Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 128 , L 128 A , L 128 B
Offentligt
1233975_0001.png
1233975_0002.png
1233975_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. april 2013FærdselskontoretJørgen Jørgensen2013-0037-0030734876
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (L 128), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 2. april 2013. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (L 128):

”Vil ministeren redegøre for, hvad motivationen er for netop atforhøje de bøder, som lovforslaget lægger op til? Der ønskessamtidig en oversigt over, hvilke typiske forseelser der bøde-forhøjes for chauffør og vognmand - og med hvilken begrun-delse?”

Svar:

1.

Som anført i pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger foreslåsder indført et differentieret sanktionssystem for overtrædelser af reglerneom det såkaldte kontrolapparat inden for vejtransport i lyset af EU-Domstolens dom af 9. februar 2012 i sag C-210/10 (Urbán). Den foreslåe-de ændring af sanktionssystemet indebærer, at der ved fastsættelsen af bø-der for overtrædelse af bestemmelser om brugen af kontrolapparatet, dia-gramark og fartskriverkort i højere grad end i dag skal tages hensyn tilovertrædelsens grovhed.På den baggrund foreslås færdselslovens § 118, stk. 7, ændret således, atdet ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af bestemmelserne om bru-gen af kontrolapparatet, diagramark og fartskriverkort skal indgå som enskærpende omstændighed, i hvilket omfang overtrædelsen er egnet til atforhindre effektiv kontrol med overholdelsen af bestemmelserne somnævnt i færdselslovens § 118, stk. 7, 2. pkt.

2.

Ved vurderingen af, i hvilket omfang en overtrædelse er egnet til at for-hindre en sådan effektiv kontrol, skal der – i overensstemmelse med EU-Domstolens afgørelse i Urbán-sagen – navnlig lægges vægt på, hvorvidt enovertrædelse kan forhindre en effektiv kontrol af førerens arbejdsvilkår(dvs. de materielle køre- og hviletidsregler) og af overholdelsen af færd-selssikkerheden. Særligt i forhold til overtrædelser af kontrolapparatfor-ordningens artikel 13-16 forudsættes det med lovforslaget, at der ved vur-deringen af overtrædelsens egnethed til at forhindre en effektiv kontrol ta-ges udgangspunkt i den kategorisering af overtrædelserne i tre niveauer,som Kommissionen har foretaget i direktiv 2009/5 optrykt som bilag 2 tillovforslaget, jf. pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Til-svarende forudsættes det med lovforslaget, at der ved vurderingen af, omen overtrædelse af køre- og hviletidsbekendtgørelsen er egnet til at forhin-dre en effektiv kontrol, tages udgangspunkt i den af Rigspolitiet foretagnekategorisering af disse overtrædelser i tre niveauer, svarende til princip-2
perne i Kommissionens ovennævnte kategorisering, jf. bilag 3 til lovfor-slaget.Der henvises i den forbindelse til den tidligere besvarelse af spørgsmål 12vedrørende lovforslaget, hvor der nærmere er redegjort for den gradueringaf lovovertrædelser, som der lægges op til med bilag 3 til lovforslaget.

3.

Som anført i pkt. 2.4.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger harRigspolitiet i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget oplyst, at denlangt overvejende del af de overtrædelser af kontrolapparatforordningen,som blev konstateret i forbindelse med Rigspolitiets virksomhedskontrol i2011, falder ind under kategorien ”meget alvorlige overtrædelser” i Kom-missionens ovennævnte direktiv. Resten af overtrædelserne falder ind un-der kategorien ”alvorlige overtrædelser”. Rigspolitiet har desuden oplyst,at den hyppigst forekommende overtrædelse i 2011 vedrører virksomhe-dens manglende indsendelse af data, jf. kontrolapparatforordningens arti-kel 14, stk. 2, som udgør en ”meget alvorlig overtrædelse”. En anden ty-pisk forseelse er fejlbetjening af kontrolapparatet, hvor indstillingsanord-ningen ikke er betjent korrekt, jf. kontrolapparatforordningens artikel 15,stk. 3. Denne overtrædelse er ligeledes kategoriseret som en ”meget alvor-lig overtrædelse”.På den baggrund foreslås det med lovforslaget, at den nuværende bøde-størrelse på 3.000 kr. for førerens vedkommende, jf. pkt. 2.1.2.2 i lovfor-slagets almindelige bemærkninger, fremover udgør normalbøden for over-trædelser i den midterste kategori (”alvorlige overtrædelser”). Normalbø-den for overtrædelser i henholdsvis den laveste kategori (”mindre overtræ-delser”) og den højeste kategori (”meget alvorlige overtrædelser”) foreslåsgradueret i forhold hertil, således at normalbøden for de mindre overtræ-delser udgør 2.000 kr., mens bøden for de meget alvorlige overtrædelserudgør 4.000 kr.I tilknytning hertil bemærkes, at bøderne på færdselsområdet ved lov nr.184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven generelt blev forhøjetsom følge af den almindelige prisudvikling. Minimumsbøden blev hævettil 1.000 kr. Lovændringen omfattede imidlertid ikke bøderne for overtræ-delse af reglerne på køre- og hviletidsområdet, som således ikke er blevethævet siden skærpelsen i 2005, jf. pkt. 2.1.2.2 i lovforslagets almindeligebemærkninger.
3