Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 9
Offentligt
Behandling af Husstandsvindmøller i forhold til L135 februar 2013.
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller skal hermed udtrykke sin glæde ved energiforligsparternes indfrielse af den lovede undtagelse for husstandsvindmøller af den nye”solcelleordning”. Intensionerne i den af 24. januar fremkomne pressemeddelelse fraEnergiministeren om enighed i at fastholde en en støtte på det hidtidige niveau, som vi fik indensolcelleloven blev vedtaget. Dette er også meget glædelig.Vi har nærlæst det fremkomne om hvordan en fremtidig afregningsordning kunne laves forHusstandsvindmøller, og vi vil gerne i den anledning fremkomme med nogle kommentarer som vivil bede forligsparterne tage i betragtning før en endelig stillingtagen til de næste års fremtid forhusstandsvindmøllerne her i Danmark.Da Husstandsvindmøller kun kan opstilles i forbindelse med fritliggende ejendomme ude på landetog da der er meget lange og besværlige sagsbehandlingsprocesser i mange af kommunerne,forventer vi ud fra vore hidtidige salgstal, at der i de kommende år maximalt vil blive opstillet ca. 4-500 møller pr år. Det er også dette der stort set er gået ud fra i forligsparternes forslag ( hvis manforudsætter at det primært bliver 6 kW møller der opstilles).Med en pris på 2,50 kr. pr. kWh vil en producent af de største møller være særdeles godt hjulpet,men da produktionsprisen på små og store møller ikke varierer så meget, (en barne cykel kosternæsten det samme at producere som en voksen cykel) vil det være meget mere attraktivt atinvestere i 25 kW møller end 2,5 kW møller.Med den foreslåede afregning vil de store husstandsvindmøller i stedet for primært at dækkeejerens eget forbrug blive rene produktionsmøller i spekulations øjemed og det er ikkehensigtsmæssigt for branchen set på sigt. Der vil hurtigt kunne opstå en ”misundelseseffekt” , somikke på nogen måde er hensigtsmæssig og vi er overbeviste om at det heller ikke har væretlovgivers formål.Husstandsvindmøller skulle gerne være med til at skabe grundlag til den af politikernes ogelværkernes ønskede omstilling fra oliefyr til elvarme ude på landet, hvor der ikke er mulighed forbillig fjernvarme. Der burde derfor være ret til selvforsyning af energi, da det kan give størremulighed for selvforsørgelse i udkantsområderne i Danmark.En meget stor del af køberne til Husstandsvindmøller har indtil nu udskiftet deres eksisterendevarmeanlæg til jordvarme eller varmepumpe, så der bliver skabt stor omsætning og dermed ogsåstore momsindtægter.Den foreslåede ordning vil få den stik modsatte effekt, hvor folk vil købe en mølle, der producererså meget som muligt og så selv bruge så lidt strøm som muligt.Disse vil så fravælge netto timeafregning og i stedet afregne med separat elmåler.Dette vil absolut ikke være hensigtsmæssigt i et fremtidigt smart-grid system, hvor man helst serstørst mulig samtidighed med produktion og forbrug.Vi ville derfor helst tage udkastet på ordet,at husstandsvindmøller skal fortsætte med at få sammestøtteniveau, som de fik inden solcelleloven blev vedtaget, ogforeslå at private mølleejere får lovat beholde den gamle årsbaserede nettoafregning, da den er enkel og billig at administrere medkun én årlig måleraflæsning i stedet for 8760 ved timeaflæsning. Det er stensikkert at elværkernevil tage sig godt betalt for at håndtere den store datamængde, der kræves. .
Man kunne i stedet forære overskydende el til elværket som kompensation for lån af nettet. Manbetaler jo i forvejen målerafgift for retten til at bruge nettet, og har årlige påtvungne udgifter tilperiodiske syn, vedligehold m.m. hvilket ikke er tilfældet for solceller. Det betyder at den privatebruger ikke vil spekulere i at købe mølle efter at spekulere i at sælge strøm, men i at der anskaffesmølle i den størrelse man har brug for, og dette vil i sidste ende betyde at variationen af møllestørrelser og typer vil få væsentligt bedre forudsætninger.Hvis ikke ovenstående, som vi mener vil være den billigste og bedste fremtidige form for alle, kanbruges, vil vi foreslå at der gradueres, så der for Hustandsvindmøller over 10 kW betales 150øre/kWh og for møller på 10 kW og derunder betales 250 øre/kWh.Dette vil gøre det muligt at sælge mindre møller også, så de fabrikanter, der har brugt rigtigtmange penge på at udvikle en lokal produktion stadig har mulighed for at være i markedet.Vi har jo allerede set ét firma lukke på grund af det nye lovforslag, da markedet for 6 kW møller gikhelt i stå pr. 20. november 2012.Vi er meget tilfredse med at der er kommet en 20 års periode med i forslaget. Dette burde givestabilitet og ro på markedet så både producenter og borgere kan investere i tiltro til at det bliver enfornuftig forretning og få gang i investeringerne og dermed også arbejdspladser.Men
– da det kun ser ud til at gælde for de første 2,5 MW – omsat til 100 stk. 25 kW møller, vil detfå den modsatte virkning, da der ikke er nogen, der tør satse på udvikling af større mølletyper fordiman ikke ved hvordan afregningsordningen bliver efterfølgende.Der bør som minimum laves en lovgivning, så man kan se hvornår og hvor meget man evt. vilaftrappe ordningen. Så kan fabrikanterne tage stilling til om det kan svare sig at udvikle nye typer.Vi har nu 3 danske producenter med godkendte møller og en del flere på vej med nye spændendetyper. Med det nuværende lovforslag kommer der ikke flere, da det er alt for kortsigtet.Vi vil bede jer om at arbejde frem mod en langsigtet og stabil lovgivning, så der undgås sådannestop/go love og vi vil meget gerne indgå i en dialog om, hvordan dette kan gøres, så der kanskabes stabile forhold for de virksomheder som vi repræsenterer. Vi vil meget gerne indgå i enarbejdsgruppe der udarbejder forslag tilfremtidige støtteordninger.
Med venlig hilsen
Morten v. PetersenFormandBrancheforeningen for Husstandsvindmøller