Transportudvalget 2012-13
L 123 Bilag 3
Offentligt
Arbejdsgruppen Skørping Stationnedsat af Skørping Borgerforening, Skørping Erhvervsforening og Danmarks Naturfredningsforening i Rebild kommuneSkørping den 5. februar 2013Til Folketingets transportudvalg
Vedr. L123 af 30/1 2013, fodgængerpassager ved Skørping StationVi skalanmode om en ændring af lovforslaget, således at der bliver mulighed for atgennemføre vort forslag om kun én gangtunneli stedet for den nu planlagte dobbeltløsning.Vort forslag er langtdet mest skånsomme for det fredede og enestående stationsmiljøog virkersamtidig mest tilgængelig (det står i L123 høringssvar side 16-25).Efter afgivelse af vort høringssvar af 28. nov. 2012 vil vi udbygge denne med hændelser siden ogmangler, som vi ikke tidligere har gjort opmærksom på.Under høringsprocessen har Banedanmark afvist at gå ind i en dialog om vort forslag med denbegrundelse, at Rebild kommune støtter den planlagte dobbeltløsning, men den23. januar 2013besluttede kommunens økonomiudvalg at anmode Banedanmark om et møde for at drøftemuligheden for en gangtunnel.Afgørelsen blev truffet fordi en byrådsgruppe fandt at broløsningen”skæmmer miljøet omkring stationen#. Dette blev afvist af Banedanmark samme dag som lovforslagetblev fremsat, jf. bilaget på side 4.Vi tror kommunens holdningsændring blandt andet skyldes vort oplysningsarbejde. Der har været storusikkerhed, også hos kommunalbestyrelsesmedlemmer, om hvordan de to mulige løsninger vil virke ipraksis. Ved byrådsbeslutningerne har man ikke haft vores forslag til rådighed, og senere hen har manfrygtet, at vores forslag ville medføre omfattendeekspropriationer,men det fremgår af Banedanmarkstekniske vurdering af de indkomne forslag, at detikke er tilfældet.Vi tror også at kommunens holdningsændring skyldes, at der tilsyneladende erstor lokal opbakning tilvores forslag.På et borgermøde om Skørping Midtbyplan som kommunen afholdt den 17. december2012 (efter høringsperiodens udløb), var der fra salens side næsten udelukkende tilslutning til voresforslag.I Transportudvalgets bilag L123 høringsnotat side 3,savner vi oplysningom, at vores forslagformentlig vil medføre en væsentligbesparelse, idet der spares en bro og flere elevatorer, og ikkeskal eksproprieres nogen ejendomme.I bilag L1 er det fejlagtigt nævnt at ”Der bliver ikke kortere eller længere f.eks. til og fra stationen ellerskolen”.Denneoplysning er ikke rigtig.En fodgænger fra Rebild til stationen, eller omvendt skal førstvia to trapper passere en tunnel, derefter gå 200 meter og så ad to trapper benytte en gangbro. I voresforslag kan man gå direkte ind i en tunnel og op på en perron via halvanden trappeforløb. Efter det nuplanlagte, skal alle togrejsende op og ned ad to trapper, mens kun de, der skal sydpå behøver det i voresforslag.Det nævnes også i høringsnotatet, at der skal foretages en VVM-redegørelse, hvis vores forslag skønnesegnet. Det burde næppe være det store problem, da gangtunnellen kun flyttes få huse mod nord, ikkekræver ekspropriationer og da Banedanmark i tidligere i høringsfasen har foreslået et tilvalg på Egholmsvej ved den planlagte broforbindelse endnu længere mod nord.Vi håber at have påvist, at vores forslag er det bedste valg, æstetisk, funktionelt og økonomisk. Pådenne baggrund skal vi anmode om mulighed for at det kan gennemføres.
På arbejdsgruppens vegneAnette Bruun HansenFormand for Danmarks Naturfredningsforening i Rebild kommune
Gunner Juel NielsenFormand for Skørping Erhvervsforening
Erling Junker HolstFormand for Skørping Borgerforening
Hanne Mortensen Karl Bech Henrik Johansen
Ove NielsenFormand for Arbejdsgruppen
Vi har efterfølgende vist særligt relevante bilag til støtte for vores forslag:
Arbejdsgruppen Skørping Stationnedsat af Skørping Borgerforening, Skørping Erhvervsforening og Danmarks Naturfredningsforening i Rebild kommuneBilag til henvendelse af 5. februar 2013 (tillæg til de tidligere afgivne høringssvar):
Side 2
Illustration af placering af den foreslåede gangtunnel til afløsning for den planlagtedobbeltløsningFordele ved én gangtunnel
Side 3
Side 4
Rebild kommunes anmodning om et møde om en tunnelløsning efter beslutning påøkonomiudvalgsmøde den 23. januar 2013, referatet heraf indgår i mailen. NederstBanedanmaks svarmail.
Arbejdsgruppen Skørping Station
Fordele ved én gangtunnel på Skørping Station1. Mestskånsom for det gamle, fredede stationsmiljøda man derved undgår en højgangbro og elevatortårne på 7-8 m, set fra Egholmsvej 10-11 meter oppe over detnærliggende parcelhuskvarter. Dette er helt i overensstemmelse med tankerne i den nyeMidtbyplan2. Tunnelen kan brugesbåde til perronadgang og passage øst/vest.Togrejsende fra vestundgår først at skulle gå under ved den nuværende overskæring og derefter spadsere 200m for at gå op og ned over en gangbro med perronadgang.3. Da Egholmsvej ligger i niveau under banen bliveradgangen fra Egholmsvej merebekvem,og det medfører at tunnelen bliver mere åben og venlig i nattetimerne.4. Der spares 2 måske 3 elevatorer i alt, og det giver driftsbesparelserpå imellem 180.000og 250.000 årligt,et forhold Banedanmarks projekt ikke omtaler.5. Med den nye vej syd for stationen og en gangtunnel nord for, bliveradgangsforholdenefor såvel gående som cyklister godt fordelt,i forhold til byens øvrige trafik, såvel nordsom syd for stationen, se nærmere næste punkt.6. Man kan heltundvære den påtænkte vendepladstil biler ved Himmerlandsvej. Biler fraRebild m.v. vil have 75 meter længere ned til hjørnet af Møldrupvej/Jyllandsgade ad denkommende vejforbindelse end ved at køre til vendepladsen, og sætte passagerer af, derderefter ad to trapper skal gå resten af vejen. Med andre ord, en bil vil bruge 8 sek. merepå at kunne sætte passagererne af direkte ved hjørnet, på de 8 sek. kan passagerne ikkegå afstanden fra en vendeplads på Himmerlandsvej og to trapper til samme hjørne. Gåendefra Rebild vil bruge 1 minut, minus to trapper, cyklister tilsvarende 18 sek. minus trækkencyklen ned og op ad to trapper.7. Placeringenåbner sig direkte i byens hjerte ved Station, busholdeplads,Kulturstation og center.Dette er helt i overensstemmelse med tankerne i den nyeMidtbyplan8. Ved at lægge gangtunnellen umiddelbart op ad stationen holder manogså liv i den, ogventesalenvil blive naturligt benyttet. En bro længere mod nord vil overflødiggørestationen for de rejsende.9. Ved at placere gangtunnellen umiddelbart nord for stationen kan man få direkteperronadgang til spor 1 og 2, hvis man tillader passage af spor 1, syd for lokalbanensholdeplads. Da langt de fleste rejsende skal til og fra Aalborg, vil det betyde at deflesteoverhovedet ikke skal op og ned ad trapper,hvilket de tvinges til med en gangbro, derer opført nord for lokaltogets holdeplads.10. Ved at undgå placeringen ved bommene, kan man samtidigbevare det gamleledvogterhus.Det hører jo med til stationens historie. Dette er i øvrigt vist påBanedanmarks tegning af 7/9 2012.11. Løsningen vil være langt mereskånsom overfor beboerne på Himmerlandsvej,derslipper for en unødvendig vendeplads, og beboerne påEgholmsvej,der får direktestiforbindelse til såvel station, som byens hjerte og samtidig slipper for en skæmmende broi 10 meters højde over deres vej.12. Eventuelle meromkostninger vil blive mere end opvejet afbesparelsernepå en bro og optil tre elevatorer, alt i alt skønnes en besparelsepå 10-15 mill.kr.Herudover de under 4. nævnte årlige driftsbesparelser på mellem 180.000 og 250.000.13. Sidst, men ikke mindst har vores forslag har storlokal opbakning.
Centerchef Peter Hennebys mail til Banedanmark om drøftelse af andre løsninger.Mailen indeholder beslutning på Rebild kommunes Økonomiudvalgs møde den 23. januar 2013
Hej BetinaNedenstående sag var på Økonomiudvalgets møde i onsdag (uden jeg lige kendte til det).Vil du ikke ringe til mig?13Baneoverskæring i SkørpingSagsnr: 05.00.00-P17-1364-12Sagen afgøres i: Økonomiudvalget(a)Sagsfremstilling
Helle Astrup har på vegne af den socialdemokratiske gruppe anmodet om optagelse af sag på ØK'sdagsorden:"I forbindelse med baneoverskæring i Skørping foreslår den socialdemokratiske gruppe, at der afholdeset møde med Banedanmark, borgerne i Skørping, foreninger og byrådet.Formålet med mødet er at få afdækket, om adgangen til perronernekanlaves som en tunnel i stedet foren overgang med tårne, som efter vores mening skæmmer miljøet omkring stationen og måske ikke erden optimale løsning".
(b)
Forvaltningen indstiller:
at sagen drøftes.
(c)
Beslutning
Der afholdes orienteringsmøde om beslutningen om baneoverskæring i Skørping under forudsætning afBaneDanmarks deltagelse.Bilag
•
Baneoverskæring i Skørping - ØK230113
VenligPeterHennebyCenterchef
hilsen
Banedanmarks svarmail:
Kære Peter HennebyTak for invitationen til at deltage i et borgermøde i Skørping.Vi kan oplyse, at transportministeren den 30 januar 2013 fremsatte lovforslagetom nedlæggelse af overkørsler, etablering af erstatningsanlæg og herunderombygning af Skørping station i Folketinget.Lovforslaget kan ses på Folketingets hjemmeside - lovforslag nr. L 123.På denne baggrund skal Banedanmark henvise til den videre behandling, derforetages i Folketinget.Med venlig hilsenBetina SøreideStabschefBanedanmark, Anlægsudvikling