.
Godt nok er det kun, hvis jeg må sige kun sådan i gåseøjne, 30 dage.
Jeg synes, det er vigtigt, hvis vi kan få justitsministeren til ligesom at uddybe, hvad det er, man får lov til.
Hvad er det, man helt præcis får bemyndigelse til at gøre her?
For enten er det 30 dage, eller også er det 60 dage, altså enten-eller synes jeg.
Der har været en del artikler, og en af de ting, som jeg hvert fald godt kan have et problem med, er, hvad bl.a.
Håndværksrådet har været ude at sige, nemlig om det her forslag nu reelt løser det problem, man har som SMV, det vil sige som lille eller mellemstor virksomhed, eller om det bare er bureaukrati.
Der kan man have sådan lidt argumenter for og imod.
Og jeg vil i hvert fald sige, at i Dansk Folkeparti har vi også haft diskussionen, for sådan som jeg opfatter det, og så må ministeren jo be- eller afkræfte min opfattelse af det, vil det ikke længere være muligt for en stor virksomhed at rundsende sådan en skrivelse til samtlige deres leverandører og skrive:
Hvis I fortsat vil være leverandør, skal vores betalingsbetingelser hos jer fremover være løbende måned plus 90 dage.
At man fremover i forlængelse af det her lovforslag er nødt til at gå ud og tage en snak og lave en aftale med hver enkelt leverandør i stedet for, er altså sådan, jeg opfatter det.
For ellers synes jeg måske, der er nogle huller i det her, i forhold til om det er en reel hjælp for de små og mellemstore virksomheder.
Det synes jeg er vigtigt at få understreget, også fordi der her under krisen har været nogle debatter, hvor i hvert fald nogle store virksomheder har været ude og ligesom sige:
Selv under krisen har vi faktisk fået gjort os gældfri.
Er det så sket på de små og mellemstore virksomheders bekostning, eller hvad?
For det kan man jo godt gøre, man kan godt få betalt sin kassekredit, hvis man ikke skal af med så mange penge, i hvert fald ikke af med dem så hurtigt.
Så hvis vi skal have glæde af det her direktiv, synes jeg, at det i hvert fald er vigtigt, hvis det er muligt, at få luget ud i nogle af de der meget detaljerede, rigide ting, som jeg kalder dem, altså præcise beløbsstørrelser osv., men samtidig også at få konkretiseret, at det her skal være en hjælp til SMV'erne, for det er det, der er hele formålet.
Og hvis det ikke er en reel hjælp, er der principielt ikke nogen grund til at gøre det, heller ikke selv om vi i Dansk Folkeparti støttede det i Europaudvalget – det vil jeg bare sige.
Sådan er det.
Må jeg så ikke bare sige som en sidste bemærkning, at under det her skema med positive og negative konsekvenser må jeg indrømme at jeg morede mig lidt, for under negative økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner står der:
»Den nye lovbestemte morarente og den faste kompensationsbeløb for inddrivelsesomkostninger til kreditor vil have konsekvenser i det omfang myndigheder misligholder deres betalingsforpligtelser.«
Det må man vel alt andet lige sige også kun er rimeligt.