Tak for det, formand.
Tak for debatten og tak til både Enhedslisten og til Liberal Alliance for også med den her aftale at have bekræftet, at der er bred enighed nu igen om væsentlige dele af udlændingepolitikken her i Danmark.
Når man lytter lidt til debatten, må man sige, den har handlet om meget andet end det, lovforslaget handler om.
Sådan er det desværre nogle gange her i Tinget, og nogle gange er det også med til at fordreje tingene, mere end godt er.
Det her er en rigtig god aftale, den er bred, det er en aftale, som tager fat på nogle af de problemer, som har rejst sig, og som er skabt af den tidligere regering, i forhold til vores asylsystem, nemlig at alt for få afviste asylansøgere rejser hjem, at især børnefamilierne har det hårdt, og at aktiviteterne på asylcentrene godt kunne være bedre, uanset om de skal blive her eller rejse hjem.
Aftalens klare fokus er, at når man er afvist asylansøger, har man ikke noget grundlag for at være i Danmark, så skal man hjem, og derfor styrkes mulighederne for hjemsendelse også med aftalen.
Aftalens andet fokus og dermed også det, der påvirker lovforslaget, er jo at sikre en mere indholdsfyldt hverdag i forhold til uddannelse, i forhold til aktivering, og ikke mindst sikrer vi nu med aftalen og hele omorganiseringen af asylsystemet en betydelig mere effektiv sagsbehandling, altså målet om en halvering af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på asylområdet allerede i løbet af i år.
Det er ikke sådan, som fru Mai Henriksen sluttede af med at sige, nemlig at man, hvis man bare kommer og beder om asyl, kan få lov til at bo og arbejde uden for centrene.
Det er ikke rigtigt!
Kravet er, at man skal medvirke til sin egen hjemsendelse.
Hvad er hovedproblemet nu i forhold til dem, der har fået afvist at få asyl, og hvad var hovedproblemet under den tidligere regering i forhold til dem, der havde fået afvist at få asyl?
Det var, at for få samarbejdede.
Ergo, når man skal samarbejde og medvirke til sin egen hjemsendelse, betyder det for det første, at systemet bliver endnu mere effektivt, for det andet betyder det, at man, hvis man skal have muligheder for at bo og arbejde uden for centrene, så skal samarbejde, og for det tredje betyder det, at mulighederne, når folk samarbejder, også er bedre for at få flere hjem.
Derfor er det rigtig godt og skal ses i den sammenhæng.
Samtidig er det jo klart, at det også er med til at sikre bedre forhold for de grupper af asylansøgere, som altså samarbejder om deres egen hjemsendelse, for alle andre, særlig dem, der har fået afslag på asyl, er der ingen adgang til de her muligheder.
Dernæst forbedrer vi som sagt mulighederne for børnefamilierne.
Fru Johanne Schmidt-Nielsen var inde på det.
Vi sænker den nuværende 18-månedersregel for adgang til særlige boliger til 12 måneder, vi har som sagt et stærkere fokus på afviste asylansøgere, altså at få dem ud af Danmark, og vi har ambitiøse mål for sagsbehandlingstiden.
Det er rigtigt, som hr.
Simon Emil Ammitzbøll startede med at sige, at selv om man kan få indtryk af det modsatte, når man både hører på fru Inger Støjberg og på hr.
Martin Henriksen, er der ikke ændret et komma med den her aftale, hvad angår mulighederne for at få asyl.
Der er ikke tale om, at der bliver givet de facto arbejds- og opholdstilladelser, der er heller ikke tale om, at man kan sige, at der er en sammenhæng mellem det her og så den stigning, der har været på asylområdet.
Fru Inger Støjberg danser let rundt om det faktum, at eksempelvis stigningen i antallet af asylansøgere fra Somalia jo hænger sammen med, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har truffet en afgørelse om, at vi ikke kan sende tilbage til Somalia.
Jeg synes jo, det er interessant, at man skal høre den slags ting fra Folketingets talerstol, for hvad havde det betydet?
Ville en Venstreledet regering sige nej til at følge afgørelser fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol?
Det synes jeg da er utrolig interessant.
Jeg synes, man skal være lidt mere præcis i sine angreb heroppefra.
Jeg er sådan set enig med en af spørgerne fra før – jeg tror, det var fru Johanne Schmidt-Nielsen – der sagde, at en tolkning af fru Inger Støjbergs indlæg kunne være, at jo ringere forhold, man gav asylansøgerne i Danmark, jo flere ville også rejse hjem.
Men hvordan hænger det så sammen med, at antallet i udrejseposition rent faktisk steg under den tidligere regering?
Jeg kan ikke få det til at hænge sammen.
Et andet punkt, som fru Inger Støjberg lægger meget vægt på, er, at der er sket en stigning i antallet af asylansøgere de senere år, og det hænger sammen med krig og ufred i verden omkring os.
Men det, fru Inger Støjberg glemmer at fortælle, er, at i den sidste del af den periode, hvor man havde regeringsansvaret, fra 2007 til 2010, var stigningen mere end hundrede procent i antallet af asylansøgere.
Jeg kan ikke få det til at hænge sammen – igen.
Det passer ikke med de angreb og de onder, som man mener den her aftale er årsag til.
Den her aftale er en velafbalanceret aftale, som tager fat på nogle af de problemer, som er skabt igennem flere år i vores asylsystem.
Det er en aftale, som ikke ændrer et komma ved asylreglerne.
Det er en aftale, som sikrer et betydelig mere effektivt asylsystem, som sikrer, at flere vil kunne komme hjem, og vi er allerede i gang, når det handler om udsendelse, med at sikre et mere effektivt udsendelsesystem, hurtigere sagsbehandlingstid, særlige støtteordninger, apropos det, man har set i Norge.
Jeg kan sige, at der allerede nu inden for mere eller mindre en måneds tid, hvor den her ordning har kørt, er der over 60 personer, som har ansøgt om muligheden for at benytte sig af ordningen.
Særligt fokus er der på Afghanistan, udsendelse af udlændingeattaché til Kabul, som handler om at afklare og identificere personer, udrejsecentre, særlig dialog med de pågældende hjemlande.
Alt er sat i værk, for jeg håber ikke, at der kan være nogen som helst uenighed om, at vi selvfølgelig skal have effektiviteten i vores asylsystem til at være bedre, fordi der de senere år har ophobet sig problemer.
Så er der spurgt til de kriminelle, og der har hr.
Simon Emil Ammitzbøll fuldstændig ret i, at vilkårene er dem, at begår man kriminalitet, er man ikke en del af den her ordning.
Hvad gøres der dernæst så i øvrigt for at få personer ud?
Det har vi diskuteret noget i den senere tid, og der er sat et helt klaviatur af initiativer i værk, eksempelvis i forhold til et tæt samarbejde mellem Københavns Politi og Københavns Byret, således at vi får en såkaldt fast track i sagsbehandlingen, og folk kommer hurtigere hjem.
Masser af initiativer er der sat i værk.
Men jeg vil sige til sidst her, at jeg sådan set er meget tilfreds med, at både Venstre og Dansk Folkeparti trods alt på trods af al kritikken synes, at der er positive tiltag i lovforslaget, og hvad der i øvrigt sker på området.
Men som sagt er jeg meget tilfreds med, at den her aftale er med til at bringe dansk udlændingepolitik tilbage på midten af dansk politik igen, og jeg er meget tilfreds med, at der som sagt er bred opbakning til initiativerne i aftalen og dermed også lovforslaget.