Transportudvalget 2012-13
L 123 Bilag 9
Offentligt
1234192_0001.png
Arbejdsgruppen Skørping Stationnedsat af Skørping Borgerforening, Skørping Erhvervsforening og Danmarks Naturfredningsforening i Rebild kommune
Skørping den 7. april 2013Til Folketingets Transportudvalg
Vedr. L123 af 30/1 2013, fodgængerpassager ved Skørping Station
I anledning af udvalgets forestående møde, hvor L123 behandles, skal vi anmode om:

At beslutningen om gangbro/tunnel ved Skørping Station udskydes eller allerbedst

tages ud af lovforslaget og erstattes af iværksættelse af en VVM-redegørelse med

henblik på mulighederne for en senere opgradering til 200 km/t ved stationen.

Arbejdet med gangbro/tunnel kan alligevel først påbegyndes, når den nye vejunderføring lidtsydligere i byen er færdig, og den eksisterende overkørsel er nedlagt. Banedanmark haroplyst, at det kan praktiseres mod at der:”… Fra 2015 til 2017 er der kun adgang for cyklisterog gående via erstatningsvejen.”.Skørping kan godt vente på en ordentlig løsning, som både tilfredsstiller Banedanmark, Rebildkommune og indbyggerne i Skørping.I mellemtiden er der adgang til stationen som nu, og fra vest kan den nye vejforbindelsebenyttes når den nuværende overkørsel er nedlagt.Dette vil ikke forsinke signalprogrammet, og samtidig har udsættelsen den fordel, at der kantages hensyn til resultatet af den VVM-redegørelse om opgradering til 200 km/t, der ifølge svarpå spørgsmål 13 alligevel vil blive påbegyndt i 2015.Sådan en løsning giver tid til en dialog imellem Banedanmark, kommunen og indbyggerne iSkørping.Derved kan man også undgå, måske at skulle nedrive/ændre den nu planlagte gangbro kort tidefter, at den er opført.Efter ønske fra transportudvalget og ministeren fik vi et møde med Banedanmark og Rebildkommune den 14. marts 2013.Vi havde forventet, at mødet gav grundlag for en tættere borgerinddragelse i valg ogudformning af løsningen for gående og cyklende ved stationen. I stedet blev vi heltoverraskende præsenteret for, at vores forslag ifølge Cowis nye vurdering ville kræve enomfattende og kostbar sporomlægning.Efter mødet har vi stillet nogle opfølgende spørgsmål for bedre at kunne forstå Cowis tekniskevurdering af vores løsningsforslag, dem forventer Banedanmark, at vi får inden længe.Herefter vil vi tillade os at uddybe vores anmodning.Venlig hilsenOve NielsenFormand for Arbejdsgruppen