Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 129 Bilag 4, L 129 A Bilag 4, L 129 B Bilag 4
Offentligt
Fra:
Nina Madsen [mailto:[email protected]]Sendt:
7. marts 2013 13:14Til:
Katinka VillemoesCc:
Jens Lykkebo; hazal øzelEmne:
Re: Lovforslag L29 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven af 30.01.2013
Kære Katinka VillemoesTak for svaret, og mange tak fordi I med lovforslaget vil gøre noget ved den ulykkelige situationnogle mennesker havner i, når de er fremmede i landet og bliver udsat for vold i ægteskabet.Jeg sendte indlægget til udvalget 08.10.2012 for at gøre opmærksom på voldsramtes situation iforbindelse med familiesammenføring, hvor disse mennesker ofte ikke opnår beskyttelse af loven,fordi de ikke kender til den, er angste for at melde volden, og ikke behersker det danske sprog, så dehelt er underlagt voldsudøveren. Indlægget var i høj grad baseret på en personsag, som jeg har etindgående kendskab til, men det var naturligvis tænkt som et indspark til at optimere forholdene forde mange hovedsagligt kvinder, der lever i en lignende voldsspiral af frygt for at blive udvist til enendnu værre skæbne. Jeg mente, at vi skulle justere loven til minimum EU-direktivet på området.Det nye lovforslag L29 er et godt skridt til forbedring af forholdene som ovenfor beskrevet, idet derikke længere er krav om en bestemt varighed af ægteskabet for at kunne bringe dette til ophør, nårvold i ægteskabet kan bevises.Du må betragte det vedlagte indlæg som historisk, men dog stadig aktuelt i forbindelse med flg.punkter, som loven efter vores bedste overbevisning bør justeres efter:- Bevisførelsen for vold begået i ægteskab i familiesammenføringssager har særligt vanskelige kårgr. offerets ofte svage sociale og kulturelle stilling i det danske samfund. Dette godtgør flerehøringssvar til udvalget. Derfor foreslår vi en lempelse af disse krav, således at indicier på voldsåsom skadestuejournaler og udtalelser fra sagsbehandlere m.fl. skal indgå som en del afbevisbyrden.- Der skal være et reelt sikkerhedsnet for ofrene, således at de er informeret om loven og derved kanblive beskyttet af denne, så de har mod til at anmelde volden. Herunder skal de sikres uvildig tolkved skadestuebesøg m.m.- Kravene om vilje og evne til integration skal lempes, således at ophold i krisecentre eller i skjulfor voldsudøveren, betragtes som en formildende omstændighed, som vanskeliggør gennemførelseaf eksempelvis uddannelse eller arbejde.- Hjemmel i loven til sikring af, at voldsudøveren ikke kan få en familiesammenført ægtefælle tillandet for at gentage den voldelige adfærd over for et nyt offer.Jeg er klar over, at det vedlagte indlæg hovedsagligt er baseret på en personsag, og jeg vilnaturligvis i min anmodning om foretræde for udvalget forholde mig til lovforslaget og detgenerelle i sagen. Personsagen eksemplicerer blot meget tydeligt, hvordan denne person (og andremed hende ad LOKK) uagtet de mange gode intentioner i lovforslaget ikke ville være blevetbeskyttet i henhold til gældende eller det kommende lovforslag.
Venlig hilsenNinaWeiss Madsentlf.: 6168 9574Tranevej 21, 3600 FrederikssundPå vegne af det frivillige netværk for voldsramte udlændinge