Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 124 Bilag 1
Offentligt
Om høring over lovforslag om digital kommunikation omtilskudsordninger m.v.
10. december 2012J.nr. 0001449-12
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
AnkestyrelsenAmaliegade 25Postboks 9080
Venlig hilsen
1022 København KTel +45 3341 1200
Maria Teresa Raaschou-Jensen
Fax +45 3341 1400[email protected]www.ast.dkEAN-nr:57 98 000 35 48 21Åbningstid:man-fre kl. 9.00-15.00Personfølsommeoplysninger kan kunfremsendes elektronisk til[email protected]
ArbejdsmarkedsstyrelsenBeskæftigelsesrådets sekretariatHolmens Kanal 201060 København K
Svar på høring om digital kommunikation om tilskudsord-ningerArbejdsmarkedsstyrelsen har den 12. november 2012 sendt et udkast til lov-forslag om digital kommunikation om tilskudsordninger til skriftlig høring i Be-skæftigelsesrådet.Arbejdsgiversiden, DA og Lederne, har i den anledning følgende bemærkninger:Arbejdsgiversiden kan tilslutte sig bestræbelserne på at basere forvaltningen afbeskæftigelsesindsatsen og anmodninger om udbetalingen af tilskud til ar-bejdsgivere via digital kommunikation.Det er samtidig arbejdsgiversidens vurdering, at der snarest bør tages skridt tilyderligere digitalisering i udveksling af data mellem virksomheder og det of-fentlige på beskæftigelsesministeriets område.Arbejdsgiversiden skal derfor anbefale, at samtlige af de oplysninger som virk-somhederne i dag skal afgive i forbindelse med afgivelsen af tilbud om løntil-skudsansættelser, virksomhedspraktik og løntilskud i forbindelse med voksen-lærlingeaftaler m.v. kan ske digitalt.I den forbindelse bør det sikres, at oplysninger som virksomhederne alleredehar indberettet til de offentlige myndigheder i størst muligt omfang ”genbru-ges”. Det gælder f.eks. dokumentation for timer, når en virksomhed anmoderom udbetaling af løntilskud.Det er ligeledes arbejdsgiversidens anbefaling, at der bør ske en systematiskgennemgang af regelsættet, således at der skabes adgang til, at de offentligemyndigheder kan afgøre sager på grundlag af oplysninger, som virksomheder-ne allerede har indberettet til de offentlige myndigheder. Det gælder f.eks., nårvirksomhederne skal dokumentere, at det såkaldte rimelighedskrav ved løntil-skudsansættelser er opfyldt. Forholdet mellem antallet af ansatte og antallet afansatte med løntilskud og virksomhedspraktik bør kunne dokumenteres gen-nem virksomhedernes indberetninger til eIndkomstregisteret og myndigheder-nes godkendelser af løntilskudsansættelser og virksomhedspraktik forløb.Som et andet eksempel på andre informationer, der bør overflødiggøres meddigitaliseringen, er oplysninger om løn for medarbejdere, der er sygemeldte.Her bør det alene være nødvendigt at angive ved en krydsmarkering for, hvor-vidt en timeløn er mere eller mindre end den maksimale sygedagpengesats.Samtidigt er der brug for en gennemgang af de oplysninger, som arbejdsgivereindberetter ved sygefravær. Således bør oplysninger fra arbejdsgiveren ommedarbejderens arbejdstid, der i dag skal angives minutiøst pr. arbejdsdag,udgå, da det skal være omfattet af den almindelige tro- og loveerklæring, som10. december 2012JBP/BTFDok ID: 22171
DANSK ARBEJDSGIVERFORENINGVester Voldgade 113Tlf. 33 38 90 00DK-1790 København Vwww.da.dk
Side 2en arbejdsgiver afgiver ved anmodning om refusion.Konkrete bemærkningerArbejdsgiversiden har noteret sig, at det af lovforslagets bemærkninger frem-går, at bemyndigelsen til beskæftigelsesministeren i første omgang vil omhand-le anmodninger om (almindeligt) løntilskud og tilskud til fleksjob tilkendt før 1.januar 2013.Arbejdsgiversiden har endvidere med tilfredshed konstateret, at arbejdsgiverneog selvstændigt erhvervsdrivende i den første periode tilbydes den digitale ord-ning på frivillig basis, og at kommunerne fra ordningens start samtidig forplig-tes til at kunne modtage anmodninger om tilskud digitalt. DA skal understrege,at det er afgørende, at perioden, hvor ordningen er frivillig, anvendes til at ud-bedre fejl og mangler, inden ordningen gøres obligatorisk.Perioden for en ny ordning indfaset som frivillig bør ikke være mindre end ethalvt år. DA forventer at blive hørt forud for beslutningen om at gøre ordningenpermanent.Arbejdsgiversiden vil dog samtidig påpege, at det er utilfredsstillende, at derikke fra de ansvarlige myndigheder, som led i udarbejdelsen af lovforslaget, ertaget initiativ til at inddrage de private virksomheder. DA finder på den bag-grund, at det bør indarbejdes i lovforslagets nr. 8 (§ 5), at også DA skal ind-drages i forløbet, inden der fastsættes nærmere regler om arbejdsgivernes an-vendelse af NemRefusion.Arbejdsgiversiden skal samtidig anbefale, at det i lovforslagets bemærkningernærmere beskrives, hvordan erfaringer opsamles i perioden med frivillighed fordigital anmodning om tilskud, herunder hvordan der i forløbet med frivillighedsker inddragelse af DA, så virksomhedernes konkrete erfaringer kan indgå sy-stematisk.Fristerne skal ikke harmoniseresArbejdsgiverne kan ikke tilslutte sig forslaget om at ensarte fristerne. Der ertale om meget forskellige ordninger.DA foreslår derfor at fristen for at kunne anmode om udbetaling af løntilskudog tilskud til fleksjob, indgået før 1. januar 2013, fastsættes til to år. For virk-somhederne er det helt afgørende, at der er fleksibilitet i forhold til at kunneanmode om udbetaling, så det kan tilpasses administrationen i den enkeltevirksomhed.Det bør derfor overvejes fra gang til gang, når NemRefusion udvides, hvilkenfrist, der er hensigtsmæssig for den enkelte type af anmodning.Arbejdsgiversiden finder, at det er en lettelse for virksomhederne, at det frem-over ikke længere bliver nødvendigt at indsende kopi af lønsedler i forbindelsemed anmodning om udbetaling af løntilskud.Det er endvidere arbejdsgiversidens vurdering, at ordningen med NemRefusioni størst muligt omfang skal tilrettelægges, således at arbejdsgiveren i forbindel-se med anmodningen om tilskud kan få adgang til oplysninger om den enkeltelønmodtager, som arbejdsgiveren allerede har indberettet til de offentlige myn-digheder, f.eks. via eIndkomstregisteret.Arbejdsgiversiden vil herudover bemærke om lovforslagets bemærkninger side
Side 317 om driftsforstyrrelser, at dispensationsmuligheden skal gælde driftsforstyr-relser hos NemRefusion eller tilknyttede systemer, der er nødvendige for atkunne anvende NemRefusion – f.eks. virk.dk og CPR-registret. Det er afgøren-de, at alle former for driftsforstyrrelser omfattes, også selv om varigheden her-af er meget kort. Selv driftsforstyrrelser af meget kort varighed bør fremgå afoversigten på NemRefusion.Endvidere finder arbejdsgiversiden det tilfredsstillende, at § 6, stk. 4 i lovgiv-ningen fastholdes, således DA til brug for udarbejdelse af statistik vederlagsfritkan få oplysninger fra NemRefusion, og at der også fremadrettet vil blive ad-gang for DA til virksomheders data indberettet via NemRefusion – uanset omdisse måtte vedrøre sygedagpenge, fleksjob eller andet man i fremtiden måttevælge at køre igennem NemRefusion.Endelig skal arbejdsgiversiden gøre opmærksom på, at det er nødvendigt atarbejde for, at NemRefusion indrettes, så den følger lovgivningen for så vidt, atarbejdsgivere kan anmelde en medarbejders fravær løbende fra den første fra-værsdag til udløb af anmeldelsesfristen den 35. dag. Alternativt skal NemRefu-sion indrettes, så virksomhederne kan indberette oplysninger før den admini-strative fastsatte grænse, hvis den administrative medarbejder på virksomhe-den skal afholde f.eks. ferie.Med venlig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Berit Toft Fihl
06-12-2012Sag nr. 09/1189Dokumentnr. 52835/12Nicolaj Krogh JensenTel. 35 29 83 27
Høring over udkast til lovslag om digital kommunikation om tilskuds-ordninger mv.Beskæftigelsesministeriet har ved skrivelse af 12. november 2012 frem-sendt udkast til lovforslag om digital kommunikation om tilskudsordningermv., til høring med frist den 10. december 2012.Lovforslaget indebærer:1. Ændringer i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats2. Ændringer i SDPI-loven3. Ændringer i sygedagpengeloven og barselslovenDanske Regioner har ikke bemærkninger til de foreslåede ændringer.Danske Regioner har ikke herved taget stilling til de økonomiske konse-kvenser forbundet med forslaget for så vidt angår it-understøttelse af an-modninger om tilskud til løntilskud og fleksjob via Nemrefusion. Det for-udsættes, at der gennemføres en egentlig DUT-høring, der omfatter de øko-nomiske konsekvenser for regionerne.Samtidig forudsættes det fra Danske Regioners side, at der ift. ændringer ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats, gennemføres egentlige DUT-høringer ift. økonomiske konsekvenser, såfremt der administrativt fastsæt-tes regler om obligatorisk anvendelse af digital kommunikation.Henset til det korte forløb har sagen ikke været politisk behandlet i DanskeRegioner, der tages derfor forbehold for yderligere bemærkninger i den an-ledning.
Side 2
Med venlig hilsenNicolaj Krogh Jensen
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 201016 København K
Frederiksberg 4. december 2012
Høring over lovforslag om digital kommunikation om tilskudsordninger m.v.Jobrådgivernes Brancheforening har gennemgået ovennævnte lovforslag og skal hertil knytte følgendebemærkninger.Vi er glade for, at der tages yderligere skridt i retning af en digitalisering af beskæftigelsesområdet. Enobligatorisk anvendelse af digital kommunikation vil efter vores vurdering mindske bureaukratiet og sikreen hurtigere sagsbehandling. Der er i dag flere eksempler på uhensigtsmæssige blanketgange mellemforskellige instanser, der både er besværlige og tidskrævende - f.eks. i forbindelse med etablering af enløntilskudsansættelse.Det er endvidere positivt, at der dikteres én digital løsning (NemRefusion), så man undgår en situation,hvor hver kommune har sin egen løsning. Det muliggør en smidig kommunikation på tværs af kommuner iforhold til sagsbehandling, videndeling, benchmarking osv.Det er også positivt, at reglerne på beskæftigelsesområdet harmoniseres, så der skabes bedre overblik ogklarhed, hvorved unødvendigt bureaukrati kan undgås.Derudover finder vi det rigtigt, at A-kassernes administration lettes således, at der eventuelt kan frigøresressourcer til andre opgaver, som har større betydning for at bringe medlemmerne i beskæftigelse.Endelig finder vi det positivt, at kommunerne får et redskab til at overvåge atypisk sygefravær, så der kaniværksættes relevante initiativer over for den konkrete borger.
Med venlig hilsenJobrådgivernes Brancheforening
Jørgen Borre LarsenDirektørPostboks 412000 FrederiksbergMobil: 20 58 12 33Mail: [email protected]
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 20Postboks 21501060 København KSendt til: [email protected]
21. januar 2013DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-mail[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2012-112-0114SagsbehandlerKasper FrederiksenDirekte 3319 3235
Vedrørende høring over lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats med flere love (Digital kommunikation om tilskudsordningerm.v.)1.Ved e-mail af 16. januar 2013 har Arbejdsmarkedsstyrelsen fremsendtovennævnte lovforslag (herefter ”lovforslaget”) og anmodet om Datatilsynetseventuelle bemærkninger.Henset til den meget korte høringsfrist kan tilsynet alene give følgende umid-delbare bemærkninger:2.Af lovforslagets pkt. 2.1.1.3 fremgår:”Da der ved ansættelse med løntilskud og fleksjob er tale om et støttet ansættelsesfor-hold, hvor kommunen har bevilget tilskud på forhånd, og hvor den ansatte dermed påforhånd er bekendt med, at arbejdsgiveren er berettiget til at anmode om tilskud, er derikke samme kontrolhensyn for disse ordninger. Der vil derfor ikke blive sendt under-retningsbreve i forbindelse med arbejdsgiveres eller selvstændigt erhvervsdrivendesanmodning om udbetaling af løntilskud og tilskud til fleksjob via Nemrefusion.”
Idet arbejdsgiveren ifølge det citerede alene erberettigettil at anmode omtilskud, finder Datatilsynet det tvivlsomt, om betingelsen om ”udtrykkeligtfastsat ved lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov”, jf. persondatalo-vens1§ 29, stk. 2,2er opfyldt. På denne baggrund skal tilsynet umiddelbartanbefale, at man omtaler § 29, stk. 3, frem for § 29, stk. 2. Der kan henvisestil tilsynets årsberetning 20003, s. 28ff. om undtagelsen i § 29, stk. 2.
12
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringerOm undtagelse til oplysningspligten efter § 29, stk. 13Årsberetningen er tilgængelig på Datatilsynets hjemmeside:http://www.datatilsynet.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/AArsberetninger/aars_00.pdf
2
3.Kopi af dette brev er sammen med Datatilsynets e-mail af 9. oktober 2012med tilsynets bemærkninger til intern høring over udkast til lovforslaget dagsdato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsenLena AndersenKontorchef