Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 128 , L 128 A , L 128 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013FærdselskontoretJørgen Jørgensen2013-0037-0030693180
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (L 128), som Folketingets Retsudvalg har stillettil justitsministeren den 18. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (L 128):
”Vil ministeren overveje at foreslå – og er der nogen hindring iEU-retten for - at kortvarig kørsel mellem parkeringsplads ogfærge ikke skal tælles med som kørsel i forbindelse med køre-og hviletidsregistreringerne? Det forudsættes i den forbindelse,at chaufføren ved fremvisning af færgebefordringsudgiften kandokumentere at det reelt drejer sig om kørsel til og fra borde.”Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at lovforslaget ikke vedrører de materielleregler om køre- og hviletid eller sanktionerne for manglende overholdelseheraf.De materielle regler på køre- og hviletidsområdet findes først og fremmesti Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006/EF af 15. marts2006 (køre- og hviletidsforordningen).Køre- og hviletidsforordningen gælder – med visse undtagelser – for gods-transport med lastbil og personbefordring med bus og indeholder navnligregler om, hvor længe en chauffør maksimalt må køre, og hvornår og hvorlænge chaufføren skal hvile.Den såkaldte ”færgeregel”, hvorefter den regulære daglige hviletid kan af-brydes højst to gange i forbindelse med ombord- og frakørsel til/fra færge,fremgår af forordningens art. 9, stk. 1.Justitsministeriet behandler for tiden en henvendelse fra Rigspolitiet, derudspringer af drøftelser mellem Rigspolitiet, ITD (Brancheorganisation forden danske vejtransport) og DTL (Dansk Transport og Logistik), angåendeden nærmere fortolkning af ”færgereglen”.
2