Jeg vil gerne takke for den gode debat og den brede tilslutning, som viser, hvor vigtigt det er for samfundet, at de videregående uddannelsesinstitutioners kvalitetsarbejde bidrager til at sikre uddannelser af højeste faglige kvalitet.
Jeg vil også gerne takke alle Folketingets partier for det gode samarbejde, vi har haft i forbindelse med lovforslagets tilblivelse.
Jeg tror, det har været klart gennem snart et stykke tid, at der har været et stort behov for at kigge på akkrediteringsområdet, ikke mindst for at afbureaukratisere og målrette kvalitetsarbejdet.
Det er også noget, der har været fulgt med største interesse.
Der har været afviklet mange arrangementer, og man kan også se på antallet af høringssvar, at det er noget, som har meget stor betydning for uddannelsesinstitutionerne og interessenterne på området.
Derfor synes jeg også, det er prisværdigt, at vi har kunnet imødekomme det store behov og den store interesse med et bredt politisk ansvar, som er udmøntet i, at alle Folketingets partier er med i den stemmeaftale, der ligger til grundlag for lovforslaget.
Med lovforslaget ændrer vi den eksterne kvalitetssikring for akkreditering af hver enkelt uddannelse til akkreditering af hele uddannelsesinstitutioner.
Ja, institutionernes opgave er sådan set den samme, som den hele tiden har været, nemlig at uddanne dimittender med den højeste faglige kvalitet.
Derfor stiller vi jo netop krav til uddannelsesinstitutionernes eget kvalitetsarbejde med de videregående uddannelser.
Den ændring med at gå fra at akkreditere hver enkel uddannelse til at institutionsakkreditere lægger sig i forlængelse af internationale tendenser, hvor man altså har haft en periode med uddannelsesakkrediteringer og nu har løftet blikket mod institutionerne for at stille krav om, at ledelserne sikrer systematisk arbejde med at højne og dokumentere den faglige kvalitet.
Samtidig gør vi systemet mindre bureaukratisk og giver dermed erhvervsakademier, professionshøjskoler, universiteter og maritime og kunstneriske uddannelsesinstitutioner mulighed for at bruge deres tid på i højere grad at sikre uddannelse af høj kvalitet frem for bare at producere og indsende bunker af papir.
Institutionsakkreditering betyder, at en institution kun skal igennem et akkrediteringsforløb hvert sjette år i stedet for at skulle igennem op til 40 uddannelsesakkrediteringer om året i det nuværende system.
Det er alt andet lige en massiv administrativ lettelse.
Endelig medfører lovforslaget en tiltrængt øget gennemsigtighed i det samlede uddannelsesudbud og understøtter generelt større sammenhæng i uddannelsessystemet.
Fremover vil der være fælles regler for godkendelse og kvalitetssikring af alle videregående uddannelser, og samtidig skal alle nye uddannelsesforslag vurderes i forhold til det samfundsøkonomiske behov, inden der kan optages studerende.
Dermed sikrer vi, at kvaliteten og sammenhængen i det samlede udbud af videregående uddannelser styrkes, og at vi uddanner de dimittender, som samfundet har brug for.
Dansk Folkepartis ordfører pegede på, at nogle frygter, at den her nye procedure vil føre til en mindre afbureaukratisering, end man havde drømt om, hvis vi skal formulere det sådan.
Det er jo rigtigt, at det, vi skal finde her, er en balance mellem på den ene side et hensyn til at have et effektivt system, hvor man dynamisk kan udvikle og udbyde nye uddannelser, og på den anden side det helhedssyn, som også i diskussionerne om lovforslaget både blandt interessenterne og partierne har fyldt meget, nemlig hvordan man sikrer at varetage det forhold, at en enkelt institutions interesse ikke altid og ikke nødvendigvis er sammenfaldende med samfundets interesse i udbud af nye uddannelser.
Derfor vil jeg bare bruge et øjeblik på at beskrive processen allerede her og nu, og jeg svarer selvfølgelig gerne på spørgsmål.
Det, der er tale om, er, at ansøgning om prækvalifikation vil indeholde oplysninger, som man alligevel, i det omfang man ønsker at lave nye uddannelser, vil skulle tilvejebringe – altså oplysninger om, hvad det er for et behov, man ønsker at dække med sin uddannelse, og hvordan den kan passe ind i det uddannelsesmæssige landskab osv., som det er beskrevet.
Det betyder altså, at det ikke er merarbejde at tilvejebringe de her oplysninger.
Det vil være noget, man skal gøre som et naturligt første led i processen.
Til gengæld kan man så vente, indtil man er blevet prækvalificeret, med at lave det helt store arbejde med at få uddannelsen beskrevet, så den kan sættes i værk.
Man indsender altså den her ansøgning om prækvalifikation.
Et rådgivende udvalg, som vi er blevet enige om at nedsætte med en gruppe personer alene i deres personlige egenskab, afgiver så en indstilling til uddannelsesministeren, aktuelt mig, og ministeren tager så stilling til, om prækvalifikationen skal godkendes.
Vi har også sagt, at processen fra ansøgningsfristen, og til ministerens afgørelse foreligger, højst må tage 10 uger.
Også der er vi altså inde i et, synes jeg, både rimeligt og fornuftigt system, hvor vi får afvejet det, at vi på den ene side sørger for, at det er reel afbureaukratisering, idet oplysningerne alligevel må være tilvejebragt på den enkelte institution, og på den anden side sikrer, at det foregår inden for 10 uger, som trods alt er en overskuelig tidsgrænse, og at man derfor, hvis man ellers kommer fristen i hu, skulle have god tid til at få lavet arbejdet, når prækvalifikationen er givet.
I øvrigt for så at sikre det samlede billede vil udvalget og ministeriet lave en rapport, hvor man kan se, hvordan billedet egentlig tegner sig med de godkendelser, der er givet i årets løb.
Derfor synes jeg, vi har fundet en fornuftig balance, som også bør kunne give institutionerne den planlægningshorisont, de har brug for, fordi de ved, at vi altså arbejder med den her 10-ugersproces, som trods alt er en overskuelig periode.
Enhedslistens ordfører berørte lige kort den mulighed, der også ligger i lovforslaget, om, at man kan gå ind og lave særakkrediteringsforløb af enkelte uddannelser, som vurderes at have særlige problemer.
Det er rigtigt, at vi har præciseret og imødekommet ønsket fra de studerende om, at det klart fremgår, at også de kan bringe disse ønsker til torvs, men jeg vil bare understrege her, at ideen med særakkreditering jo ikke er, at det skal blive en del af den daglige trummerum, men derimod at det netop skal være en særlig foreteelse, som gør sig gældende, når nogle helt særlige forhold er til stede.
Det er klart, at disse forhold lige så vel kan tilvejebringes af studerende som af andre interessenter på området.
Til sidst en kvittering til Liberal Alliances stedfortrædende ordfører for at påpege, at kvalitetsarbejdet ikke er gjort med akkreditering.
Men de rammer, vi sætter med akkreditering, betyder meget for kvaliteten.
Jeg er helt overbevist om, at det forhold, at vi nu frigiver en masse ressourcer, som kan indgå i det daglige kvalitetsarbejde, frem for alle disse her processer og dokumentationer, som har været dagens orden, vil føre til, at vi får løftet kvaliteten som følge af forslaget, fordi kvalitetsarbejdet ikke bliver noget, man gør, når man bliver udsat for kontrol, men bliver en del af den daglige ledelseskultur, i højere grad end det selvfølge allerede er tilfældet i dag.
Derfor er jeg rigtig glad for, at vi har sendt det signal og kan sende det signal, når lovforslaget går sin gang igennem Tinget, at hele Folketinget bakker op om den her nye akkrediteringsmodel.
Det giver den arbejdsro for sektoren, som de har brug for, og det giver mulighed for, at vi sammen og i fællesskab kan løfte kvaliteten af de videregående uddannelser.