Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130 Bilag 10
Offentligt
1237486_0001.png
Til lovforslag nr.
L 130
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 16. april 2013
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og
integrationsloven
(Adgang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre m.v. samt overdragelse af en del af politiets sagsbehandling i
den indledende fase af asylprocessen til Udlændingestyrelsen)
[af justitsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar 2013 og var til
1. behandling den 8. februar 2013. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 19. december
2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 50.
Den 30. januar 2013 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bedsteforældre for Asyl
Advokat Helge Nørrung
Røde Kors
SOS mod Racisme og
Trampolinhuset
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Bedsteforældre for Asyl og Trampolinhu-
set mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning
til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til
mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålet i
et åbent samråd den 4. april 2013.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 49 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og LA) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
[med de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. ]
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling, [men vil stemme for
de af justitsministeren stillede ændringsforslag. ]
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at lovforslaget er endnu en lempelse af ud-
lændingepolitikken. V og KF ønsker ikke at sætte ligheds-
tegn mellem at søge asyl og få opholds- og arbejdstilladelse
DokumentId
Journalnummer
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0002.png
2
i Danmark, hvilket de facto er konsekvensen af at give asyl-
ansøgerne ret til at bo og arbejde uden for asylcentrene.
Det danske asylsystem er i forvejen hårdt presset, og V
og KF er derfor imod yderligere lempelser, der vil medføre
en øget tilstrømning af asylansøgere. V og KF stiller sig
uforstående over for den manglende anerkendelse fra rege-
ringen af, at lempelser af den nuværende asyllovgivning og
udlændingepolitik vil medføre et øget pres på asylsystemet.
Endvidere mener V og KF ikke, at det er værdigt over for
asylansøgere at stille dem en fremtid i Danmark i sigte, for
derefter at hive hverdagen væk fra dem igen, såfremt deres
asylansøgning ikke bliver godkendt. Det er dybt skadeligt
for både voksne og børn, der i sidste ende kan ende med at
skulle forlade landet. I stedet for ønsker Venstre og V og KF
en hurtig og effektiv behandling af asylsager, så sagerne
hurtigt kan blive afgjort.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker snarest
muligt at gennemføre politiske tiltag, som begrænser til-
strømningen af asylansøgere til Danmark via asylsystemet,
idet en for stor tilstrømning skaber dårlige betingelser for
god integration, skaber splittelse i det danske samfund og
har en negativ indflydelse på dansk økonomi. DF beklager,
at ingen andre partier i Folketinget ønsker at forpligte sig i
forhold til at begrænse tilstrømningen via asylsystemet.
Efter DF’s opfattelse fører regeringen, Enhedslisten og
Liberal Alliance en dybt uansvarlig asyl- og udlændingepo-
litik, og dette lovforslag viderefører og videreudvikler des-
værre en politik, der skader Danmark. DF har dog noteret
sig, at det fremgår af lovforslaget, at indsatsen for frivillig
hjemrejse for de asylansøgere, der får afslag på asyl, og som
derfor skal udrejse, forstærkes. DF mener, at tiltaget bør
suppleres med bedre muligheder for tvangshjemsendelse af
afviste asylansøgere og i det hele taget tiltag, der kan sikre
en så hurtig asylbehandling som muligt. DF hilser det
velkommen, at regeringen i lovforslaget skriver, at der skal
sættes effektivt ind mod forsøg på misbrug af asylsystemet,
men efterlyser dog, at det bliver konkretiseret, hvordan rege-
ringen i praksis agter at bekæmpe misbrug af asylsystemet.
DF finder det udmærket, at der etableres nogle særlige
udrejsecentre, hvor f.eks. afviste kriminelle asylansøgere
kan sendes hen, mens man forbereder deres hjemrejse, for
dette tiltag kan skabe bedre betingelser for de fredelige asyl-
ansøgere, som stadig er ved at få behandlet deres sag. Men
da regeringen overordnet ikke ønsker at stramme asyl- og
udlændingepolitikken, tværtimod, og ikke ønsker at bruge
en større grad af frihedsberøvelse over for kriminelle asylan-
søgere, stiller DF sig tvivlende overfor, hvor stor effekt tilta-
get vil have.
DF er imod, at udlændinge, som faktisk ikke har noget
opholdsgrundlag i Danmark, får adgang til det danske ar-
bejdsmarked. DF kan heller ikke støtte den del af lovforsla-
get, som giver mulighed for, at man i øget omfang kan flytte
ud af asylcentrene. Samlet set er disse tiltag med til at gøre
det mere attraktivt at søge og få asyl i Danmark, og man kan
med rette frygte, at antallet af asylansøgere i Danmark vil
stige yderligere som en konsekvens af dette lovforslag.
Dertil kommer, at det er uhensigtsmæssigt, at udlændin-
ge, der måske kommer til at stå over for tvangshjemsendel-
se, kan have opbygget en tilværelse i Danmark med bolig,
arbejde, netværk mm. Dette vil vanskeliggøre hjemsendelse
af asylansøgerne, når de bliver afvist, og det kan dermed på
sigt virke undergravende for hele asylsystemet, fordi for-
skellene på dem, der er her i landet lovligt, og dem, der er
her ulovligt, vil blive mindsket. Derudover er det heller ikke
hensigtsmæssigt for den enkelte udlænding, at den danske
stat giver ham eller hende falske forhåbninger. Myndighe-
derne bør ikke komme i en situation, hvor man risikerer at
give afviste asylansøgere det fejlagtige indtryk, at de trods
en afvisning af deres asylsag har en fremtid i Danmark.
Regeringen har desuden påstået, at de forbedrede forhold
for asylansøgere, som følger af lovforslaget, ingen betyd-
ning vil få for tilstrømningen af asylansøgere her til landet.
Det er DF ganske uenig i. Det er indlysende, at rygterne om
de forbedrede muligheder for asylansøgere i Danmark lyn-
hurtigt vil sprede sig, så menneskesmuglere og potentielle
asylansøgere kan få et indgående kendskab til de danske
regler. Der findes adskillige hjemmesider, som på arabisk
forklarer de økonomiske vilkår for asylansøgere i forskellige
europæiske lande, så de mennesker, der overvejer en anden
tilværelse i Europa, systematisk kan undersøge hvilket land,
der tilbyder de bedste vilkår (»Man kan bo i fjerne lande og
være ekspert i danske asylregler«, bragt påwww.denkorte-
avis.dk den 12. februar 2013). På grund af denne informati-
onsstrøm er det indlysende, at regeringen med lovforslaget
gør det endnu mere attraktivt at søge asyl i Danmark. Folke-
tinget kan naturligvis ikke forbyde disse hjemmesider, det
giver sig selv. Men justitsministeren og regeringen kan hel-
ler ikke påstå, at hjemmesiderne ikke netop har den funktion
at oplyse folk om, hvor man kan få de bedste betingelser,
mens man søger asyl. DF opfordrer derfor på det kraftigste
regeringen til at genoverveje sin politik og til at undersøge, i
hvor stor udstrækning disse informationer på internationale-
hjemmesider har betydning for tilstrømningen af asylansø-
gere til Danmark via asylsystemet.
Antallet af asylansøgere, der kommer til Danmark, er ste-
get markant. I 2012 kom der over 6.000 asylansøgere, hvil-
ket er det højeste antal asylansøgere i 10 år. Og de foreløbi-
ge tal for 2013 tyder på en fortsat stigning i tilstrømningen.
Dette er problematisk af flere årsager. F.eks. er der meget,
der peger på, at en markant del af disse asylansøgere også
begår kriminalitet, mens de opholder sig i Danmark.
Det bestyrker indtrykket af, at en del asylansøgere ikke
kommer, fordi de har behov for asyl, men for at misbruge et
godt asylsystem. DF mener, at regeringen ikke formår at le-
ve op til sit ansvar, når den fremlægger et lovforslag, som
ikke tager hånd om problemerne med kriminalitet i asylsy-
stemet. Tværtimod lægger regeringen med dette lovforslag
op til at sprede problemerne, i og med at asylansøgere i stør-
re omfang får mulighed for at flytte ud af centrene. Regerin-
gens forsikringer om, at kriminelle asylansøgere ikke får ad-
gang til disse nye og forbedrede tilbud, giver DF ikke meget
for, da det i forvejen er vanskeligt for politiet at følge med i,
hvor mange asylansøgere der begår kriminalitet af den simp-
le årsag, at der kommer rigtig mange asylansøgere til Dan-
mark.
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0003.png
3
At der er alvorlige problemer med kriminelle asylansøge-
re kunne man få et alarmerende indblik i TV2 Nyhederne,
som blandt andet i december 2012 sendte en række indslag
om kriminaliteten blandt asylansøgere i asylcentret »Center
Sandholm«. I et af TV2’s indslag dokumenterede en journa-
list med skjult kamera blandt andet, at der sælges både hero-
in og kokain i asylcentret, ligesom der kan købes hash i de
uofficielle kiosker, der drives på centrets område. TV2’s
dækning tegnede et tydeligt og foruroligende billede af, at
kriminelle udlændinge markerer sig som en tydelig del af
hverdagslivet i asylcentret, og at de skaber utryghed for de
øvrige beboere. I et andet af TV2’s indslag fulgte en journa-
list med skjult kamera en beboer på asylcentret, som hver
morgen tog fra Center Sandholm til Vesterbro for at tjene
store penge på at sælge narko. Om aftenen tog han tilbage til
Sandholmlejren, hvor han havde fast bopæl.
Desværre begrænser problemet med kriminelle asylansø-
gere sig ikke til enkelte beboere i Center Sandholm. Tal fra
Kriminalregistret og Danmarks Statistik viser, at asylansø-
gere som gruppe er langt mere kriminelle end danskerne
som helhed. Ser man udelukkende på overtrædelser af straf-
feloven, er asylansøgerne som gruppe 23 gange så kriminel-
le som danskerne. (»Hver femte asylansøger begår krimina-
litet«, 25. februar 2013, tv2. dk). Der er kort og godt tale
om, at svar til Folketinget og flere medier, bl.a. Den Korte
Avis og TV2, har afdækket, at regeringens kurs er katastro-
fal for Danmark.
DF er også bekymret for, hvilke konsekvenser det får for
kvaliteten i sagsbehandlingen, at en række opgaver fjernes
fra politiet med dette lovforslag. I værste fald kan det bety-
de, at en del af den ekspertise, som er opbygget igennem
årene hos politiet, når det handler om f.eks. at kontrollere
ægtheden af de forklaringer, asylansøgere afgiver, vil blive
svækket. Dette vil DF følge nøje i forbindelse med imple-
menteringen af lovforslaget.
Regeringens udlændingepolitik er undergravende for
sammenhængskraften i samfundet. Og sandheden er desvær-
re, at det vil blive meget værre, medmindre regeringen æn-
drer kurs. Grundlæggende frygter DF, at det samlede resul-
tat af lovforslaget vil have vidtrækkende negative konse-
kvenser for Danmark mange årtier frem.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 14 a
ændres i
stk. 5
»be-
stemmelse« til: »paragraf«.
[Præcisering]
2)
Nr. 6 og 7
udgår, og i stedet indsættes:
»6.
I § 34, stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »indkvarteringsste-
det,« ordet: »eller«.
7.
I § 34, stk. 2, nr. 4,
ændres »§ 42 a, stk. 7, 1. pkt.,« til: »§
42 a, stk. 7, 3. pkt.,« og »,eller« udgår.
01.
§ 34, stk. 2, nr. 5,
ophæves.
02.
I § 34
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Drager politiet omsorg for en udlændings udrejse,
og medvirker udlændingen ikke hertil, jf. § 40, stk. 4, 1.
pkt., kan politiet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at
sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til udrej-
sen, bestemme, at udlændingen skal give møde hos politiet
på nærmere angivne tidspunkter.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr. 25
affattes således:
»25.
I § 42 f, stk. 5, indsættes efter 2. pkt.: »En 17-årig ud-
lænding, hvis ansøgning om opholdstilladelse i medfør af §
7 er under behandling her i landet, jf. herved § 48 e, stk. 2,
kan endvidere deltage i danskundervisning.««
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 26 affattes således:
»26.
I § 42 f, stk. 8, ændres »skoler, uddannelsesinstitutioner
og udbydere under Beskæftigelsesministeriet, Kulturmini-
steriet, Børne- og Undervisningsministeriet og Justitsmini-
steriet« til: »eksterne aktører, herunder skoler, uddannelses-
institutioner og udbydere under Beskæftigelsesministeriet,
Kulturministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet og
Justitsministeriet,«.«
[Redaktionel ændring]
5)
I den under
nr. 29
foreslåede
§ 42 l
ændres i
stk. 6
og
7
»denne bestemmelse« til: »denne paragraf«.
[Præcisering]
Til § 4
6)
Datoen »den 1. maj 2013« ændres til »den 2. maj
2013«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1-5
I nr. 1 og 5 er der tale om sproglige præciseringer, idet
det kan give anledning til tvivl, hvorvidt ordet »bestemmel-
se« henviser til det pågældende stykke eller hele paragraf-
fen. Det foreslås derfor, at »bestemmelse« ændres til »para-
graf«.
I nr. 2 er der tale om lovtekniske ændringer, hvor nr. 7 i
det fremsatte lovforslag opdeles i to numre, og der foretages
to redaktionelle ændringer, hvoraf den ene af lovtekniske
grunde slås sammen med nr. 6 i det fremsatte lovforslag.
I nr. 3 er der tale om en lovteknisk ændring, mens der i
nr. 4 er tale om en redaktionel ændring.
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0004.png
4
Til nr. 6
Det foreslås, at ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslaget
ændres fra den 1. maj 2013 til den 2. maj 2013 med henblik
på at sikre, at der kan forløbe tre søgnedage fra endelig ved-
tagelse af lovforslaget til stadfæstelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Trine Bramsen (S)
fmd.
Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)
Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)
Peter Skaarup (DF)
nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 130
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Henvendelse af 8/2-13 fra Røde Kors
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 3/4-13 fra Trampolinhuset
Henvendelse af 4/4-13 fra SOS mod Racisme
Henvendelse af 4/4-13 fra Advokat Helge Nørrung
Henvendelse af 8/4-13 fra Bedsteforældre for Asyl
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 130
Spm.nr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/2-13 fra Røde
Kors, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget på sigt vil medføre en udgift for staten, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke opgaver Udlændingemyndighederne skal overtage
fra politiet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om mulighederne for at frihedsberøve kriminelle asylansøgere,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke former for kriminalitet der kan medføre udvisning for
en asylansøger, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere ministeren forventer, der vil kom-
me til Danmark i 2013, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til artiklen ”Man kan bo i fjerne lande og være
ekspert i danske asylregler”, bragt på www.denkorteavis.dk den 12.
februar 2013, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange hjemmesider, som videreformidler oplysninger
om danske asylforhold til potentielle asylansøgere og menneskesmug-
lere, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovforslaget vil øge eller begrænse tilstrømningen af asylan-
søgere, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren mener, at det store antal asylansøgere vil få en
positiv eller negativ indflydelse på det danske samfund, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren mener, at de foreslåede ændringer er i Danmarks
interesse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at Enhedslisten har modarbejdet
forbedret udsendelsesmuligheder, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om Liberal Alliance under forhandlingerne stillede krav om bed-
re muligheder for at udvise bl.a. kriminelle asylansøgere, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
8
9
10
11
12
13
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0006.png
6
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Spm. om udviklingen i fremtiden forværre integrations- og kriminali-
tetsproblemerne i samfundet , til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor ministeren ikke har indkaldt Dansk Folkeparti til
forhandlinger om den førte asyl- og udlændingepolitik, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan vil ministeren forhindre misbrug af asylsystemet,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan vil ministeren sikre, at politiet har ressourcer til at
gribe ind over for kriminelle asylansøgere, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilke tekniske, juridiske problemstillinger kan det medføre,
at udlændinge får adgang til det danske arbejdsmarked, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om en asylansøger, der får adgang til det danske arbejdsmarked,
skattemæssigt vil være bedre stillet end en typisk dansk lønmodtager,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke udfordringer det efter ministerens vurdering vil give
på sigt, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder der er, og i hvor stor udstrækning disse
bliver benyttet, for at foretage administrative udvisninger i forhold til
f.eks. kriminelle asylansøgere, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder der er, og i hvor stor udstrækning disse
bliver benyttet, for at foretage administrative frihedsberøvelser i for-
hold til f.eks. afviste og/eller kriminelle asylansøgere, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken form for samarbejde det er, man som afvist asylan-
søger skal udvise for at være berettiget til at flytte uden for asylcente-
ret og bosætte sig og arbejde, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor længe man som afvist asylansøger kan bo og arbejde
uden for asylcentret og stadig påstå, at man samarbejder om sin egen
hjemsendelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om man kan bo og arbejde uden for asylcenteret, hvis man som
afvist asylansøger siger, at man gerne vil samarbejde, men fastholder,
at man ikke vil udrejse frivilligt, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at indfri asyl-
aftalens målsætning om at halvere sagsbehandlingstiden i løbet af
2013, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgerne der forventes at benytte sig af
det nye tilbud om at bo og arbejde uden for asylcentrene, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken betydning det vil have for familier, der ender med at
få afslag på asyl, at de skal afbryde en påbegyndt integrationsproces
uden for asylcentrene, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0007.png
7
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
Spm., om ministeren kan garantere, at asylansøgerne, der flytter uden
for asylcentrene, ikke bosætter sig i 0-kvote kommuner og kommuner,
der i forvejen har massive integrationsproblemer, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om asylansøgere fremover får mulighed for at bosætte sig i lan-
dets ghettoer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det vil være muligt for en asylansøger, der bor og arbejder
uden for asylcentret, at skifte job, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om asylansøgerne primært vil bosætte sig i de større byer, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forholdene for asylansøgere i hhv. Sverige, England, Tysk-
land og Holland, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 3/4-13 fra Trampolinhuset, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-13 fra SOS mod Racisme,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-13 vedr. L
130, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-13 fra Advokat Helge
Nørrung, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om konkrete politiske strategier for, hvordan man kan begrænse
tilstrømningen af asylansøgere til Danmark, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-13 fra Bedsteforældre for
asyl, til justitsministere, og ministerens svar herpå
Spm. om den førte politik på asylområdet, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om at evaluere effekterne af lovforslaget efter et halvt år, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om at evaluere effekterne af lovforslaget efter tre måneder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om initiativ til at undersøge, hvor mange asylansøgere, der
hvert år forsvinder ud af asylsystemet, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om lovforslaget er en tilnærmelse til en fælles EU-asylpolitik,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange EU-lande der, i store træk, fører den asylpolitik,
som regeringen ønsker at gennemføre med lovforslaget, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen har været i dialog med EU-kommissionen, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen har været i dialog med internationale institutio-
ner, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen har været i dialog med andre landes regeringer i
forbindelse med lovforslaget og/eller udarbejdelsen af lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0008.png
8
49
Spm., om regeringen har været i dialog med nationale og/eller interna-
tionale organisationer og/eller foreninger i forbindelse med lovforsla-
get, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 130
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om udenlandske hjemmesider, der over for udlændinge,
som er potentielle asylansøgere i Danmark, og over for menneske-
smuglere beskriver de kommende ændringer af vilkårene for asylansø-
gere, til justitsministeren
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0009.png
9
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 3, 7 og 9 og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oplyse, hvilke opgaver Udlændingemyndighederne skal overtage fra politiet, og hvilke
overvejelser der ligger til grund for forslaget. Herudover bedes ministeren oplyse, om ministeren ikke
som en følge heraf frygter en svækkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen.
Svar:
Lovforslaget har til formål at overføre visse opgaver i den indledende asylsagsbehandlingen fra politiet
til Udlændingestyrelsen navnlig med henblik på at opnå en effektiviseringsgevinst.
Hidtil har sagsbehandlingen været fordelt ud fra den grundtanke, at politiet skulle forestå oplysningen af
sagen, mens Udlændingestyrelsen har truffet afgørelserne. Efter forslaget bliver snittet ændret, således at
politiets opgaver begrænses til det politifaglige.
Konkret betyder det, at Udlændingestyrelsen til brug for styrelsens afgørelse om, hvorvidt en asylansøg-
ning skal realitetsbehandles her i landet, foretager en undersøgelse med henblik på at fastlægge udlændin-
gens identitet, nationalitet og rejserute og indhente andre nødvendige oplysninger, jf. forslagets § 48 e,
stk. 3. Denne opgave er hidtil blevet varetaget af politiet.
Undersøgelsen efter § 48 e, stk. 3, indebærer, at Udlændingestyrelsen afholder en samtale med asylan-
søgeren og til brug for identitetsfastlæggelsen med udlændingens samtykke iværksætter nødvendige per-
sonundersøgelser, herunder aldersundersøgelse, sprogtest eller DNA-test, hvis det skønnes nødvendigt.
Partshøring over resultaterne af undersøgelserne vil ligeledes skulle foretages af Udlændingestyrelsen.
Afgørelser om ændring af alder, nationalitet mv. vil som hidtil blive truffet af Udlændingestyrelsen.
Forslaget indebærer desuden, at Udlændingestyrelsen lige som politiet gives adgang til at tage doku-
menter eller genstande i bevaring, idet behovet herfor ofte vil opstå i forbindelse med den samtale med
udlændingen, som det efter forslaget påhviler Udlændingestyrelsen at afholde.
Den foreslåede opgavefordeling vil efter Justitsministeriets opfattelse ikke medføre forringelse af sags-
behandlingen.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes kommentere artiklen »Man kan bo i fjerne lande og være ekspert i danske asylregler«,
bragt på www.denkorteavis.dk den 12. februar 2013, hvoraf det fremgår, at nyheden om de ændrede og
forbedrede vilkår for asylansøgere tilsyneladende rygtes hurtigt, så menneskesmuglere og potentielle
asylansøgere kan indsamle informationer om, hvor det er mest fordelagtigt at søge asyl, og rejser dette,
efter ministerens opfattelse, problemer i forhold til det konkrete lovforslag? Herudover bedes ministeren
oplyse, om ministeren mener, at det giver anledning til at trække lovforslaget, samt om ministeren vil for-
anledige, at fænomenet undersøges nærmere, inden en eventuel vedtagelse af lovforslaget. Endelig bedes
ministeren undersøge og oversætte de nævnte sider til dansk inden lovforslaget 3. behandles, så Folketin-
gets medlemmer kan træffe deres beslutning på et så oplyst grundlag som muligt. http://denkorteavis.dk/
2013/asylansogere-kender-de-lempede-danske-regler-fra-nettet/.
Svar:
Det er ikke muligt at hindre information om tiltag på udlændingeområdet i at spredes internationalt. Det
væsentlige er derfor at indrette reglerne således, at der ikke kan ske misbrug af systemet.
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0010.png
10
Personer med et åbenbart grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at bo og arbejde uden for asylcentre-
ne, fordi det efter forslaget er en betingelse, at asylsagen ikke behandles som åbenbart grundløs, jf. de
foreslåede bestemmelser i § 14 a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2, nr. 5, og § 42 a, stk. 8.
Desuden er det en betingelse for at få adgang til de foreslåede ordninger, at asylansøgeren medvirker til
oplysningen af sin sag og – i tilfælde af afslag på asyl – til sin udrejse.
Det bemærkes i øvrigt, at der med asylaftalen er afsat midler til styrkelse af sagsbehandlingstiden på det
samlede asylområde. Midlerne vil kunne bidrage til at halvere den nuværende gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i Udlændingestyrelsens realitetsbehandling, Flygtningenævnet og sager om humanitær op-
holdstilladelse i løbet af 2013. Dette vil betyde, at de, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, vil være
her i kortere tid.
Justitsministeriet finder i øvrigt ikke, at det påhviler ministeriet at undersøge og oversætte den pågæl-
dende hjemmeside, hvortil der henvises i artiklen, ligesom ministeriet ikke finder behov for at undersøge
fænomenet nærmere.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes oplyse, om lovforslaget vil øge eller begrænse tilstrømningen af asylansøgere.
Svar:
Embedsmandsudvalgets rapport om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo
uden for asylcentrene fra juni 2012, som ligger til grund for asylaftalen, behandler i afsnit 7.2.3. spørgs-
målet om, hvorvidt de forslåede forbedringer vil have betydning for den asylrelaterede indvandring.
Bl.a. følgende fremgår heraf:
”I det omfang en udlænding, der ønsker at søge om asyl, kan påvirke valg af asylland, peges der endvi-
dere generelt på en række faktorer, der kan have betydning for, i hvilket land en asylansøgning indgives.
Generelt peges der på, at muligheden for at kunne opnå asyl (opholdstilladelse) i sagens natur kan spille
en afgørende rolle for valg af asylland.
Andre faktorer end udsigten til at opnå asyl synes dog også at påvirke de faktiske asylstrømme. Histori-
ske forbindelser f.eks. som følge af tidligere koloniale forbindelser kan spille en rolle for migrations-
strømme. Tilsvarende kan det forhold, at der tales samme sprog i hjemlandet og i modtagelandet have
betydning, ligesom eksistensen af allerede etablerede indvandrersamfund i et bestemt land kan påvirke
fremtidige indvandringsmønstre. Det pågældende lands generelle omdømme og vilkårene for asylansøge-
re og udlændinge med opholdstilladelse kan også have betydning.
(…)
Udvalget finder generelt – som det fremgår af undersøgelserne – at spørgsmålet om betydningen af en
adgang til arbejdsmarked og bolig uden for asylcentrene kan give anledning til tvivl. Udvalget finder dog,
at det ikke kan afvises, at en adgang til arbejdsmarkedet og bedre muligheder for en bolig uden for asyl-
centrene kan påvirke den asylrelaterede indvandring. ”
Embedsmandsudvalget har altså ikke fundet belæg for at forudsige med sikkerhed, at indvandringen vil
blive påvirket af forslaget.
Det bemærkes endvidere, at forslaget ikke berører adgangen til at få asyl.
Personer med et åbenbart grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at bo og arbejde uden for asylcentre-
ne, fordi det efter forslaget er en betingelse, at asylsagen ikke behandles som åbenbart grundløs, jf. de
foreslåede bestemmelser i § 14 a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2, nr. 5, og § 42 a, stk. 8.
Endelig er der med asylaftalen »Øget fokus på udrejse – nye muligheder for asylansøgere« mellem re-
geringen, Enhedslisten og Liberal Alliance afsat midler til styrkelse af sagsbehandlingstiden på det samle-
de asylområde. Midlerne vil alt andet lige kunne bidrage til at halvere den nuværende gennemsnitlige
L 130 - 2012-13 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1237486_0011.png
11
sagsbehandlingstid i Udlændingestyrelsens realitetsbehandling, Flygtningenævnet og sager om humanitær
opholdstilladelse i løbet af 2013. Dette vil betyde, at de, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, vil være
her i kortere tid.