Kulturudvalget 2012-13
L 136 Bilag 9
Offentligt
1248157_0001.png
1248157_0002.png
1248157_0003.png
1248157_0004.png
Til lovforslag nr.L 136
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 8. maj 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov omTV 2/DANMARK A/S(Ændrede must carry-regler, DR’s adgang til sponsorering, de regionale TV 2-virksomheders dækningsområder, afskaffelse afradiolicensen og genindførelse af forbud mod produktplacering samt ophævelse af finansministerens bemyndigelse til at sælgeaktierne i TV 2/DANMARK A/S m.v. som led i gennemførelse af medieaftale for 2012-2014)[af kulturministeren (Marianne Jelved)]1. ÆndringsforslagKulturministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. februar 2013 og var til1. behandling den 15. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 6. februar 2013 sendte kulturministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti er glade for, at efterårets medieaftale og dermed dettelovforslag, som udmønter forliget, styrker tv-seernes frihed.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkepartier en del af medieforliget og bakker derfor overordnet opom lovforslaget.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti er dog utilfredse med, at lovforslaget blokerer for etsalg af TV 2. Et salg af stationen vil styrke konkurrencen pådet danske tv-marked til glæde for tv-seerne. TV 2 har indenfor en årrække forberedt sig på et salg ved bl.a. at åbne enrække nye kanaler. Ved at opgive et salg efterlades forbru-gerne med et marked, hvor staten sidder på et stort antal ka-naler sammenlignet med de kommercielle stationer. Det ersvært at se det fornuftige i denne struktur.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti er desuden modstandere af at genindføre forbuddetmod produktplacering i danskproducerede programmer. Etsådant forbud vil hæmme danske produktioner i konkurren-cen med udenlandske, som fortsat kan benytte sig af pro-duktplacering. Dette kan ikke være til gavn for udviklingenog formidlingen af dansk kultur. Venstre, Dansk Folkepartiog Det Konservative Folkeparti støtter den væsentlige be-grænsning af DR’s adgang til sponsorindtægter. Det er efterVenstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepar-tis mening ikke hensigtsmæssigt, at DR som licensfinansie-ret aktør samtidig har haft adgang til kommercielle sponso-rater. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti er også modstandere af, at DR i stigende omfang harhaft reklameblokke inden programmer, eksempelvis OL,som de har fået støtte til, og er derfor tilfredse med, at denpraksis nu stoppes.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti er imidlertid part i det bagvedliggende forlig og stem-mer derfor for lovforslaget i sin helhed.Dansk Folkepartis overordnede mål med at indgå i me-dieaftalen og tillægsaftalen for 2012-2014 var bl.a. at fast-holde DR’s forpligtelse til fortsat at formidle den kristnekulturarv. Derfor synes Dansk Folkeparti, det var en sejr, atdet kom til at indgå i aftalen. I forhandlingsforløbet erDansk Folkeparti blevet lovet, at public service-kontraktenogså forpligter DR til at komme med en årlig redegørelsefor, hvordan man specifikt har formidlet den kristne kultur-arv og ikke kun som nu den danske kulturarv generelt.
AX015033
2
Dansk Folkeparti ønsker en nøje overvågning af, om DRlever op til sine forpligtelser i public service-kontrakten.Dansk Folkeparti finder nemlig, at der er en række eksemp-ler på, at DR har bevæget sig på kanten af disse forpligtel-ser, f.eks. er det Dansk Folkepartis opfattelse, at det nye DR3 ikke endnu lever op til den kvalitet, som man kunne for-vente af et public service-tilbud.Tilsvarende finder Dansk Folkeparti, at DR’s flytningeraf programmer og radioværter fra P 4 til DAB-kanalen P 5er problematisk, da det tvinger flere og flere lyttere til, at deud over at skulle betale licens nu også skal købe en DAB-radio for fortsat at kunne lytte til de programmer/værter,som de hidtil har kunnet høre på FM. Dansk Folkeparti me-ner, at DAB-kanalerne bør være noget ekstra og ikke et sted,DR flytter deres populære værter og programmer over til forpå den måde at fremskynde en eventuel lukning af FM-bån-det. Den udvikling er Dansk Folkeparti meget imod.Dansk Folkeparti støtter lovforslaget, men vil følge ud-viklingen i DR og holde både DR og ministeren op på, omDR overholder sine forpligtelser i public service-kontrakten.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil dog stemmefor de under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afkulturministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af LA):1)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 13affattesstk. 2således:»Stk. 2.Uanset stk. 1 kan programmer, der er sponsoreretaf offentlige institutioner og stiftelser, fonde og foreningerm.v. med almennyttige formål, indgå i public service-pro-gramvirksomheden efter reglerne i kapitel 11.«[Præcisering af DR’s adgang til at modtage sponsorering afpublic service-programvirksomheden]Afkulturministeren,tiltrådt afudvalget:2)I den undernr. 12foreslåede ændring af§ 45indsættesistk. 7efter »radioprogramvirksomhed«: »og tilladelser tiludøvelse af ikkekommerciel programvirksomhed ved hjælpaf jordbaserede digitale tv-sendenet i MUX 1«.[Forlængelse af tilladelser til ikkekommercielt tv]
Til § 33)Istk. 1ændres datoen »den 1. april« til: »den 1. juni«.[Udskudt ikrafttræden]BemærkningerTil nr. 1Det fremgår af »Tillægsaftale af 23. november 2012 tilmedieaftalen for 2012-2014 af 9. oktober 2012 – om DR’sog de regionale TV 2-virksomheders adgang til at modtagesponsortilskud«, at DR ikke har adgang til at modtage spon-sortilskud til public service-programvirksomheden fra kom-mercielle virksomheder. DR kan dog fortsat til public ser-vice-programvirksomheden modtage sponsortilskud i formaf produktsponsorering. Desuden kan DR fortsat til publicservice-programvirksomheden modtage sponsortilskud fraoffentlige institutioner, almennyttige fonde og velgørendeforeninger, stiftelser, institutioner m.v.Med ændringsforslaget præciseres på baggrund af de po-litiske intentioner bag tillægsaftalen kredsen af sponsorer,der kan yde sponsortilskud i form af kontante pengebeløb tilfinansiering af DR’s egen public service-programvirksom-hed (»pengesponsorering«). Herved præciseres, for så vidtangår fonde og foreninger m.v., at DR kan modtage penge-sponsorering fra fonde og foreninger m.v., der har almen-nyttige formål. Med forslaget vil således også patientfor-eninger, der er uafhængige af medicinalindustrien, og somikke modtager bidrag, der kan rejse tvivl om foreningensuafhængighed, fortsat kunne yde sponsortilskud til DR’sprogramvirksomhed. Tilsvarende kan øvrige foreninger ogfonde m.v. med almennyttige formål såsom Realdania ogBikubenfonden fortsat kunne yde sponsortilskud til pro-gramvirksomheden. Sådanne sponsortilskud skal ydes ioverensstemmelse med de generelle krav i radio- og fjern-synsloven og reklamebekendtgørelsen, som sponsoreredeprogrammer skal overholde, herunder krav om, at indholdetog programsætningen af et sponsoreret program ikke må på-virkes af sponsor på en sådan måde, at det indvirker på ra-dioforetagendets eller medietjenesteudbyderens ansvar ogredaktionelle selvstændighed, og at et sponsoreret programikke må tilskynde til afsætning af sponsors eller tredjemandsvarer eller tjenesteydelser og ikke må promovere disses va-rer eller tjenesteydelser.Til nr. 2Det fremgår af medieaftalen for 2012-2014, at der skalgennemføres en omlægning af tilladelsesordningen og støt-teordningen for ikkekommerciel lokal radio- og tv-virksom-hed, således at der fremover kun gives tilladelse og støtte tilprogramvirksomhed, som reelt har et publikum, og somhandler om lokale forhold. Der pågår for tiden overvejelserom udmøntningen af dette punkt i medieaftalen med ordfø-rerne for partierne bag aftalen på baggrund af et oplæg her-om, som Kulturstyrelsen har udarbejdet under involvering afrepræsentanter for lokalradio- og lokal-tv-branchen.Der er hensigten, at den nye lokalradio- og -tv-ordningskal træde i kraft så hurtigt som muligt. De gældende tilla-
3
delser til lokalradioprogramvirksomhed udløber med udgan-gen af 2015, mens de gældende tilladelser til ikkekommerci-elt tv udløber allerede med udgangen af indeværende år.Der kan derfor – såfremt arbejdet med udformningen afden nye ordning måtte trække ud – blive behov for at for-længe de gældende tilladelser til udøvelse af ikkekommerci-el programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede digitale tv-sendenet i MUX 1. Det fremsatte lovforslag indeholder alle-rede forslag om at give Radio- og tv-nævnet adgang til atforlænge lokalradiotilladelserne. Det foreslås på baggrund af
ovenstående, at det fremsatte forslag til § 1, nr. 12, revide-res, så der gives Radio- og tv-nævnet hjemmel til – såfremtdet måtte blive besluttet som led i omlægningen af ordnin-gen – at forlænge såvel lokalradiotilladelserne som tilladel-serne til ikkekommercielt tv i MUX 1.Til nr. 3Lovens ikrafttræden udskydes fra den 1. april 2013 tilden 1. juni 2013.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V)Martin Geertsen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)Pia Kjærsgaard (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 136Bilagsnr.12345678TitelHøringsnotat og høringssvar, fra kulturministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra kulturministeren2. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra kulturministeren3. udkast til betænkning