Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
1223749_0001.png
1223749_0002.png
1223749_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. marts 2013Asyl- og VisumkontoretHelene Bendtsen2013-0037-0029689891
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven (Bedre beskyttelse af ofre for menneskehan-del og ret til fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte) (L 129),som Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justits-ministeren den 13. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-tin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-

loven (Bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og ret til fortsat

ophold for voldsramte ægtefællesammenførte) (L 129):

”Ministeren bedes oplyse, hvor længe en handlet kvinde i gen-nemsnit opholder sig i Danmark i forbindelse med refleksions-perioden, og hvor mange der i 2012 har benyttet sig af reflek-sionsperioden.”

Svar:

Som det fremgår af pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,er det Udlændingestyrelsen, der vurderer, om en udlænding har været ud-sat for menneskehandel, og fastsætter udrejsefristen og dermed refleksi-onsperioden. Justitsministeriet har derfor bedt Udlændingestyrelsen om etbidrag til brug for besvarelsen af spørgsmålet. Udlændingestyrelsen haroplyst følgende:”Udlændingestyrelsen [har] i 2012 i 45 tilfælde vurderet, at enudlænding har været udsat for menneskehandel. Heraf har 36personer indtil videre fået fastsat en refleksionsperiode på 30dage. Det bemærkes, at hvis der f.eks. under behandlingen afen asylsag fremkommer oplysninger om menneskehandel, ta-ger Udlændingestyrelsen allerede på dette tidspunkt stilling til,om udlændingen kan anses for at have været udsat for menne-skehandel, selvom der ikke skal fastsættes en udrejsefrist. Detskyldes, at udlændinge, som har været udsat for menneskehan-del, tilbydes særlig støtte og hjælp ud over de normale indkvar-terings-, sundheds- og undervisningstilbud, som omfatter alleudlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse, og at depågældende bør have adgang hertil uanset eventuel asylsags-behandling.Af de 36 udlændinge, der i 2012 blev vurderet udsat for men-neskehandel, og som har fået [fastsat] en refleksionsperiode,har 14 personer indtil videre fået forlænget udrejsefristen til demaksimale 100 dage.Udlændingestyrelsen fører ikke statistik over gennemsnitligeopholdstider for udlændinge, som er meddelt en refleksionspe-riode. Det kan dog oplyses, at af de 36 personer, som blev vur-deret udsat for menneskehandel i 2012 og fik fastsat en reflek-sionsperiode, er en person udrejst på forberedt hjemsendelseindenudløbet af de første 30 dages refleksionsperiode, mensseks personer er udrejst på forberedt hjemsendelseefterudlø-bet af de første 30 dages refleksionsperiode. Endvidere er ottepersoner enten udeblevet eller udrejst på egen håndførudløbetaf de første 30 dage, mens otte personer er udeblevet eller ud-2
rejst på egen håndefterudløbet af de 30 dages refleksionsperi-ode.Det bemærkes, at Udlændingestyrelsen i 2012 endvidere kanhave fastsat refleksionsperioder på 30 dage og/eller forlængetrefleksionsperioder for udlændinge, som er vurderet udsat formenneskehandel et forudgående år, men hvor fastsættelse af enudrejsefrist eller forlængelse af en refleksionsperiode først erblevet aktuel i 2012. Disse personer indgår ikke i opgørelsen.Der tages forbehold for, at opgørelsen er baseret på en manueloptælling på baggrund af oplysninger fra Udlændingeregistretog Udlændingestyrelsens elektroniske sagsbehandlingssy-stem.”
3