Transportudvalget 2012-13
L 123
Offentligt
1243292_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. april 20132013-511
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L123 - Om nedlæggelse af overkørsler m.v. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg., som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 23:

Ministerens bedes kommentere henvendelse af 29. april 2013 fra Arbejdsgrup-pen Skørping Station, jf. L 123 - bilag 17.

Svar:

Tidsplanen for opgraderingen er afstemt efter udrulningen af Signalprogram-met på strækningen. Strækningen er en såkaldt ”early deployment strækning”for Signalprogrammet, hvorfor beslutningen om nedlæggelse af overkørslerskal træffes senest medio maj for at undgå forsinkelser i Signalprogrammet.Forsinkelser i Signalprogrammet vil øge risikoen i projektet markant og vilkunne have store økonomiske konsekvenser.Det vil være muligt – som foreslået af Arbejdsgruppen Skørping Station – atudskyde en beslutning om løsningen på selve Skørping Station, således deralene bliver etableret et nyt vejanlæg til erstatning for den lukkede niveau-overkørsel ved Himmerlandsvej.Det nye vejanlæg vil kunne sikre adgangen på tværs af banen, men det vil – jf.svaret på spørgsmål 21 vedr. L 123 – indtil der træffes endelig beslutning omudformningen af gang/cykel-anlægget – give en omvej for fodgængere og cykli-ster på ca. 1 km sammenlignet med situationen, hvor den foreslåedegang/cykeltunnel ved Himmerlandsvej blev etableret. Dette må forventes atrejse kritik fra de brugere, der bliver påført omvejskørsel, og fra Rebild Kom-mune, som bakker op om Banedanmarks løsningsforslag.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen