Retsudvalget 2012-13
L 131
Offentligt
1229849_0001.png
1229849_0002.png
1229849_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2013ProcesretskontoretChristina Hjeresen2013-0037-0028699876
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af konkursloven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurska-rantæne) (L 131), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 22. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behn-ke (KF).
Morten Bødskov/Nanna Fischer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af konkurslo-

ven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurskarantæne) (L 131):

”Hvis en konkurskarantæne blev fulgt af en spærring i Er-hvervs- og Selskabsstyrelsens CVR-register, ville det væreumuligt for den pågældende at starte egen virksomhed og/ellerlade sig registrere i selskaber. Ville det ikke være langt mereeffektivt, end at vente på, om den pågældende overtræder sinkonkurskarantæne?”

Svar:

1.

I spørgsmålet lægges op til en model, hvorefter en person, som er pålagtkonkurskarantæne, ikke vil kunne etablere (stifte) en virksomhed.Justitsministeriet har i forbindelse med udformningen af lovforslaget omkonkurskarantæne – på baggrund af Konkursrådets anbefalinger og forslag– nøje overvejet, hvilke konsekvenser overtrædelse af en pålagt konkurs-karantæne skal have.Der henvises i den forbindelse til den samtidige besvarelse af spørgsmål 3vedrørende lovforslaget.Som det fremgår heraf, er det samlet Justitsministeriets opfattelse, at det erudtryk for en passende balance mellem ovennævnte forskellige hensyn tilskyldnerens mulighed for at opnå et indtægtsgrundlag mv. og til kommen-de kunder, kreditorer m.fl., at konkurskarantæne som udgangspunkt ikkeudelukker vedkommende fra at drive egen virksomhed (med personlighæftelse).Justitsministeriet er således også af den opfattelse, at en model, hvorefteren konkurskarantæne følges op af en spærring i CVR-registret med denfølge, at vedkommende udelukkes fra at etablere egen virksomhed, vil væ-re for vidtgående.

2.

Det forudsættes i øvrigt med lovforslaget, at der etableres automatiskeprocedurer, der sikrer, at en person, som er pålagt konkurskarantæne, ikkei karantæneperioden kan registreres i Erhvervsstyrelsens it-system sommedlem af ledelsen i et erhvervsdrivende selskab mv. og ikke i strid medkarantænen kan momsregistreres eller registreres hos SKAT som arbejds-giver.
2
Herudover vil der blive etableret procedurer, der sikrer, at en person, sompålægges konkurskarantæne, og som allerede er registreret i Erhvervssty-relsens it-system som medlem af ledelsen af et erhvervsdrivende selskabmv., er momsregistreret eller registreret hos SKAT som arbejdsgiver, slet-tes fra registreringen i Erhvervsstyrelsens it-system og ikke i strid med ka-rantænen fortsat kan være momsregistreret eller registreret hos SKAT somarbejdsgiver.
3