Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130
Offentligt
1230391_0001.png
1230391_0002.png
1230391_0003.png
1230391_0004.png
Asyl- og Visumkontoret
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2013-0037-0027694319
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og integrationsloven(Adgang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre samtoverdragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase afasylprocessen til Udlændingestyrelsen m.v.) (L 130), som Udvalget forUdlændinge og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 15.februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 21 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-geloven, kildeskatteloven og integrationsloven (Adgang for asylansø-gere til at arbejde og bo uden for asylcentre samt overdragelse af endel af politiets sagsbehandling i den indledende fase af asylprocessentil Udlændingestyrelsen m.v.) (L 130):”Ministeren bedes beskrive, hvilke muligheder der er, og ihvor stor udstrækning disse bliver benyttet, for at foretage ad-ministrative udvisninger i forhold til f.eks. kriminelle asylan-søgere og søges disse muligheder udvidet med lovforslaget?”Svar:Efter udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1, kan en udlænding, som ikkehar haft lovligt ophold her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder,udvises administrativt, hvis udlændingen uden for de i §§ 22-24 nævnte til-fælde er dømt for overtrædelse af visse straffelovsbestemmelser (herunderbl.a. vold, vold mod tjenestemand i funktion, trusler, tyveri, bedrageri oghæleri), smugleri efter toldlovens § 73, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, eller lov omvåben og eksplosivstoffer, eller hvis udlændingen over for politiet har er-kendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller i umiddelbar tilknytningtil udøvelsen af det strafbare forhold. Det samme gælder, hvis udlændin-gen er dømt for ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer, over for politiethar erkendt ulovlig besiddelse eller brug af euforiserende stoffer, eller der iøvrigt foreligger en særlig bestyrket mistanke, jf. § 25 a, stk. 1, nr. 2.En udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i længere tidend de sidste 6 måneder, kan efter indrejsen endvidere udvises administra-tivt, hvis der efter det, som er oplyst om udlændingens forhold, er grund tilat antage, at udlændingen vil tage ophold eller arbejde her i landet udenfornøden tilladelse, jf. § 25 a, stk. 2, nr. 1. Bestemmelsen anvendes overfor asylansøgere, der arbejder ulovligt her i landet.Desuden kan en udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet ilængere tid end de sidste 6 måneder udvises administrativt, hvis udlændin-gen ikke har de nødvendige midler til sit underhold her i landet og tilhjemrejsen, jf. § 25 a, stk. 2, nr. 2, eller hvis andre hensyn til den offentligeorden eller sikkerheds- eller sundhedsmæssige grunde tilsiger, at udlæn-dingen ikke bør have ophold her i landet, jf. § 25 a, stk. 2, nr. 3.Ved en afgørelse om udvisning efter udlændingelovens § 25 a skal der ef-ter udlændingelovens § 26, stk. 1, tages hensyn til, om udvisningen må an-2
tages at virke særlig belastende, navnlig på grund af de i § 26, stk. 1, nr. 1-6, nævnte forhold, herunder bl.a. udlændingens tilknytning til det danskesamfund og til herboende personer, udvisningens konsekvenser for udlæn-dingens herboende nære familiemedlemmer og udlændingens manglendeeller ringe tilknytning til hjemlandet.Afgørelser om udvisning efter udlændingelovens § 25 a træffes af Udlæn-dingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 46, stk. 1, og kan påklages til Ud-lændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 6.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet etbidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst bl.a. følgende:”Udlændingestyrelsen kan oplyse, at styrelsen i 2010, 2011 og2012 har truffet følgende antal afgørelser om administrativ ud-visning, hvor den pågældende udlænding forud for eller sam-me dag, som afgørelsen om administrativ udvisning er truffet,har ansøgt om asyl i Danmark:201019012203320113301901532012533420098
§ 25 a, stk. 1, nr. 1§ 25 a, stk. 1, nr. 2§ 25 a, stk. 2, nr. 1§ 25 a, stk. 2, nr. 2§ 25 a, stk. 2, nr. 3I alt
Det bemærkes, at samme person kan have modtaget flere afgø-relser om administrativ udvisning inden for perioden.Det bemærkes endvidere, at det ikke er teknisk muligt i forbin-delse med opgørelsen at udskille de personer, som på tidspunk-tet for administrativ udvisning var asylansøgere. Opgørelsentager således ikke højde for, hvorvidt de pågældende udlæn-dinge fortsat var asylansøgere på tidspunktet for den admini-strative udvisning, eller hvorvidt de pågældende var i udsen-delsesposition som følge af afslag på asylansøgningen ellerhavde opnået opholdstilladelse på baggrund af asyl eller et an-det grundlag på tidspunktet for afgørelsen om administrativudvisning.Opgørelsen vedrørende administrative udvisninger og vedrø-rende indgivelse af ansøgning om asyl er foreløbige og opgjortpå baggrund af konsoliderede data i udlændingeregisteret pr.23. februar 2013 og i udlændingemyndighedernes elektroniskesags- og dokumenthåndteringssystem pr. 28. februar 2013.
3
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftetmed usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget somjournaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentligestatistiksystemer.”Asylansøgere, der får afslag på asyl, kan endvidere udvises administrativtefter udlændingelovens § 25 b, stk. 2, hvis de ikke udrejser inden for denfastsatte udrejsefrist.Lovforslaget berører ikke reglerne om administrativ udvisning.
4