Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 18
Offentligt
Til lovforslag nr.L 135
Folketinget 2012-13
Ændringsforslag stillet den 24. maj 2013 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov omelforsyning og ligningsloven(Rammer for kystnære havvindmøller og revision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]Afklima-, energi- og bygningsministeren:Til § 420)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 4 indsættes:»§ 5Stk. 1.Nedenstående bestemmelser finder anvendelse ind-til den 1. oktober 2014.Stk. 2.På grundlag af Energinet.dk’s opgørelse over dekollektive elforsyningsvirksomheders omkostninger til of-fentlige forpligtelser og fordelingen af disse på elforbruger-ne, jf. § 8, stk. 5, 2. pkt., i lov om elforsyning, opkræver net-virksomhederne beløb fra elforbrugerne til dækning af om-kostningerne og indbetaler de opkrævede midler til Energi-net.dk, som dækker de kollektive elforsyningsvirksomhe-ders afholdte omkostninger til de offentlige forpligtelser.Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte reglerom gennemførelsen af de nævnte opgaver og om samarbejdeherom mellem de kollektive elvirksomheder.Stk. 3.En netvirksomhed skal1) varetage opgaver vedrørende betaling for offentligeforpligtelser ifølge § 8 i lov om elforsyning og reglerfastsat i medfør af denne bestemmelse,2) udføre informationsaktiviteter for at skabe størst muliggennemsigtighed om markedsforholdene for alle for-brugergrupper,3) sikre, at forbrugerne oplyses om mulighed for elbespa-relser, og give den enkelte elforbruger årlige informati-oner om sit elforbrug og4) informere forbrugerne om deres rettigheder i relation tilforsyningspligt.Stk. 4.Netvirksomheden skal samarbejde med Energi-net.dk ved udførelsen af de i stk. 3 nævnte opgaver.Stk. 5.Netvirksomheden skal forsyne brugere af nettetmed de nødvendige oplysninger om måling af elektricitet,der transporteres gennem virksomhedens net. Klima-, ener-gi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om måling afelektricitet og formidling af forbrugsdata i slutforbruget.Stk. 6.Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsæt-te regler om gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 3-5.Stk. 7.Energinet.dk skal etablere og varetage driften af endatahub til håndtering af måledata m.v. Klima-, energi- ogbygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om indhol-det og udførelsen af den opgave, som påhviler Energinet.dki medfør af 1. pkt.Stk. 8.Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsæt-te regler om netvirksomheders betaling af udgifter, som erforbundet med ministerens behandling og vurdering af virk-somhedernes aktiviteter, der er nævnt i stk. 3, nr. 3.Stk. 9.Undlader en netvirksomhed rettidigt at efterkommeet påbud meddelt af Energitilsynet efter § 85 c i lov om el-forsyning om at give oplysninger i henhold til stk. 5, kanEnergitilsynet som tvangsmiddel pålægge de pågældendedaglige eller ugentlige bøder. Der er udpantningsret for de i1. pkt. nævnte bøder.««[Tekniske ændringer]BemærkningerTil nr. 20Ændringsforslaget har til formål at rette op på en lovtek-nisk fejl i § 4 i lov nr. 575 af 18. juni 2012 om ændring aflov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov omEnerginet.dk, som bl.a. indfører den såkaldte engrosmodel ilov om elforsyning.
AX015125
2
Lovens § 4, stk. 1, fastslår, at loven træder i kraft den 1.juli 2012. Samtidig bestemmer § 4, stk. 2, at visse nærmereangivne bestemmelser vedrørende ændringer i lov om elfor-syning først finder anvendelse fra den 1. oktober 2014.Den udskudte anvendelse af dele af loven skyldes, at lo-ven medfører en ændret ansvars- og opgavefordeling mel-lem net- og elhandelsvirksomheder. Det fremgår såledesbl.a. af bemærkningerne til § 4, stk. 2, i L 176 af 25. april2012, at der hermed bl.a. skal sikres de berørte virksomhe-der tid til at tilrettelægge deres opgaver og procedurer og til-passe deres systemer, således at de kan leve op til de nyekrav efter engrosmodellen. Det fremgår endvidere bl.a., atdet hermed også sikres, at datahubben, der spiller en centralrolle i at understøtte den nye model, kan udbygges, og at enrække bekendtgørelser kan tilpasses. Formålet med at ud-skyde virkningstidspunktet var således at give aktørerne tidtil at forberede implementeringen af engrosmodellen.Af forarbejderne til lovændringen fremgår, at det varmeningen, at den på det tidspunkt eksisterende ordning ogde forpligtelser, denne medførte for netvirksomhederne,Energinet.dk og andre markedsaktører, fortsat skulle gælde iden mellemliggende periode fra den 1. juli 2012 indtil den 1.oktober 2014. Aktørerne har også indrettet sig herefter, idetbåde virksomheder og brugere har ageret, som om forplig-telserne fortsat bestod efter den 1. juli 2012. Netvirksomhe-derne har således i praksis opfyldt de pågældende forpligtel-ser, og forbrugerne har modtaget de pågældende ydelser.Ved en lovteknisk fejl mangler der imidlertid en over-gangsbestemmelse om, at de bestemmelser i lov om elforsy-ning, som ifølge lov nr. 575 fra den 1. oktober 2014 blivererstattet af de nye bestemmelser, i perioden frem til den 1.oktober 2014 fortsat finder anvendelse i deres hidtidige ud-formning, jf. bekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012 af lovom elforsyning.Formålet med forslaget til § 5 er at imødegå enhver tvivlom, at det har været meningen, at de pågældende bestem-melser fortsat skulle finde anvendelse i perioden indtil den1. oktober 2014.Lov nr. 575 har i visse tilfælde ført til en ændret numme-rering af bestemmelser, uden at dette berører reglernes ma-terielle indhold. Det bemærkes således for god ordens skyld,at § 8, stk. 1, nr. 4, i lov om elforsyning bl.a. henviser til lo-vens § 22, stk. 5. Ligeledes henviser § 22, stk. 1, nr. 5, i lovom elforsyning til lovens § 22, stk. 4, og tilsvarende henvi-ser § 22, stk. 4, stk. 7 og stk. 8, 1. pkt., i lov om elforsyningtil § 22, stk. 1, nr. 5. Endelig henviser § 51, stk. 3, i lov omelforsyning bl.a. til lovens § 22, stk. 1, nr. 4 og 5, og stk. 5,og § 28, stk. 2, nr. 9.Med§ 5, stk. 1,fastslås, at netvirksomhedernes og Ener-ginet.dk’s forpligtelser efter stk. 2-7 består i perioden fremtil den 1. oktober 2014. I stk. 8 præciseres som konsekvensheraf ligeledes ministerens hjemmel til at fastsætte reglerom betaling for ministerens behandling og vurdering af vis-se af netvirksomhedernes opgaver i samme periode. Tilligepræciseres ved forslaget til stk. 9, at Energitilsynet har mu-lighed for i visse tilfælde at udstede tvangsbøder over fornetvirksomheder.
Forslaget tilstk. 2skal ses på baggrund af § 1, nr. 4, i lovnr. 575, der ændrer § 8, stk. 5, 3. pkt., i lov om elforsyning.Denne bestemmelse fastlægger betalingsstrømmen og der-med bl.a. ansvaret for opkrævningen af PSO-betalinger ogfor indbetalingen af disse beløb til Energinet.dk. Ansvarethar hidtil ligget hos netselskaberne. Med engrosmodellenskal ansvaret fra den 1. oktober 2014 overgå fra netvirksom-hederne til elhandelsvirksomhederne. Forslaget til stk. 2præciserer, at netvirksomhederne har ansvar for opkrævnin-gen for perioden frem til den 1. oktober 2014.Med forslaget tilstk. 3bestemmes, at netvirksomheder-nes forpligtelser efter § 22, stk. 1, nr. 3, 5 og 10, består fremtil den 1. oktober 2014. Der er tale om forpligtelser til at va-retage opgaver vedrørende PSO-betalinger, til at udføre in-formationsaktiviteter vedrørende gennemsigtighed af mar-kedsforhold, til at sikre, at forbrugere oplyses om elbespa-relser m.v., og til at informere forbrugere om deres rettighe-der i relation til forsyningspligten.Forslaget tilstk. 4er en konsekvens af, at visse af net-virksomhedernes forpligtelser indtil den 1. oktober 2014fastholdes i overgangsbestemmelsen i forslaget til stk. 3, jf.ovenfor. Stk. 4 svarer til § 22, stk. 2, i lov om elforsyning.Ved forslaget udvides § 22, stk. 2, til også at omfatte de istk. 3 nævnte opgaver, således at det præciseres, at netvirk-somheden også i disse tilfælde skal samarbejde med Energi-net.dk ved udførelsen af opgaverne.Med forslaget tilstk. 5præciseres, at netvirksomhederneer forpligtede til at forsyne brugere af nettet med de nødven-dige oplysninger om måling af elektricitet, der transporteresgennem virksomhedens net, jf. § 22, stk. 3, jf. lovbekendt-gørelse nr. 279. Ved § 1, nr. 11, i lov nr. 575 blev § 22, stk.3, nyaffattet. Den nye affattelse, der imidlertid i henhold til§ 4, stk. 2, i lov nr. 575 først finder anvendelse fra den 1.oktober 2014, ændrer forpligtelsen både i forhold til ind-hold, omfang og adressaten for oplysninger. Med forslagetpræciseres det, at netvirksomhederne naturligvis er for-pligtede til at udføre denne for systemets funktion nødvendi-ge opgave i dens hidtidige omfang indtil den 1. oktober2014.Nyaffattelsen af § 22, stk. 3, ved lov nr. 575 ophæversamtidig bemyndigelsen til klima-, energi- og bygningsmi-nisteren til at fastsætte regler om måling af elektricitet ogformidling af forbrugsdata i slutforbruget og flytter den til §22, stk. 5, der bliver stk. 4, jf. § 1, nr. 13, i lov nr. 575, derimidlertid først finder anvendelse fra 1. oktober 2014. Medforslaget til stk. 5 fastholdes bemyndigelsen til at fastsætteregler herom for perioden indtil den 1. oktober 2014.I forslaget tilstk. 6foreslås indsat en præcisering, somfølge af at netvirksomhedernes opgaver efter stk. 3-5 ikkeudtrykkeligt fremgår af § 22, stk. 1-3, i lov om elforsyning iperioden frem til den 1. oktober 2014. Ved bestemmelsenpræciseres således ministerens mulighed for at fastsætte reg-ler om gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 3-5. Be-stemmelsen supplerer det gældende § 22, stk. 4, i lov om el-forsyning.Med forslaget tilstk. 7præciseres Energinet.dk’s forplig-telse efter § 28, stk. 2, nr. 7, jf. lovbekendtgørelse nr. 279, tilat etablere og varetage driften af en datahub til håndtering af
3
måledata m.v. Ved § 1, nr. 15, i lov nr. 575 blev bestemmel-sen nyaffattet. Den nye affattelse, hvis formål er at udvideforpligtelserne for Energinet.dk vedrørende datahubbensfunktionalitet, indeholder fortsat den oprindelige forpligtelsetil at etablere og genoprette datahubben, men finder først an-vendelse fra den 1. oktober 2014. Med forslaget til stk. 7fjernes enhver tvivl om Energinet.dk’s bestående forpligtel-se til at etablere og drive datahubben indtil den 1. oktober2014. Det bemærkes, at datahubben er blevet sat i drift den1. marts 2013.Ligeledes præciserer forslaget til stk. 7, at bemyndigelsenfor klima-, energi- og bygningsministeren til at kunne fast-sætte nærmere regler om indholdet og udførelsen af Energi-net.dk’s opgaver også omfatter regler om indholdet og udfø-relsen af Energinet.dk’s opgave med at etablere og varetagedriften af en datahub til håndtering af måledata.Forslaget tilstk. 8er en følge af ændringen i § 1, nr. 8, ilov nr. 575 og vedrører § 51, stk. 3, i lov om elforsyning. §51, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 279, indeholder bl.a. enbemyndigelse for klima-, energi- og bygningsministeren tilat fastsætte regler om, at netvirksomhederne skal betale deudgifter, som er forbundet med ministerens behandling og
vurdering af virksomhedernes opgaver vedrørende energibe-sparelser, herunder de i § 22, stk. 1, nr. 6, nævnte opgaver.Med lov nr. 575 reduceres opgaverne i § 22, stk. 1, nr. 6, derer blevet til § 22, stk. 1, nr. 4. Det var imidlertid hensigten,at opgaverne skulle bestå i deres hidtidige omfang indtil den1. oktober 2014, ligesom det var meningen, at ministerenskulle behandle og vurdere opgaven og opkræve betalingherfor. Forpligtelsen for netvirksomhederne fastslås ved for-slag til stk. 3, nr. 3. Formålet med forslaget til stk. 8 er såle-des ligeledes at præcisere ministerens hjemmel til at fastsæt-te regler om betaling for ministerens behandling og vurde-ring af opgaven.Forslaget til stk. 9 er begrundet i, at § 86 i lov om elfor-syning indeholder mulighed for, at Energitilsynet kan udste-de tvangsbøder, bl.a. hvis oplysningsforpligtelserne om mål-inger af elforbruget i § 22, stk. 3, i lov om elforsyning ikkeopfyldes. I forslaget til stk. 5 præciseres det, at forpligtelseni § 22, stk. 3, består i dennes hidtidige omfang indtil den 1.oktober 2014. Derfor indeholder forslaget til stk. 9 en be-stemmelse, hvorefter det ligeledes præciseres, at Energitilsy-net kan udstede tvangsbøder, hvis oplysningsforpligtelsenefter forslaget til stk. 5 ikke opfyldes.