Transportudvalget 2012-13
L 123
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. april 20132013-511
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L123 - Om nedlæggelse af overkørsler m.v. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 15:
Vil ministeren oplyse, hvor lang tid der vil gå med at foretage de fornødne un-dersøgelser af Arbejdsgruppen Skørping Stations forslag til perrontunnel underSkørping Station som alternativ til den allerede foreslåede løsning, og hvormeget vil det forsinke signalprogrammet med, henset til, at der er tale om atbruge banen Hobro-Aalborg som teststrækning?Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark som vurderer, at en indledende pro-jektering af arbejdsgruppens forslag vil kunne gennemføres på 1 til 2 uger, ogden efterfølgende offentlige høring vil tage op til 2 måneder at gennemføre. Etændret projekt vil således næppe kunne vedtages i denne folketingssamling.Den nuværende tidsplan for hastighedsopgradering og Signalprogrammetsudrulning på strækningen indeholder ingen buffer. En potentiel forsinkelse afnedlæggelsen af overkørslen i Skørping, i forbindelse med de fornødne under-søgelser af Arbejdsgruppens forslag, vil have konsekvenser for både økonomiog tidsplan for Signalprogrammet.Det vurderes at en beslutning om at undersøge Arbejdsgruppen Skørping Stati-ons forslag til perrontunnel vil have den konsekvens, at nedlæggelsen af over-kørselen i Skørping må udskydes til efter gennemførelsen af Signalprogrammetpå strækningen.Dette vil betyde en fordyrelse både af den efterfølgende nedlæggelse af over-kørslen, idet der ikke vil være sikkerhed for det forudsatte kommunale bidrag,og af Signalprogrammet idet nedlæggelsen i så fald skal gennemføres som enefterfølgende ændring i Signalprogrammet. Fordyrelsen vil dog være langt stør-re ved en forsinkelse af Signalprogrammet.
Det vil også have den konsekvens, at det ikke vil være muligt at øge hastighedenpå strækningen som forudsat.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen