Kommunaludvalget 2012-13
L 132
Offentligt
1227525_0001.png
1227525_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-05189Doknr.74596Dato18-03-2013
Folketingets Kommunaludvalg har d. 8. februar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 4(L 132) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).Spørgsmål nr. 4:”Hvilke kontrolforanstaltninger vil ministeren sætte op for at sikre hemmelig afstemningved e-valg?”Svar:I bemærkningerne til lovforslaget, afsnit 4.1., er anført følgende om sikring af stemme-hemmeligheden ved digitale valg:”Digital stemmeafgivning og digital stemmeoptælling skal opfylde de samme krav omanonymitet, stemmehemmelighed og frie valg (dvs. den beskyttelse mod utilbørlig på-virkning og stemmesalg, der ligger i, at stemmeafgivningen sker hemmeligt og underkontrollerede former) som traditionelle valg og folkeafstemninger. Der vil bl.a. blive stilletkrav om, at der ikke kan foretages en kobling mellem den enkelte vælger og dennesstemmeafgivning, så stemmehemmeligheden bevares. Systemet må ikke afsløre denenkelte vælgers stemmeafgivning, og systemet må heller ikke kunne optælle de afgivnestemmer, førend alle stemmer er afgivet, og optællingssystemetpå autoriseret vis er ble-vet aktiveret. Det vil i den videre udmøntning af kravene blive sikret, at bl.a. grundlovenskrav til stemmehemmelighed overholdes.”
Bevarelsen af stemmehemmeligheden er dermed et af de bærende principper, somskal iagttages somufravigelig betingelsefor, at der kan gives tilladelse til anvendelseaf digital stemmeafgivning og/eller digital stemmeafgivning ved lovbestemte valg iDanmark i henhold til lovforslaget.Som led i forberedelsen af det kommende udbud, som ministeriet vil stå for i samar-bejde med de deltagende kommuner, vil der blive udarbejdet en grundig risikovurde-ring.De konkrete krav til kontrolforanstaltninger vil først blive udformet i forbindelse medudarbejdelsen af kravspecifikationen i tilknytning til det kommende udbud om et ellerflere systemer til digital stemmeafgivning og/eller digital stemmeoptælling til anvendel-se ved lovbestemte valg i Danmark, som først kan påbegyndes, når lovforslaget ervedtaget, og der dermed er skabt den nødvendige lovhjemmel herfor. Endvidere vilnogle kontrolforanstaltninger snarere være af proceduremæssig end teknisk art og vilblive udmøntet i de administrative forskrifter til kommunerne, som lovforslaget bemyn-diger ministeriet til at fastsætte. Både udkast til kravspecifikation og til de administrati-ve forskrifter vil som nævnt i bl.a. høringsnotatet blive sendt i høring inden de forelig-ger i deres endelige form.
Someksemplerpå relevante kontrolforanstaltninger (listen er ikke udtømmende), kannævnes:Procedurer for at nulstille e-valgudstyr før og efter valghandlingen,så detsikres og dokumenteres, at udstyret er tomt ved valghandlingen begyn-delse, og alle spor af afgivne stemmer slettes efter valghandlingens fuld-førelse,Krav om, at systemet ikke må indeholde eller registrere information, hel-ler ikke indirekte ved logning eller lignende, der kan sammenkoble envælger med en afgiven stemme,Krav om, at stemmemaskinen (hvis en sådan anvendes) ikke må gemmeoplysninger om, hvad der er stemt på, efter at vælgeren har afsluttet sinstemmeafgivning og fået printet papirsporet,Afskærmning for at sikre stemmehemmelighed (gardiner for stemme-rummet)Krav om, at afstemningen ikke må overværes af udefrakommende (kunvælgere, der skal afgive stemme, må være til stede i afstemningslokalet,jf. valglovgivningens almindelige regler)Krav om, at stemmeudstyret ikke må tilkobles netværk for at forhindreovervågning,Krav om beskyttelse mod elektronisk fjernovervågning,Hærværkssikring af maskinerne,Integritetsbeskyttelse af software-images,Uafhængig kontrol af ovenstående, herunder sikkerhedstest.
Stemmeafgivningen vil endvidere procesmæssigt blive indrettet på en måde, så detfremstår tydeligt for vælgerne, at der ikke kan ske nogen kobling mellem, hvem der ermødt op på valgstedet, og hvad den enkelte vælger har stemt.Someksempelkan nævnes, at såfremt der anvendes et system, som kræver, at væl-geren får udleveret en token ved valgbordet, som vælgeren skal anvende for at kunnebenytte stemmemaskinen, kan det overvejes at stille krav om, at vælgeren skal havemulighed for selv at udvælge sin token i en bunke blandt mange. Formålet med ensådan procedure vil være at gøre det klart for vælgeren, at der ikke er lagret nogenpersonhenførebare oplysninger om vælgeren i den pågældende token.Som ligeledes redegjort for i svaret på KOU spørgsmål nr. 3 og 9 (L 132) skal der ikkevære nogen som helst digital eller anden forbindelse mellem registreringen på valgli-sten af, at vælgeren er mødt op for at stemme, og den stemme, som den pågældendeefterfølgende afgiver.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2