Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 126 Bilag 15
Offentligt
1246778_0001.png
1246778_0002.png
1246778_0003.png
1246778_0004.png
1246778_0005.png
1246778_0006.png
1246778_0007.png
Til lovforslag nr.L 126
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 2. maj 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af revisorloven og lov om finansiel virksomhed(Revisorers uddannelse og certificering af revisorer i finansielle virksomheder m.v.)[Af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 6 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. januar 2013 og var til1. behandling den 5. februar 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den14. december 2012 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 91. Den 30. januar 2013 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra FSR – Danske Revisorer ogLandbrug & Fødevarer.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Landbrug & Fødevarer mundtligt over forudvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SamrådUdvalget har stillet 1 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i etåbent samråd med udvalget den 13. marts 2013.Erhvervs- og vækstministeren har efterfølgende sendt ud-valget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarel-se af samrådsspørgsmålet.SpørgsmålUdvalget har stillet 27 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Tilkendegivelse fra erhvervs- og vækstministerenErhvervs- og vækstministeren har over for udvalget til-kendegivet følgende:Forslag til lov om ændring af revisorloven og lov om fi-nansiel virksomhed blev fremsat den 30. januar 2013. Be-mærkningerne indeholder desværre enkelte faktuelle fejl,blandt andet som følge af de stillede ændringsforslag. For atundgå tvivl om forståelsen af de relevante bestemmelser,foretages derfor følgende ændringer af bemærkningerne:Almindelige bemærkninger afsnit2.3.2. Baggrunden forforslaget og lovforslagets indhold(side 8):»De øvrige typer af finansielle virksomheder omfattes li-geledes af certificeringsordningen, da de også er komplekseog deres levedygtighed har betydning for tilliden til den fi-nansielle sektor.« ændres til: »De typer af finansielle virk-somheder, hvori den eller de underskrivende revisorer eromfattet af certificeringspligten, er pengeinstitutter, realkre-ditinstitutter og forsikringsselskaber, herunder liv- og pensi-onsselskaber, da disse typer er komplekse og deres levedyg-tighed har betydning for tilliden til den finansielle sektor.«Ændringen foretages i lyset af de stillede ændringsfor-slag.Bemærkningerne til § 2, nr. 3 og 4 (side 15): »§ 199, stk.12, jf. § 2, nr. 8« ændres til: »§ 199, stk. 13, jf. § 2, nr. 9«.Der er alene tale om en teknisk korrektion.Bemærkningerne til § 2, nr. 7 (side 16):»Det foreslås samtidig, at en anmodning om indbringelseaf sagen for domstolene, som udgangspunkt ikke kan tillæg-
AX015015
2
ges opsættende virkning, idet det vil stride mod hensynet tilat sikre en løbende og effektiv håndhævelse af kravene omegnethed og hæderlighed.« ændres til: »Det foreslås samti-dig, at en anmodning om indbringelse af sagen for domsto-lene som udgangspunkt ikke kan tillægges opsættende virk-ning, idet det vil stride mod hensynet til at sikre en løbendeog effektiv håndhævelse af kravene om certificering.«Der er alene tale om en sproglig rettelse.4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget udtaler, at V, DF og KFgrundlæggende støtter, at Folketinget med lovforslaget styr-ker kravene til revisors uddannelse og efteruddannelse. Deter en væsentlig opgave at styrke tilliden til den finansiellesektor ved at forbedre kvaliteten af revisionen af finansiellevirksomheder og pengeinstitutter. Virksomheder af offentliginteresse skal underkastes kompetent revision, og V, DF ogKF bakker derfor op om lovforslagets overordnede formål.V, DF og KF mener dog, at lovforslaget er problematiskpå to væsentlige områder:For det første udfordrer lovforslaget særbestemmelsen irevisorlovens § 17. Ifølge bestemmelsen må registrerede re-visorer i landøkonomiske foreningers rådgivningskontorerudføre visse opgaver som revisionspåtegninger på regnska-ber samt afgivelse af udtalelser. Revisorlovens § 17 om-handler imidlertid udelukkende registrerede revisorer, hvil-ket betyder, at særbestemmelsen reelt vil afvikles inden foren kortere årrække, idet der fremover kun vil blive uddannetén type revisorer på niveau med statsautoriserede revisorer.V, DF og KF finder denne udvikling stærkt problematisk.Landbrugets rådgivningstjeneste udfører regnskabs- og revi-sionsopgaver for ca. 31.000 landmænd og dermed en megetstor andel af de danske råvareproducenter, som bidragermed tusindvis af arbejdspladser og stor eksport. V, DF ogKF mener derfor, at en afvikling af særbestemmelsen i revi-sorlovens § 17 vil have store konsekvenser: For det førstevil landmændene miste muligheden for at modtage en effek-tiv og helhedsorienteret rådgivning. For det andet vil det væ-re vanskeligt for landmændene at finde andre revisionskon-torer, som besidder et tilsvarende kendskab til landbruget.Og for det tredje kan man frygte, at den store mængde videnog data, som udvikles i økonomirådgivningen – og som an-vendes til produktivitetsudvikling, optimering, indstilling afforskningsbehov og indkomstopgørelser, og som deles medbl.a. Danmarks Statistik og Københavns Universitet – vilblive alvorligt svækket. V, DF og KF mener, at dette vilkunne give sig udslag i en markant forringelse af den tvær-faglige, helhedsorienterede rådgivning på landbrugsområdet.V, DF og KF beklager endvidere, at Erhvervs- og Vækstmi-nisteriet ikke har rettet henvendelse til Europa-Kommissio-nen om muligheden for at opretholde særbestemmelsen i re-visorlovens § 17.V, DF og KF anerkender dog, at det ifølge Erhvervs- ogVækstministeriet ikke er muligt at udvide særbestemmelsen
til at omfatte statsautoriserede revisorer inden for EU-rettensrammer og derved opretholde særbestemmelsen.For det andet er lovforslaget problematisk i forhold til re-visorernes retssikkerhed. Lovforslaget tillægger på en ogsamme tid Finanstilsynet kompetencen til at udstede og fra-tage revisorer deres certificeringer såvel som kompetencentil at forestå tilsynet med virksomheders regeloverholdelse.V, DF og KF mener, at det kan være retssikkerhedsmæssigtproblematisk, at Finanstilsynet skal varetage den foreslåedecertificeringsordning, idet ordningen indebærer en risiko for,at afgørelser om certificeringer ikke træffes på et fuldstæn-digt uafhængig grundlag. V, DF og KF mener, at en frata-gelse af en certificering er et stort indgreb, hvorfor det altidskal sikres, at indgrebet sker på et sagligt og objektivtgrundlag. Derfor mener V, DF og KF, at certificeringsord-ningen nøje skal følges med henblik på at sikre, at alle afgø-relser lever op til de nødvendige forvaltningsretlige princip-per om saglighed og proportionalitet.V, DF og KF støtter dog det samlede lovforslag og delerintentionen om at styrke kravene til revisors uddannelse ogefteruddannelse.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Liberal Alliances medlem af udvalget udtaler, at LA ikkekan støtte lovforslaget, da det svækker den udmærkede ogvelfungerende service, der udøves fra de landøkonomiskeforeningers rådgivningskontorer, eftersom disse med forsla-gets vedtagelse ikke længere vil kunne revidere selskaber ilandbruget uden betydelige konstrueringer i deres virke.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 3, stk. 1, nr. 4,ændres »stk. 7« til: »stk. 6«.«[Konsekvensrettelse]Til § 22)Før nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 1, stk. 9,ændres »§ 199, stk. 2-4, 8 og 11« til: »§199, stk. 2-4, 9 og 12«.
3
02.I§ 1, stk. 15,ændres »§ 199, stk. 9 og 10« til: »§ 199,stk. 10 og 11«.03.I§ 80, stk. 1,ændres »§ 199, stk. 9 og 10« til: »§ 199,stk. 10 og 11«.«[Konsekvensrettelser]3)Nr. 3affattes således:»3.I§ 199, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »én statsautoriseretrevisor«: », og denne skal, såfremt der er tale om revision afpengeinstitutter, realkreditinstitutter eller forsikringsselska-ber, tillige være certificeret af Finanstilsynet«.«[Præcisering]4)Nr. 4affattes således:»4.I§ 199, stk. 1, 2. pkt.,ændres »eller registrerede« til:»og såfremt der er tale om revision af pengeinstitutter, real-kreditinstitutter eller forsikringsselskaber, skal den eller deunderskrivende revisorer tillige være certificeret af Finans-tilsynet«.«[Præcisering]5)I den undernr. 5foreslåede ændring af§ 199, stk. 2,affattes2. pkt.således:»Hvis en finansiel virksomhed eller finansiel holdingvirk-somhed har en dattervirksomhed, der er et pengeinstitut, etrealkreditinstitut eller et forsikringsselskab, skal de valgteunderskrivende revisorer være certificerede af Finanstilsynettil at revidere disse typer af finansiel virksomhed, jf. stk. 1.«[Præcisering]6)Nr. 10udgår, og i stedet indsættes:»10.I§ 355, stk. 2, nr. 6,ændres »afsætter denne« til: »fra-tager dennes certificering i henhold til § 199, stk. 1, jf. §199, stk. 4,«, og »§ 199, stk. 4-6 og 8« til: »§ 199, stk. 4-7og 9«.04.I§ 373, stk. 2, 1. pkt.,ændres »§ 199, stk. 2 og 5« til: »§199, stk. 2 og 6«.«[Konsekvensrettelser]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse somfølge af forslagets § 1, nr. 7, hvorefter det gældende § 33,stk. 7, bliver til § 33, stk. 6.
Til nr. 2 og 6Konsekvensrettelser, som følge af at der med forslagetforeslås indsat et nyt stk. 5 i § 199 i lov om finansiel virk-somhed.Til nr. 3Med forslaget til ændring af den i lovforslaget foreslåedeaffattelse af § 199, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansiel virksom-hed sker der en præcisering af den kreds af finansielle virk-somheder og finansielle holdingvirksomheder, hvor der stil-les krav om, at den eller de underskrivende revisorer skalcertificeres af Finanstilsynet. Det præciseres således, at erder tale om revision af pengeinstitutter, realkreditinstituttereller forsikringsselskaber, herunder liv- og pensionsselska-ber, skal den eller de underskrivende revisorer være certifi-cerede hertil af Finanstilsynet. Kravet om certificering af re-visorer i relation til revidering af pengeinstitutter, realkredit-institutter og forsikringsselskaber skal ses i lyset af, at dissetyper virksomheder er særlig komplekse at revidere og harbetydning for den finansielle stabilitet.Med ændringsforslaget tydeliggøres det således endvide-re, at underskrivende revisorer i fondsmæglerselskaber oginvesteringsforvaltningsselskaber ikke er omfattet af certifi-ceringspligten.Til nr. 4Der er med forslaget til ændring af den foreslåede affat-telse af § 199, stk. 1, 2. pkt., i lov om finansiel virksomhed,tale om en præcisering af, hvilke revisorer der skal have encertificering.Med den foreslåede præcisering tydeliggøres det, at detalene er underskrivende revisorer i pengeinstitutter, realkre-ditinstitutter eller forsikringsselskaber, herunder liv- og pen-sionsselskaber, der er omfattet af certificeringspligten.Til nr. 5Der er med forslaget til ændring af den foreslåede affat-telse af § 199, stk. 2, 2. og 3. pkt., i lov om finansiel virk-somhed tale om en præcisering af, hvilke revisorer der skalhave en certificering.Med den foreslåede præcisering tydeliggøres det, at detalene er underskrivende revisorer i pengeinstitutter, realkre-ditinstitutter eller forsikringsselskaber, herunder liv- og pen-sionsselskaber, der er omfattet af certificeringspligten.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV)Mette Boye (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V)
4
Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 126Bilagsnr.1234567891011121314TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 6/2-13 fra Landbrug & FødevarerTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 27/2-13 fra FSR – Danske RevisorerRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale fra Landbrug & Fødevarers foretræde for udvalget 26/2-13Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenTilkendegivelse fra erhvervs- og vækstministerenTalepapir fra samrådet 13/3-13 om samrådsspørgsmål A, fra erhvervs-og vækstministerenYderligere revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningYderligere revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 126Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 6/2-13 fra Landbrug & Føde-varer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om uddybelse af ministerens udtalelse under 1. behandling af L126 den 5. februar 2013 om, at særbestemmelsen ikke lever op til EU-kravene om revisorvirksomheders ejerforhold og uafhængighed, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan afviklingen af revisorlovens særbestemmelse i § 17vil bidrage til at højne kvaliteten af revisionen af landbrugsvirksomhe-der, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det vil være realistisk og sandsynligt at finde kompetente re-visionskontorer, der fuldkomment vil kunne erstatte fagligheden hosde landøkonomiske foreningers rådgivningskontorer, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår der ifølge EU-retten foreligger et afhængighedsfor-hold mellem revisionskontor og den reviderede virksomhed, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil bekræfte, at lovforslaget indeholder et retssik-kerhedsmæssigt problem, idet det er Finanstilsynet, som gives kompe-tencen til både at udstede og fratage certificeringer og varetage tilsy-net med virksomhedernes regeloverholdelse, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange virksomheder, fordelt på pengeinstitutter og fi-nansielle virksomheder, der vil blive omfattet af lovforslagets certifi-ceringsordning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
3
4
5
6
7
6
89
10
11
12
13
1415
16
17
1819
Spm. om kommentar til henvendelse af 27/2-13 fra FSR – Danske Re-visorer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser en afvikling af revisorlovens § 17 efterministerens opfattelse vil medføre for de helhedsorienterede landøko-nomiske foreningers rådgivningskontorer og for driftseffektiviteten ilandbruget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan ministeren vil garantere, at det ikke vil koste pro-duktivitet og konkurrenceevne og dermed arbejdspladser i landbrugetog den øvrige fødevareklynge, at landbrug skal skifte revisor og der-med ikke kan få den helhedsorienterede, sammenhængende rådgiv-ning, der leveres i dag fra de landøkonomiske foreningers rådgiv-ningskontorer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke konsekvenser det efter ministerens opfattelse vil fåfor landbrugserhvervet og de nødlidende landbrug, hvis ikke de land-økonomiske foreningers rådgivningskontorer kan tilbyde økonomiråd-givning til de landmænd, der ansøger om at komme i Landbrugets Fi-nansieringsbank, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke konsekvenser det efter ministerens opfattelse vil fåfor forskningen og innovationen i fødevareklyngen, at de sammen-hængende data til brug for denne forskning med afviklingen af revi-sorlovens § 17 går tabt, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til materialet fra Landbrug & Fødevarers fore-træde for udvalget 26/2-13, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorfor man ikke længere skal have to typer revisorer, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad retssikkerheden er, når en myndighed (Finanstilsynet)først kan certificere en revisor og derefter kan trække denne certifice-ring tilbage, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan det sikres, at revisorerne orienteres fyldestgørendeom, hvilke klagemuligheder der eksisterer, og at revisorer, som uret-mæssigt får frataget deres certifikat, kan få deres certifikat tilbage, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Erhvervs- og Vækstministeriet har været i kontakt med EUfor at få redegjort for, om det er muligt at opretholde særbestemmel-sen i revisorlovens § 17, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvad der er hensigten med EUʼs direktiv om lovpligtig revi-sion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken lovhjemmel der regulerer, at det er et ufravigeligtkrav, at virksomheder, der udøver revision, skal ejes af godkendte re-visorer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
7
20
21
22
23
24
25
26
27
Spm. om en redegørelse for ministerens undersøgelser af de franskerevisions- og rådgivningsforeninger, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan revisionsfirmaer kan skille sig ud og danne et sel-skab på landbrugets rådgivningscentre, herunder hvordan dette vilkunne effektueres, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorved lovforslagetdeles, således at revision og rådgivning af landbrugsvirksomheder ud-skilles til en særlig B-del, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om en redegørelse for de praktiske ændringer og økonomiskeomkostninger for landbrugets rådgivningscentre, såfremt de på grundaf de foreslåede ændringer i revisorloven bliver tvunget til at udskillerevisionsdelen i en selvstændig revisionsvirksomhed, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er andre erhvervsområder, hvor det er samme myndig-hed, der både udsteder certifikater/autorisationer/tilladelser og harmyndigheden til at fratage disse, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorved særbestem-melsen i revisorlovens § 17 udvides, således at den fremover også vilomfatte statsautoriserede revisorer, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, således at det i revi-sorloven præciseres, hvad der forstås ved at have »bestemmende ind-flydelse« på revisoren/revisorvirksomheden, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til revisorloven, dermedfører, at landmænd fortsat kan bruge de landøkonomiske forenin-gers revision, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 126Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om en redegørelse for mulighederne for at udvide sær-bestemmelsen i revisorlovens § 17, således at bestemmelsen fremovervil omfatte statsautoriserede revisorer, til erhvervs- og vækstministe-ren