Kommunaludvalget 2012-13
L 132
Offentligt
1230712_0001.png
1230712_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-06254Doknr.77348Dato25-03-2013
Folketingets Kommunaludvalg har d. 15. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 35(L 132) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Stine Brix (EL).Spørgsmålnr. 35:”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man har valgt ikke at følge DemTechs anbefa-linger om:At loven bør indeholde de strengest mulige eksplicitte krav til standarder for e-valgssystem.At evalueringen af e-valg bør være obligatorisk og bør defineres og udføres afuvildige instanser.At evalueringen bør bygge på en grundig undersøgelse af de sikkerheds-mæssige, organisatoriskeog demokratiske forhold.At der er tale om tidsbegrænsede forsøg med det formål at indhente danskeerfaringer, som skal kvalificere en beslutning om, hvordan man bedst kan un-derstøtte valghandlingen digitalt.”Svar:1.Forså vidt angår DemTechs anbefaling af, at selve lovteksten bør indeholde destrengest mulige eksplicitte krav til standarder for e-valgsystem, finder ministeriet somanført i høringsnotatet (L 132 – bilag 1), afsnit 4.2.,det uhensigtsmæssigt at indarbejdehenvisninger til specifikke standarder direkte i lovteksten. Dels findes der ikke i dagstandarder, der specifikt vil kunne sikre en succesfuld og sikker gennemførelse af etelektronisk valg i en dansk sammenhæng. Dels vil udtrykkelige henvisninger til stan-darder i lovteksten vanskeliggøre, at man på en smidig måde kan foretage nødvendi-ge ændringer f.eks. som følge af nye identificerede sårbarheder, der ikke er tagethøjde for i eksisterende standarder.2.Forså vidt angår de øvrige tre anbefalinger har ministeriet ved tidligere lejlighedertilkendegivet, at disse anbefalinger allerede følges eller vil blive fulgt.For så vidt angår anbefalingerne om, at evalueringen bør være obligatorisk og define-res og udføres af uvildige instanser, samt at evalueringen bør bygge på en grundigundersøgelse af de sikkerhedsmæssige, organisatoriskeog demokratiske forhold,henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 5.6., samt til ministerietshøringsnotat (L 132 – bilag 1), afsnit 9. I høringsnotatet er anført følgende:”Der lægges i lovforslaget netop op til, at evaluering af i hvert fald de første valg er obligato-risk, og foretages under ministeriets ansvar og bekostning med inddragelse af ekstern sag-kyndig ekspertise.

Det er tanken, at evalueringen i hvert fald efter de første forsøg skal

være bred og meget omfattende og bl.a. omfatte de nævnte sikkerhedsmæssige,

funktionelle, organisatoriske, sociale og demokratiske aspekter, herunder også til-

lidsmålinger,

jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 5.6. Som anført i bemærkningerne vil
Folketingets Kommunaludvalg og Udvalg til Valgs Prøvelse blive holdt underrettet om resul-tatet af disse evalueringer.Ministeriet har ikke på nuværende tidspunkt besluttet, hvilken eller hvilke instanser der skalforetage evalueringen eller dele heraf.

Ministeriet har dog noteret sig, at Institutterne for

Statskundskab ved Københavns og Aarhus Universitet har tilbudt at bistå med deres

faglige ekspertise

ved den påtænkte evaluering og særligt for så vidt angår målingen af enevt. effekt på tilliden til selve valghandlingen og den efterfølgende optælling.

Endvidere for-

udsættes andre relevante organisationer, herunder ITU/DemTech, inddraget i relevant

omfang.

Dette er i relevant omfang blevet præciseret i lovforslagets almindelige bemærk-ninger, afsnit 5.6.” (fremhævet her)
Siden har jeg tilkendegivet bl.a. i svaret på spørgsmål nr. 8 (L 132) fra FolketingetsKommunaludvalg samt i min tale ved Folketingets Kommunaludvalgs høring om e-valg den 13. marts 2013, at ministeriet vilforpligtesig til at gennemføre den i lovfors-laget beskrevne grundige og uvildig evaluering efterhvertvalg/hver afstemning, hvorder anvendes digital stemmeafgivning og/eller digital stemmeoptælling. Evalueringenbliver med andre ord obligatorisk efter hvert valg/folkeafstemning, hvor der anvendesdigital stemmeafgivning og/eller stemmeoptælling. Denne evaluering vil som nævnt ilovforslagets bemærkninger sammen med en redegørelse fra Økonomi- og Inden-rigsministeriet blive tilsendt Kommunaludvalget og Udvalget til Valgs Prøvelse medhenblik på drøftelse i udvalgene og evt. afgivelse af beretning, hvis udvalgene måtteønske det.3.Forså vidt angår anbefalingen af, at der skal være tale om tidsbegrænsede forsøgmed det formål at indhente danske erfaringer, som skal kvalificere en beslutning om,hvordan man bedst kan understøtte valghandlingen digitalt, er det netop det, der erformålet med de første forsøg. I lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3, stårder således følgende om formålet med lovforslaget:”Gennemførelse af digital stemmeafgivning og/eller digital stemmeoptælling i nogle af kom-munerne – eventuelt i første omgang blot på enkelte afstemningssteder - skal bl.a. skabe deførste danske erfaringer med, om digitalt understøttet stemmeafgivning og stemmeoptællingkan gennemføres med den fornødne forudsatte sikkerhed og indeholder de forventede for-dele.Derfor vil der også ske en evaluering i de kommuner, der gennemfører en digital stemmeaf-givning og/eller digital stemmeoptælling, med henblik på at kunne vurdere, om den foretag-ne digitalisering af valgprocessen er forløbet tilfredsstillende.”
Med hensyn til den tidsmæssige udstrækning af forsøgene med e-valg henvises end-videre til svaret på spørgsmål nr. 40 (L 132) fra Folketingets Kommunaludvalg. Somfølge af min ovenfor nævnte tilkendegivelse om, at evalueringerne bliver obligatoriskeog skal tilsendes Folketinget sammen med en redegørelse fra ministeriet til videredrøftelse, vil det således i sidste ende være op til Folketinget, om kommunerne udover den første gang, der gøres forsøg med e-valg, også for fremtiden skal kunneopnå tilladelse til yderligere forsøg med e-valg og i givet fald på hvilke vilkår, eller omforsøgene skal ophøre midlertidigt eller mere permanent.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2