Transportudvalget 2012-13
L 123
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. april 20132013-511
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L123 - Om nedlæggelse af overkørsler m.v. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 17:
Ministeren bedes oplyse, om den sporomlægning, som Banedanmark nu menerer nødvendig for at realisere Arbejdsgruppen Skørping Stations forslag til per-rontunnel under Skørping Station, alligevel vil skulle foretages, hvis man efter2015 opgraderer banen Hobro-Ålborg til 200 km/t?Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser at:En hastighed på 200 km/t gennem Skørping vil, på grund af smalle perroner,kræve sporændringer og ombygning af de nuværende perroner. Der er i dag 3smalle sideperroner på stationen, som kan befares af tog med hastighed op til160 km/t forudsat nedlæggelse af overkørslen af de nuværende perronovergan-ge samt gennemførelse af signalprogrammet.I forbindelse med VVM-vurdering af en opgradering til 160 km/t er der arbej-det med et tilvalg, hvor der etableres en ny fælles ø-perron for spor 2 og 3 og enudbygning af sideperron for spor 1 for at kunne befare stationen med 200km/t. I denne løsning er det muligt at etablere trappeløb fra perrontunnellenved Himmerlandsvej i enden af den nye ø-perron.Etablering af tunnelen som Arbejdsgruppen Skørping Station foreslår, vil bety-de en større/forøget sporomlægning end ovennævnte løsning til 200 km/t. Detskyldes at tunnelen placeres midt under perronerne og der fortsat skal sikrestilstrækkelig plads til sikkerheds- og opholdszoner på begge sider af de trappe-løb, der vil forbinde tunnelen med den ombyggede perron. Den øgede bredde afØ-perronen vil betyde at spor 3 vil skulle sideflyttes ca. 1,8 meter yderligere enddet nødvendige for at køre 200 km/t.
Det vil endvidere være nødvendigt at ekspropriere en til flere af ejendommenebeliggende vest for sporene, da bredden af det samlede stationsanlæg begræn-ses af den fredede stationsbygning mod øst og bygningerne vest for stationen.Det skal bemærkes, at det ikke er givet, at hastigheden gennem selve Skørpingskal forøges til 200 km/t, selvom strækningshastigheden i øvrigt hæves. Detskyldes, at de økonomiske omkostninger ved at opretholde den høje hastighedigennem stationen kan vise sig at være for høje. Dette vil blive afklaret i forbin-delse med en den kommende undersøgelse.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen