Kulturudvalget 2012-13
L 136 Bilag 8
Offentligt
1244151_0001.png
1244151_0002.png
1244151_0003.png
1244151_0004.png
Til lovforslag nr.L 136
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 00. maj 2013
3. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov omTV 2/DANMARK A/S(Ændrede must carry-regler, DR's adgang til sponsorering, de regionale TV 2-virksomheders dækningsområder, afskaffelse afradiolicensen og genindførelse af forbud mod produktplacering samt ophævelse af finansministerens bemyndigelse til at sælgeaktierne i TV 2/DANMARK A/S m.v. som led i gennemførelse af medieaftale for 2012-2014)[af kulturministeren (Marianne Jelved)]1. ÆndringsforslagKulturministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. februar 2013 og var til1. behandling den 15. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 6. februar 2013 sendte kulturministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (<>) indstiller lovforslaget tilvedta-gelsemed de stillede ændringsforslag.Venstre er glade for, at efterårets medieaftale, og dermeddette lovforslag, som udmønter forliget, styrker tv-seernesfrihed. Venstre er en del af medieforliget og bakker derforoverordnet op om lovforslaget.Venstre er dog utilfredse med, at lovforslaget blokerer foret salg af TV 2. Et salg af stationen vil styrke konkurrencenpå det danske tv-marked til glæde for tv-seerne. TV 2 har in-den for en årrække forberedt sig på et salg ved bl.a. at åbneen række nye kanaler. Ved at opgive et salg efterlades for-brugerne med et marked, hvor staten sidder på et stort antalkanal sammenlignet med de kommercielle stationer. Det ersvært at se det fornuftige i denne struktur.Venstre er desuden modstandere af at genindføre forbud-det mod produktplacering i dansk producerede programmer.Et sådan forbud vil hæmme danske produktioner i konkur-rencen med udenlandske, som forsat kan benytte sig af pro-duktplacering. Dette kan ikke være til gavn for udviklingenog formidlingen af dansk kultur.Venstre er imidlertid part i det bagvedliggende forlig ogstemmer derfor for forslaget i sin helhed.Dansk Folkepartis overordnede mål med at indgå i me-dieaftalen samt tillægsaftalen for 2012-2014 var bl.a. at fast-holde DR's forpligtelse til fortsat at formidle den kristne kul-turarv. Derfor synes vi, det var en sejr for Dansk Folkeparti,at det kom til at indgå i aftalen. I forhandlingsforløbet erDansk Folkeparti blevet lovet, at public service-kontraktenogså forpligter DR til at komme med en årlig redegørelsefor, hvordan man specifikt har formidlet den kristne kultur-arv og ikke kun som nu den danske kulturarv generelt.Vi ønsker fra Dansk Folkepartis side en nøje overvågningaf, om DR lever op til deres forpligtelser i public service-kontrakten. Dansk Folkeparti finder nemlig, at der er enrække eksempler på, at DR har bevæget sig på kanten af dis-se forpligtelser. F.eks. er det Dansk Folkepartis opfattelse, at
DokumentIdJournalnummer
2
det nye DR 3 ikke endnu lever op til den kvalitet, som mankunne forvente af et public service-tilbud.Tilsvarende finder Dansk Folkeparti, at DR’s flytningeraf programmer og radioværter fra P4 til DAB-kanalen P5 erproblematisk, da det tvinger flere og flere lyttere til, at deudover at skulle betale licens nu også skal købe en DAB-ra-dio for fortsat at kunne lytte til de programmer/værter, somde hidtil har kunnet høre på FM. Dansk Folkeparti mener, atDAB-kanalerne bør være noget ekstra, og ikke et sted DRflytter deres populære værter og programmer over for påden måde at fremskønne en evt. lukning af FM-båndet. Denudvikling er Dansk Folkeparti meget imod.Dansk Folkeparti støtter lovforslaget, men vil følge ud-viklingen i DR og holde både DR og ministeren op på, omDR overholder deres forpligtelser i public service-kontrak-ten.Etmindretali udvalget (<>) indstiller lovforslaget tilfor-kastelse.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf kulturministeren, tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 7, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Uanset stk. 1 kan programmer, der er sponsoreretaf offentlige institutioner, stiftelser, fonde og foreningerm.v. med almennyttige formål, indgå i public service-pro-gramvirksomheden efter reglerne i kapitel 11.«[Præcisering af DR’s adgang til sponsorering af public ser-vice-programvirksomheden]2)Nr. 12, stk. 7,affattes således:»Stk. 7.Radio- og tv-nævnet kan forlænge tilladelser tillokal radioprogramvirksomhed og tilladelser til udøvelse afikkekommerciel programvirksomhed ved hjælp af jordbase-rede digitale tv-sendenet i MUX 1.«[Forlængelse af tilladelser til ikkekommercielt tv]Til § 33)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juni 2013, jf. dog stk.2.«[Udskudt ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1Det fremgår af »Tillægsaftale af 23. november 2012 tilmedieaftalen for 2012-2014 af 9. oktober 2012 - om DR’sog de regionale TV 2-virksomheders adgang til at modtagesponsortilskud«, at DR ikke har adgang til at modtage spon-sortilskud til public service-programvirksomheden fra kom-mercielle virksomheder. DR kan dog fortsat til public servi-ce-programvirksomheden modtage sponsortilskud i form afproduktsponsorering. Desuden kan DR fortsat til public ser-vice-programvirksomheden modtage sponsortilskud fra of-fentlige institutioner, almennyttige fonde og velgørende for-eninger, stiftelser, institutioner m.v.Med ændringsforslaget præciseres på baggrund af de po-litiske intentioner bag tillægsaftalen kredsen af sponsorer,der kan yde sponsortilskud i form af kontante pengebeløb tilfinansiering af DR’s egen public service-programvirksom-hed (”pengesponsorering”). Herved præciseres for så vidtangår fonde og foreninger mv., at DR kan modtage penge-sponsorering fra fonde og foreninger mv., der har almennyt-tige formål. Med forslaget vil således også patientforenin-ger, der er uafhængige af medicinalindustrien, og som ikkemodtager bidrag, der kan rejse tvivl om foreningens uafhæn-gighed, fortsat kunne yde sponsortilskud til DR’s program-virksomhed. Tilsvarende kan øvrige foreninger og fondemv. med almennyttige formål såsom Realdania og Bikuben-fonden fortsat kunne yde sponsortilskud til programvirk-somheden. Sådanne sponsortilskud skal ydes i overensstem-melse med de generelle krav i radio- og fjernsynsloven ogreklamebekendtgørelsen, som sponsorerede programmerskal overholde, herunder krav om, at indholdet og program-sætningen af et sponsoreret program ikke må påvirkes afsponsor på en sådan måde, at det indvirker på radioforeta-gendets eller medietjenesteudbyderens ansvar og redaktio-nelle selvstændighed, og at et sponsoreret program ikke måtilskynde til afsætning af sponsors eller tredjemands varereller tjenesteydelser og ikke må promovere disses varer ellertjenesteydelser.Til nr. 2Det fremgår af medieaftalen for 2012-2014, at der skalgennemføres en omlægning af tilladelsesordningen og støt-teordningen for ikkekommerciel lokal radio og tv, således atder fremover kun gives tilladelse og støtte til programvirk-somhed, som reelt har et publikum, og som handler om lo-kale forhold. Der pågår for tiden overvejelser om udmønt-ningen af dette punkt i medieaftalen med ordførerne for par-tierne bag aftalen på baggrund af et oplæg herom, som Kul-turstyrelsen har udarbejdet under involvering af repræsen-tanter for lokalradio- og lokal-tv-branchen.Der er hensigten, at den nye lokalradio- og -tv-ordningskal træde i kraft så hurtigt som muligt. De gældende tilla-delser til lokalradioprogramvirksomhed udløber med udgan-gen af 2015, mens de gældende tilladelser til ikkekommerci-elt tv udløber allerede med udgangen af indeværende år.Der kan derfor – såfremt arbejdet med udformningen afden nye ordning måtte trække ud – blive behov for at for-
3
længe de gældende tilladelser til udøvelse af ikkekommer-ciel programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede digitaletv-sendenet i MUX 1. Det fremsatte lovforslag indeholderallerede forslag om at give Radio- og tv-nævnet adgang til atforlænge lokalradiotilladelserne. Det foreslås på baggrund afovenstående, at det fremsatte forslag til § 1, nr. 12, revide-res, så der gives Radio- og tv-nævnet hjemmel til – såfremt
det måtte blive besluttet som led i omlægningen af ordnin-gen – at forlænge såvel lokalradiotilladelserne som tilladel-serne til ikkekommercielt tv i MUX 1.Til nr. 3Lovens ikrafttrædelse udskydes fra 1. april 2013 til 1. ju-ni 2013.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V)Martin Geertsen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)Pia Kjærsgaard (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 136Bilagsnr.1234567TitelHøringsnotat og høringssvar, fra kulturministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra kulturministeren2. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra kulturministeren