Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:4. april 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0037-0029Dok.:729463
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Bedre beskyttelse af ofre for menneske-handel og ret til fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte) (L129), som Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 21. marts 2013.
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-
geloven (Bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og ret til fort-
sat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte) (L 129):
”Ministeren bedes kommentere materiale fra det frivillige net-værk ved Nina Weiss Madsen udleveret ved deres foretrædefor udvalget den 19. marts 2013, jf. L 129 - bilag 6.”Svar:
Indholdet af den powerpoint præsentation, som blev vist ved Nina WeissMadsens foretræde for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-onspolitik den 19. marts 2013, svarer i vidt omfang til det materiale, deromtales i spørgsmål nr. 15 vedrørende lovforslaget.Justitsministeriet kan på den baggrund henvise til ministeriets besvarelseaf 22. marts 2013 af spørgsmål nr. 15 vedrørende lovforslaget.For så vidt angår den del af materialet, der vedrører den kommunale tvær-faglige integrationsindsats, og som er udarbejdet af integrationskonsulentJens Lykkebo, har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Social- ogIntegrationsministeriet, der har oplyst følgende:”Integrationskonsulent
Jens Lykkebo, Hillerød Kommune, fin-der, at kommunernes forpligtelse til at følge op på nyankomnefamiliesammenførte i den treårige integrationsperiode børskærpes, så det sikres, at kommunen arbejder tværfagligt, her-under at problematiske sociale og familiemæssige forhold af-dækkes. Dette med henblik på at sikre, at alvorlige familiepro-blemer opdages så tidligt som muligt.Social- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at lov-forslag nr. L 190, fremsat den 20. marts 2013, om ændring afintegrationsloven og lov om ansvaret for og styringen af denaktive beskæftigelsesindsats (Tilbud om en integrationsplan,helbredsmæssig vurdering af nyankomne flygtninge m.v.) in-debærer, at flygtninge og familiesammenførte skal have tilbudten integrationsplan, som skal bidrage til at sikre, at der tageshånd om alle forhold af væsentlig betydning for den enkelteudlændings integration. Kommunalbestyrelsen skal endvidere ihver sag fastsætte, hvilken forvaltning i kommunen der er an-svarlig for at koordinere integrationsplanen. Hensigten medden foreslåede integrationsplan og udpegning af en koordine-ringsansvarlig forvaltning er således at samle mål og indsatser,som jobcenteret, socialforvaltningen og andre relevante for-valtningsgrene finder relevante, så der sikres en sammenhæn-gende og koordineret integrationsindsats. Integrationsplanen2
vil desuden bidrage til den enkelte udlændings overblik overog forståelse for sine muligheder, rettigheder og pligter i Dan-mark.Jens Lykkebo foreslår endvidere, at erklæringen om integrationog aktivt medborgerskab i det danske samfund, som en udlæn-ding efter integrationsloven skal underskrive, afskaffes, samt atintegrationskontrakten, som kommunalbestyrelsen efter sammelov skal udarbejde i samarbejde med en nyankommen udlæn-ding, ændres, så kontrakten bliver et mere bredt og aktivt red-skab i en tværfaglig integrationsindsats.Social- og Integrationsministeriet oplyser, at ministeriet harnoteret sig Jens Lykkebos synspunkter og anbefalinger, menfinder, at opfølgning herpå ligger uden for rammerne af lov-forslag nr. L 129.”
3