Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 125
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. april 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1011098Dok nr.: 1187241
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 3. april 2013 stilletfølgende spørgsmål 49 (L 125) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål 49:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3. april 2013 fra Jørgen Serup,jf. L 125 – bilag 9”.Svar:Jørgen Serup har i sin henvendelse givet udtryk for, at tatovørerne vil neglige-re den kommende lov om en frivillig, brancheadministreret registreringsordningfor tatovører, og at loven derfor ikke kommer til at virke efter hensigten. JørgenSerup har vedhæftet en e-mail fra tatovør Liz Kierstein, der bl.a. oplyser, at”Uafhængige Tatovører” ikke ønsker at oprette en brancheforening, som ellersvar planen.Jeg ved ikke, hvor mange brancheforeninger der vil blive oprettet efter lovensikrafttrædelse. Jeg ved dog, at Sundhedsstyrelsen allerede har holdt mødermed flere repræsentanter for branchen, som har vist interesse for at opretteforeninger. Status for de nærmere planer herfor, kender jeg ikke.Vi tager med lovforslaget et første skridt på et område, som hidtil har væretureguleret, og vi lægger ud med den frivillige model. Som det fremgår af lov-bemærkningernes afsnit 3.3. vil Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse tre årefter lovens ikrafttrædelse foretage en evaluering af loven med henblik på envurdering af, om der er behov for at justere ordningen.Da der jo er tale om en helt ny ordning, giver det god mening at give den nogleår til at blive indkørt i. Bliver ministeriet imidlertid inden de 3 år opmærksompå, at ordningen med fordel kan justeres, er jeg selvfølgelig åben over for at sepå det.Ministeriet er i gang med at overveje, hvordan man kan få udbredt kendskabettil registreringsordningen. Herudover er Miljøstyrelsen i gang med at forberedeen større informationskampagne i efteråret om tatoveringer. Det er min for-modning, at et udbredt kendskab vil medføre en efterspørgsel, som igen vilmedføre et pres på branchen til at lade sig registrere.Herudover vil jeg bemærke, at rammerne for lovforslaget grundlæggende harværet enslydende siden høringsudgaven. Det har hele tiden stået klart, at dervil blive tale om en frivillig, brancheadministreret ordning, hvor branchen selv-
Side 2
sagt skal spille en afgørende rolle. De fremsatte ændringsforslag ændrer ikkepå rammerne for ordningen.Særligt i forhold til ændringsforslaget om indførelse af et centralt registrerings-bevis, vil jeg fremhæve, at dette er fremsat efter opfordring fra Sundhedssty-relsen på baggrund af styrelsens drøftelser med flere repræsentanter fra tato-vørbranchen, som har oplyst, at det er almindelig praksis, at tatovører foreta-ger tatoveringer i forskellige tatovørforretninger, og at der vil kunne arbejdebåde registrerede og ikke registrerede tatovører i samme forretning.Et klistermærke i indgangspartiet til en tatovørforretning, som forudsat i lov-forslaget, vil derfor kunne give anledning til misforståelser med hensyn til regi-streringsforholdene på stedet. Tatovør Liz Kierstein gav på et møde med migden 22. februar 2013 udtryk for samme problemstilling.Endelig kan jeg henvise til mit svar på SUU (L 125) – spørgsmål 40 og 46.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye