Transportudvalget 2012-13
L 123
Offentligt
1235510_0001.png
1235510_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. april 20132013-511
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L123 - Om nedlæggelse af overkørsler m.v. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 16:

Vil ministeren redegøre for, om der er mulighed for på nuværende tidspunkt atflytte anvendelsen af Hobro-Aalborg som teststrækning til en anden strækningi landet?

Svar:

Nej, det er reelt set ikke muligt på nuværende tidspunkt.Jeg har forelagt sagen for Banedanmark som oplyser, at Signalprogrammet iforbindelse med planlægningen af det nye signalsystems udrulning har valgt demest optimale teststrækninger i henholdsvis det østlige og det vestlige kon-traktområde.Strækningen Langå-Aalborg-Frederikshavn er valgt som Signalprogrammetsteststrækning for den vestlige kontrakt, som dækker Jylland. Denne strækninger valgt ud fra flere tekniske og driftsmæssige kriterier. Et af de vigtigste er, atden valgte prøvestrækning skal indeholde flest mulige af de tekniske og trafika-le elementer, som det nye signalsystem indeholder. Strækningen Langå-Aalborg-Frederikshavn opfylder dette kriterium.Strækningen Langå-Aalborg-Frederikshavn har i flere år været fastlagt som denvestlige teststrækning, herunder for Thales-BBR’s hidtidige arbejde. Såfremtdet på nuværende tidspunkt besluttes at ændre teststrækningen vil det haveafgørende negativ indflydelse på Signalprogrammet.En konsekvens af en ændring af teststrækningen til en anden end Langå-Aalborg-Frederikshavn kan forventes at være, at tests af det nye signalsystempå den alternative teststrækning ikke vil være dækkende for de efterfølgendestrækninger med den deraf følgende sandsynlighed for at flere fejl først findesunder udrulningen på hovedstrækningerne.
Derudover vil der være såvel tidsmæssige som omkostningsmæssige konse-kvenser, da al planlægning som nævnt er baseret på Langå-Aalborg-Frederikshavn.En ændring af teststrækning vil kræve, at Thales-BBR skal stoppe den alleredestartede projektering af det nye signalsystem på teststrækningen og starte på enanden strækning. Desuden skal der udarbejdes en ny tidsplan for projektet,som Banedanmark skal koordinere med andre interessenter (f.eks. DSB, Elek-trificeringsprogrammet og Vamdrup-Vojens projektet).
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen