KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
om
forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Gennemførelse af
ændringsdirektiv om supplerende antagelser til brug ved beregningen
af de årlige omkostninger i procent m.v.)
(L …)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos: Østre Landsret, VestreLandsret, Sø- og Handelsretten, Tinglysningsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Advokatrådet, Danske Advokater, Datatilsynet, Danske Regi-oner, Kommunernes Landsforening (KL), Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd, Autobranchens Handels- og Industriforening, Danmarks Automobil-forhandler Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, DanskEjendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Franchise Forening,Dansk Kredit Råd, Retspolitisk Forening, DI - organisation for erhvervsli-vet, De Danske Bilimportører, Experian A/S, Finans og Leasing, Finansrå-det, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motor-ejere (FDM), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Regi-strerede Revisorer FRR, Forbrugerklagenævnet, Forsikring & Pension,Håndværksrådet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Liberale ErhvervsRåd, Realkreditrådet, Realkreditforeningen, Retssikkerhedsfonden, Kø-benhavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Copenhagen BusinessSchool, Center for kreditret og kapitalmarkedsret, og Rigsombudsmanden iGrønland.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten,
samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet, Danske Advokater, Datatilsynet, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Kredit Råd, Finans og Leasing, Finansrådet, Forbru-
gerombudsmanden, Forbrugerrådet, Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Realkreditforenin-
gen
ogRealkreditrådet.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført medkursiv.2. Høringssvarene
2.1. Indledning
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten,
byretspræsidenterne, Domstolsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Datatilsynet, Forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen
ogForeningen af Statsautoriserede Revisorer
har in-gen bemærkninger til lovforslaget.Dansk Arbejdsgiverforening
har anført, at lovforslaget falder uden fororganisationens virkeområde, og har derfor ikke ønsket at afgive bemærk-ninger.Advokatrådet
ogDanske Advokater
har ikke har fundet anled-ning til at afgive høringssvar.2.2. Generelle bemærkninger
Finansrådet
anfører, at Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14. no-vember 2011 om ændring af del II i bilag I til Europa-Parlamentets og Rå-dets direktiv 2008/48/EF for så vidt angår de årlige omkostninger i procent(herefter ”ændringsdirektivet”) er meget upræcist og anvender en rækkenye begreber, som ikke er nærmere defineret. For at sikre en korrekt an-vendelse af de supplerende antagelser, der er indeholdt i ændringsdirekti-vet, bør der i bemærkningerne til loven angives en betydelig vejledning.Justitsministeriet kan oplyse, at Kommissionen i maj 2012 har udarbejdeten vejledning om anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse2
lovens § 16 bør fastholdes. Det bemærkes, at kreditaftalelovens § 16 ikkeberøres af det aktuelle ændringsdirektiv og således ikke forslås ændret vednærværende lovforslag, hvorfor Justitsministeriet også af den grund ikkeaktuelt finder anledning til at overveje en præcisering af beskrivelsen ikreditaftalelovens § 16.2.3. Tidsubegrænsede kreditaftaler, undtagen kassekreditter, jf. bila-
gets supplerende antagelse 5
Finansrådet
anfører, at der nærmere bør redegøres for, hvad der skal for-stås ved begrebet ”den første udnyttelse af kreditmuligheden”.Med hensyn til det nævnte begreb indebærer antagelse 5, litra a, at ÅOPfor tidsubegrænsede kreditaftaler (bortset fra kassekreditter) skal beregnespå grundlag af en løbetid på et år. Perioden på et år regnes fra datoen forden første udnyttelse af kreditmuligheden, således at den endelige betalingantages at blive foretaget et år efter datoen for den første udnyttelse afkreditmuligheden. Efter antagelse 5, litra b, følger det endvidere, at kapi-talen antages at blive tilbagebetalt af forbrugeren i lige store månedligebetalinger, første gang en måned efter datoen for den første udnyttelse afkreditmuligheden.Begrebet ”den første udnyttelse af kreditmuligheden” er efter de gældenderegler indeholdt i den matematiske formel i kreditaftalelovens bilag 1, dernærmere angiver beregningsmetoden for ÅOP. Af kreditaftalelovens bilag1, pkt. 3, nr. 2, fremgår det således, at begyndelsestidspunktet er tidspunk-tet for første udnyttelse af kreditmuligheden.Begrebet er således ikke nyt i kreditaftaleloven, og der er med lovforslagetikke tiltænkt nogen ændringer af begrebets indhold, således som dettekommer til udtryk i den omtalte matematiske formel.Finans og Leasing
finder, at det bør præciseres, at kontokortordninger ogkreditter tilknyttet kreditkort, som ikke er egentlige kassekreditter tilknyt-tet en lønkonto, er omfattet af den foreslåede antagelse 5 (ikke antagelse4).Dansk Kredit Råd
foreslår, at det i lovforslagets bemærkninger udtrykke-ligt anføres, at den foreslåede antagelse 5 vedrører tidsubegrænsede kredit-aftaler, der ikke er kassekreditter, herunder eksempelvis kreditkortskredit-