Kulturudvalget 2012-13
L 136 Bilag 1
Offentligt
1212198_0001.png
1212198_0002.png
1212198_0003.png
1212198_0004.png
1212198_0005.png
1212198_0006.png
1212198_0007.png
NOTAT31. januar 2013
Kommenteret høringsnotat vedr. lov om ændring af lov om radio- og fjern-synsvirksomhed og lov om TV 2/DANMARK A/S (Ændrede ”must-carry”-regler,DR’s adgang til sponsorering, de regionale TV 2-virksomheders dækningsom-råder, afskaffelse af radiolicensen og genindførelse af forbud mod produkt-placering samt ophævelse af finansministerens bemyndigelse til at sælge akti-erne i TV 2/DANMARK A/S m.v. som led i gennemførelse af medieaftale for2012-2014)Kulturministeriet sendte den 23. november 2012 et udkast til lov om ændring af radio-og fjernsynsloven og lov om TV 2/DANMARK A/S (gennemførelse af medieaftale 2012-2014 mv.) i høring. Fristen for bemærkninger til udkastet til lovforslag var den 14. de-cember 2012.Hovedformålet med lovforslaget er at gennemføre de ændringer, der følger af medieafta-len for 2012-2014, som blev indgået den 9. oktober 2012 af samtlige Folketingets partiermed undtagelse af Liberal Alliance, samt tillægsaftale til medieaftalen for 2012-2014om DR’s og de regionale TV 2-virksomheders adgang til at modtage sponsortilskud, somblev indgået af partierne bag medieaftalen den 23. november 2012.I alt har 26 organisationer mv. afgivet høringssvar inden for høringsfristen, jf. bilag 1.I det følgende redegøres for hovedbemærkningerne i de modtagne høringssvar og Kul-turministeriets kommentarer hertil. Forslag til sproglige forbedringer eller lignende erikke medtaget. Som udgangspunkt er heller ikke forslag til indholdet af kommende be-kendtgørelser, forslag til indholdet af de kommende public service-kontrakter eller for-slag, der ikke vedrører gennemførelse af medieaftalen, er kommenteret.Der henvises herudover i det hele til de vedlagte høringssvar.Ændrede ”must carry”-forpligtelserSammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet (SAML), Danske Idébaserede LokaleElektroniske Medier (DILEM) og Den Kristne Producentkomité (DKPK) foreslår, at”must carry”-bestemmelserne udvides til at omfatte programmer udsendt af de ikke-kommercielle tv-stationer i MUX 1.Kulturministeriets kommentarer:”must carry”-forpligtelserne for lokal-tv blev afskaffet af et meget bredt flertal i Folke-tinget i 2006, og der er ikke i medieaftalen for 2012-2014 aftalt ændringer heraf. Be-mærkningerne giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovfors-laget.De regionale TV 2-virksomheder er betænkelige ved ændringen af ”must carry”-reglerne, idet virksomhederne frygter, at de regionale 24-timerskanaler af antennefor-
Dok. nr. 1651772
Side 2
eninger og øvrige tv-udbydere vil blive valgt fra. De regionale TV 2-virksomheder finderendvidere, at det er uklart, hvornår en minister kan genindføre ”must carry”-forpligtelsen. På den baggrund opfordrer virksomhederne til, at forpligtelsen enten op-retholdes i sin nuværende form, eller at forpligtelsen skrives ind i de regler, som kul-turministeren ifølge lovforslaget kan fastsætte om fordeling af billeprogrammer i fæl-lesantenneanlæg.Kulturministeriets kommentarer:Det fremgår som bekendt af medieaftalen for 2012-2014, at partierne bag aftalen vilfølge udviklingen vedrørende de programmer, der hidtil har været omfattet af ”mustcarry” og – såfremt fællesantenneanlæg ophører med at fordele de pågældende pro-grammer – genindføre forpligtelsen. Bemærkningerne giver ikke anledning til at fore-tage ændringer i lovforslaget.DI ITEK, Brancheforeningen ForbrugerElektronik (BFE), SBS TV og Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen finder det positivt, at der foreslås en opblødning af ”must carry”-bestemmelserne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anfører, at dette vil skabe merelige vilkår for markedets aktører. DI ITEK og BFE anfører ligeledes, at dette vil skabeen mere tidssvarende og hensigtsmæssig distribution af tv-kanalerne. Samtidig anførerSBS TV dog, at lovændringen bliver ligegyldig, når ”must carry”-forpligtelsen vil blivegenindført, hvis lovændringen har effekt. Ligeledes anfører DI ITEK og BFE, at det eruforståeligt, at der samtidig indføres en hjemmel for kulturministeren til at genindføre”must carry”-forpligtelsen. DI ITEK og BFE anfører desuden, at kravene til sammen-sætningen af og fordelingen i programpakker er for alvorlige emner at overveje i forbin-delse med bekendtgørelsesudstedelsen, og at disse således fortjener egentlig politiskbehandling. Endelig bemærker BFE, at en genindførelse af ”must-carry”-forpligtelsenalene bør kunne ske ved lovændring. Danske Medier finder principielt ikke, at en privataktør bør pålægges krav om at skulle fordele specifikke kanaler eller specifikt indhold.Kulturministeriets kommentarer:Først og fremmest bemærkes, at muligheden for at genindføre ”must carry”-forpligtelsen fremgår af medieaftalen for 2012-2014. Dernæst bemærkes for så vidt an-går kravene til sammensætningen af og fordelingen i programpakker, at det efter Kul-turministeriets vurdering er mest hensigtsmæssigt med fortsat regulering i bekendtgø-relsesform som følge af behovet for at kunne fastsætte udfyldende regler på området,herunder for så vidt angår fordeling af ”must carry”-programmerne i programpakker.Bemærkningerne giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-forslaget. Endelig bemærkes, at kulturministeriet vil præcisere lovforslaget således, atdet i selve lovteksten anføres, hvilke konkrete programmer og kanaler, der er omfattetaf ”must carry”-forpligtelsen, jf. nedenstående. Derved vil en ”genindførelse” af ”mustcarry”-forpligtelsen for andre end de i lovteksten nævnte kræve lovændring.DR tager til efterretning, at ”must carry”-forpligtelsen afskaffes og noterer sig, at for-pligtelsen genindføres, såfremt det måtte vise sig, at DR’s kanaler, der tidligere var un-derlagt ”must carry”-forpligtelsen, ikke videreudsendes i samme omfang som hidtil. DRbemærker imidlertid, at det for så vidt angår DR’s synstolkede programmer står lidtuklart i lovforslaget, hvad der menes med, at ministeriet i den kommende ”must carry”-
Side 3
bekendtgørelse eksplicit vil anføre, hvilke konkrete programmer, der er omfattet af for-pligtelserne, idet synstolkningen i princippet udsendes sammen med DR’s almindeligetv-signal – om end det kan udskilles. Det er således DR’s opfattelse, at det vil være enmere hensigtsmæssig løsning, hvis det i den kommende bekendtgørelse anføres, at deter den kanal i DTT-nettet, hvorpå synstolkningen sendes (Kanal 99), der er omfattet af”must carry”-forpligtelserne.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet vil i selve lovteksten (dvs. ikke alene i bemærkningerne) anføre, hvil-ke konkrete programmer og kanaler, der er omfattet af ”must-carry”-forpligtelserne.DR’s adgang til sponsoreringDI ITEK finder det positivt, at der lægges op til ændringer i DR’s adgang til sponsore-ring, idet DI ITEK finder, at det vil fremme konkurrencen på markedet. DI ITEK finderdet dog ejendommeligt, at DR fortsat vil have adgang til produktsponsorering. I denforbindelse anføres, at det er svært at se den praktiske forskel på produktsponsoreringog produktplacering, som der er lagt op til et forbud af. DI ITEK opfordrer til, at spon-sorreglerne gøres konsistente ved, at DR’s adgang til at modtage sponsortilskud i formaf produktsponsorering fjernes. BFE og SBS TV anfører ligeledes, at DR i kraft af tv-stationens årlige statstilskud på mere end 3,5 mia. kr. bør kunne operere frit uden atgive kommercielle virksomheder adgang til programfladen via produktsponsorering.SBS TV anfører endvidere hertil, at der nemt kan blive tale om ulovlig statsstøtte, hvisDR opererer på det kommercielle tv-annoncemarked.Kulturministeriets kommentarer:DR’s adgang til fortsat at kunne modtage sponsortilskud i form af produktsponsoreringfremgår af tillægsaftalen af 23. november 2012 til medieaftalen for 2012-2014.Be-mærkningerne giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovfors-laget.Radio- og tv-nævnet anfører, at der bør være overensstemmelse mellem ordlyden i denforeslåede affattelse af § 13, stk. 2, og § 85 a, stk. 3, der definerer produktsponsorering,idet der ikke er tilsigtet nogen forskel på de to bestemmelser, og at en forskellig affat-telse vil kunne give anledning til unødig tvivl i fortolkningen. Samtidig anfører Radio-og tv-nævnet, at det ikke af bemærkningerne til sponsoreringsreglerne i den foreslåede§ 13 fremgår, at forslaget ikke berører færdigproducerede indkøbte danske eller uden-landske programmer, film mv. samt DR’s erhvervelse af rettigheder til visning af storesportsbegivenheder og andre store internationale begivenheder, hvor broadcasterne for-pligtes til at vise de pågældende arrangementers sponsorer. Hertil bemærker Radio- ogtv-nævnet, at nævnet går ud fra, at de anførte undtagelser vil blive præciseret i be-kendtgørelsesform, selvom dette ikke fremgår af bemærkningerne.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet vil ensrette formuleringen i forslaget til § 13, stk. 2, og § 85 a, stk. 3, ioverensstemmelse med nævnets bemærkninger. Det fremgår imidlertid allerede af lov-forslagets specielle bemærkninger til § 13, stk. 1, at forslaget ikke berører færdigprodu-cerede indkøbte danske eller udenlandske programmer, film mv. samt DR’s erhvervelse
Side 4
af rettigheder til visning af store sportsbegivenheder og andre store internationale be-givenheder, hvor broadcasterne forpligtes til at vise de pågældende arrangementerssponsorer. Ligeledes fremgår det af bemærkningerne, jf. lovforslagets specielle be-mærkninger til § 13, at det er hensigten at fastsætte nærmere regler om DR’s adgang tilat modtage sponsortilskud til finansieringen af programmer i reklamebekendtgørelsen,jf. den foreslåede ændring af § 13, stk. 3, og lovens § 85.Det bemærkes, at Kulturministeriet i lovforslaget vil tilføje et ekstra stykke til § 13.Dermed bliver det ovennævnte § 13, stk. 1, stk. 2 og stk. 3 til henholdsvis § 13, stk. 2,stk. 3 og stk. 4.Dækningsområder for de regionale TV 2-virksomhederDanske Medier tilkendegiver, at det er vigtigt, at der tages udgangspunkt i borgernesoplevelse af, hvortil de pågældende er mest knyttet i forhold til handelsdistrikter, regi-oner eller andre geografiske skel. Danske Medier finder det derfor naturligt at tilladeændringer i de regionale TV 2-virksomheders dækningsområder, hvis det sker på bag-grund af borgernes behov og interesser.Kulturministeriets kommentarer:Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.Støtte til uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikke-kommerciel lokalra-dio- og tv-virksomhedDKPK, DILEM og SAML finder det glædeligt, at interesseorganisationer igen kan mod-tage tilskud til uddannelse. SAML anbefaler, at den kommende ændring af bekendtgø-relserne for lokalradio og ikke-kommercielt tv i MUX 1 fastsætter, at tilskud til uddan-nelse alene kan søges af landsdækkende organisationer og større radio- og tv-sendesamvirker, grundet erfaringer fra den tidligere tilskudsordning.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet har noteret sig bemærkningerne for så vidt angår de kommende be-kendtgørelser. Bemærkningerne giver ikke anledning til at foretage ændringer i lovfors-laget.Adgang til forlængelse af lokalradiotilladelserneDer er ikke kommet bemærkninger til dette ændringsforslag.Afskaffelse af radiolicensenDer er ikke kommet bemærkninger til dette ændringsforslag.Forbud mod produktplaceringDKPK og DILEM finder, at de foreslåede ændringer gør håndhævelse af lovbrug utroligressourcekrævende og vanskelig. TV 2 SPORT A/S finder det ærgerligt, at mulighedenfor at anvende produktplacering i egenproducerede programmer ser ud til at forsvinde,og anfører, at det er alt for tidligt at bedømme effekten af produktplacering, hvorforforbuddet ikke bør genindføres. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anfører, at det vilresultere i ulige konkurrencemuligheder for danskproduceret fjernsyn sammenlignet
Side 5
med udenlandsk produceret fjernsyn, hvis forbuddet mod produktplacering genindfø-res. Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) og Dansk Er-hverv anfører, at de nuværende regler om produktplacering har fungeret fint siden de-res indførelse i 2011, hvorfor det er vanskeligt at forstå formålet med at afskaffe dem.DRRB og Dansk Erhverv bemærker hertil, at produktplacering er godt, fordi det sikreråbenhed om reklamer, og at de regler om produktplacering, der på nuværende tids-punkt gælder, allerede er restriktive af hensyn til seerne. DRRB og Dansk Erhverv til-føjer, at der tages skarpt afstand fra skjult reklame, men at det frygtes dette blusser opmed lovændringen. DRRB og Dansk Erhverv tilføjer endvidere, at produktplacering gi-ver penge til produktioner, hvilket er med til at højne niveauet. Samtidig bemærkes, atproduktplaceringsreglerne først nu for alvor bliver brugt, og at flere af organisationer-nes medlemmer dyrker mulighederne og har folk ansat, der specialiserer sig i området.En ændring af reglerne vil således indskrænke kommunikationskanalerne og de mu-ligheder medlemmerne lever af. Endelig anfører DRRB og Dansk Erhverv, at danskeproduktioner stilles ringere med lovændringen end udenlandske. DRRB og Dansk Er-hverv finder derfor, at danske reklameregler bør indrettes, så danske bureauer, film-producenter og medier stilles bedst muligt i den globale konkurrence med andre euro-pæiske og ikke-europæiske foretagender. Forbrugerrådet anfører, at Forbrugerrådetstøtter forslaget om at genindføre forbuddet mod produktplacering, da Forbrugerrådetbetragter produktplacering som skjult reklame og grundlæggende er imod sammen-blanding af redaktionelt indhold og reklame. Forbrugerrådet opfordrer imidlertid sam-tidig til, at det skal undersøges om undtagelserne til det tidligere forbud mod produkt-placering gav anledning til særlige problemstillinger og i givet fald hvilke.Kulturministeriets kommentarer:Beslutningen om at genindføre forbuddet mod produktplacering fremgår af medieafta-len for 2012-2014.Bemærkningerne giver på den baggrund ikke anledning til at foreta-ge ændringer i lovforslaget.TV 2/DANMARK A/S anfører, at det før de gældende regler om produktplacering varmuligt at medtage eller henvise til varer, tjenesteydelser og varemærker af ”betydeligværdi”, når blot mediet overholdt de særlige krav til sådanne sponsorater, der var opli-stet i § 34 i bekendtgørelse nr. 105 af 28. januar 2010 om reklamer og sponsorering m.v.af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt ind-gåelse af partnerskaber, og at Kulturministeriet ved lovændringen bør medtage defini-tionen herpå i loven. TV 2/DANMARK A/S anfører samtidig at undtagelsen til forbud-det mod produktplacering bør medtages i selve lovteksten.Kulturministeriets kommentarer:Først og fremmest bemærkes, at der ikke lægges op til en ændring af reglerne vedrø-rende produktsponsorering. Dernæst bemærkes, at det er Kulturministeriets vurde-ring, at de mere specifikke og detaljerede regler vedrørende adgang til sponsorering ogundtagelser til forbuddet mod produktplacering bedst egner sig til bekendtgørelsesre-gulering og ikke bør indeholdes i lovteksten. Bemærkningerne giver således ikke an-ledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Side 6
Radio- og tv-nævnet anfører, at der i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 14 ved-rørende ændring af radio- og fjernsynslovens § 85 a, stk. 3, er en fejlagtig henvisning,ligesom sætningen ”produktplacering med ydelser af betydelig værdi”, bør erstattes afsætningen ”produktplacering med ydelser, der ikke har nogen betydelig værdi”. Samti-dig bemærkes, at det er vigtigt for Radio- og tv-nævnet, at der bliver etableret klareregler for produktplacering.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet vil tilrette lovudkastet i overensstemmelse med nævnets redaktionel-le bemærkninger. Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.9.2.og bemærkningerne til den foreslåede ændring af lovens § 85 a, stk. 5, der bliver til stk.4, at der vil blive fastsat nærmere regler om produktplacering i reklamebekendtgørel-sen.Finansministerens bemyndigelse til at sælge aktierne i TV 2/DANMARK A/SDI ITEK finder det beklageligt, at der lægges op til, at regeringen ikke vil arbejde vide-re med privatiseringen af TV 2/DANMARK A/S, idet dette ifølge DI ITEK står i stærkkontrast til de lande Danmark normalt sammenlignes med. DI ITEK mener ikke, at deter fremmende for væksten, mangfoldigheden eller konkurrencen på det danske tv-marked. BFE noterer sig ændringen og bemærker, at BFE principielt er i mod, at statenejer en tv-station, der opererer på det kommercielle marked.Kulturministeriets kommentarer:Beslutningen om at ophæve finansministerens bemyndigelse til at sælge aktierne i TV2/DANMARK A/S fremgår af medieaftalen for 2012-2014. Bemærkningerne giver såle-des ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.Øvrige bemærkningerDe regionale TV 2-virksomheder bemærker, at radio- og fjernsynslovens § 31, stk. 2, omat programmer ud over nyheds- og aktualitetsprogrammer fortrinsvis skal tilvejebrin-ges ved køb hos eksterne producenter (entrepriseforpligtelsen) ønskes ophævet. Virk-somhederne anfører, at entrepriseforpligtelsen er umulig at efterleve efter lanceringenaf de nye regionale 24-timerskanaler, idet der til 24-timerskanalerne produceres megetandet end nyheds- og aktualitetsprogrammer. De regionale TV 2-virksomheder anførerendvidere, at de regionale produktionsmiljøer er for små til at løfte opgaven. Endeliganfører virksomhederne, at entrepriseforpligtelsen er et levn fra dengang de regionaleTV 2-virksomheder var tættere økonomisk forbundet med TV 2/DANMARK, og det medtanke på, at TV 2/DANMARK A/S ikke siden 2008 har haft en tilsvarende forpligtelse,ikke giver mening, at opretholde den for de regionale TV 2-virksomheder. Samtidig an-fører de regionale TV 2-virksomheder, at de parallelt med ophævelsen af entreprisefor-pligtelsen også ønsker programforpligtelsen omdefineret, idet virksomhederne produce-rer andet end nyheds- og aktualitetsforpligtelser. De regionale TV 2-virksomheder an-befaler således følgende som ordlyd til radio- og fjernsynslovens § 31, stk. 2:”De regionale TV 2-virksomheder skal producere nyheds- og aktualitetsprogrammer samtøvrige programmer omhandlende oplysning, natur, livsstil, kultur og underholdning.Øvrige programmer kan tilvejebringes bl.a. ved køb hos øvrige producenter.”
Side 7
Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet foreslår i lovforslagets § 1, nr. 8, at justere lovens § 31, stk. 2, så detaf loven kommer til at fremgå, at”De regionale TV 2-virksomheder skal producere ny-heds- og aktualitetsprogrammer og programmer omfattende oplysning, kultur og under-holdning. De programmer, der ikke er nyheds- og aktualitetsprogrammer, skal i et rime-ligt omfang tilvejebringes ved køb hos øvrige producenter.”Med henblik på at gøre § 31, stk. 2, mere tidssvarende foreslås således i overensstem-melse med de regionale TV 2-virksomheders ønsker, at bestemmelsen ændres, så detfremgår, at de regionale TV 2-virksomheder – udover nyheds- og aktualitetsprogram-mer – skal producere programmer omfattende oplysning, kultur og underholdning.Herved vil det blive fastsat, at de regionale TV 2-virksomheders egenproduktion ogsåskal bestå af programmer omfattende oplysning, kultur og underholdning.Samtidig er det Kulturministeriets vurdering, at det fortsat er væsentligt, at de regio-nale TV 2-virksomheder er med til at understøtte et regionalt produktionsmiljø. For såvidt angår de regionale TV 2-virksomheders forpligtelse til fortrinsvis at tilvejebringede programmer, som ikke er omfattet af egenproduktionsforpligtelsen, ved køb hos øvri-ge producenter, foreslås det derfor at revidere forpligtelsen, så det fremover i stedetfastsættes, at de regionale TV 2-virksomhederi et rimeligt omfangskal tilvejebringe deprogrammer, der ikke er nyheds- og aktualitetsprogrammer, ved køb hos øvrige produ-center. Af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.4.2. og af bemærkningernetil § 31, stk. 2, fremgår, at der ved et ”rimeligt omfang” skal forstås i størrelsesordnen1/3 af de pågældende programmer.