Transportudvalget 2012-13
L 123 Bilag 20
Offentligt
Arbejdsgruppen Skørping Stationnedsat af Skørping Borgerforening, Skørping Erhvervsforening og Danmarks Naturfredningsforening i Rebild kommuneSkørping den 30. april 2013
Til Folketingets transportudvalgTransportministerietFolketinget
Vedr. L123 af 30/1 2013, fodgængerpassager ved Skørping StationDet var befriende da vi i dag modtog Transportministerens klare svar på vores henvendelse frai går:Det er muligt at trække Skørping Station ud af lovforslaget uden at forsinke signal-og anlægsprogrammet.I svaret, se side 2, udtrykkes betænkelighed over at borgerne midlertidigt får en længere vejtil midtby og station. Desværre er der ikke foretaget beregninger af trafikken på Himmerlands-vej efter projektets afslutning, men vi kan klart sige at ulemperne ikke er særligt store:Det er kun fodgængerne der midlertidigt vil få en omvej.. Vi undrer os over at svaret omtalercyklisterne. I Banedanmarks miljøredegørelse af 25. oktober 2012 står der nemlig på side 25:”I projektet er det i stedet forudsat, at cykeltrafikken afvikles på cykelstier langs erstatningsvejen, idet omvejskørslenvurderes at være begrænset.”Det nærmeste opland, Rebild by, ligger 2 km væk, så derfra vil fodgængerne midlertidigt få200 længere, men de er få, fra den afstand kommer langt de fleste jo i bil eller på cykel.Fodgængere fra ca. 60 huse på Egholmsvej og Himmerlandsvej vil få ekstra 400 m, i alt 600 mog ikke som oplyst 1000 m. Derudover vil ca. 20 huse få 300 m længere. Denne midlertidigeomvej kan endda mindskes betydeligt, hvis man anlægger en trappe til den nye vejforbindelseved Hyldalsvejs vendeplads, ganske som man planlægger at gøre på den anden side af vejen,ved Sdr. Banevejs vendeplads. Det ville i øvrigt give en blivende fordel, da det giver beboernelettere adgang til fods til den sydlige del af Skørping.Mod at tåle en midlertidig omvej, så vil de beboere på Egholmsvej og Himmerlandsvej tilgengæld opnå mulighed for en blivende let adgang til station og midtby.På side 3 viser vi vores oversigt med kort med de muligheder, der ligger i vores forslag.Ovenpå et langt sagsforløb håber vi derfor på, at der nu vil bliveudvist velvilje for attrække Skørping Station ud af lovforslaget.I så fald kunne man slette tavlen ogfå tid til at finde en ordentlig, blivende løsningigennem en dialog med kommune og borgere.En løsning som er tilpasset den hastighed,togene fremover skal køre med gennem Skørping.Det vi frem for altønsker, er en løsning, der er skånsom over for vort 150årige frededestationsmiljø, og som samtidig giver en tilfredsstillende adgang til perronerne og påtværs af byen i årene fremover.
Anette Bruun HansenFormand for Danmarks Naturfredningsforening/Rebild
Gunner Juel NielsenSkørping Erhvervsforening
Hanne MortensenSkørping Borgerforening
Erling Junker HolstFormand for Skørping Borgerforening
Karl BechSkørping Borgerforening
Ove NielsenFormand for Arbejdsgruppen
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. april 20132013-511
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. april 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L123 - Om nedlæggelse af overkørsler m.v. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg., som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 23:Ministerens bedes kommentere henvendelse af 29. april 2013 fra Arbejdsgrup-pen Skørping Station, jf. L 123 - bilag 17.Svar:Tidsplanen for opgraderingen er afstemt efter udrulningen af Signalprogram-met på strækningen. Strækningen er en såkaldt ”early deployment strækning”for Signalprogrammet, hvorfor beslutningen om nedlæggelse af overkørslerskal træffes senest medio maj for at undgå forsinkelser i Signalprogrammet.Forsinkelser i Signalprogrammet vil øge risikoen i projektet markant og vilkunne have store økonomiske konsekvenser.Det vil være muligt – som foreslået af Arbejdsgruppen Skørping Station – atudskyde en beslutning om løsningen på selve Skørping Station, således deralene bliver etableret et nyt vejanlæg til erstatning for den lukkede niveau-overkørsel ved Himmerlandsvej.Det nye vejanlæg vil kunne sikre adgangen på tværs af banen, men det vil – jf.svaret på spørgsmål 21 vedr. L 123 – indtil der træffes endelig beslutning omudformningen af gang/cykel-anlægget – give en omvej for fodgængere og cykli-ster på ca. 1 km sammenlignet med situationen, hvor den foreslåedegang/cykeltunnel ved Himmerlandsvej blev etableret. Dette må forventes atrejse kritik fra de brugere, der bliver påført omvejskørsel, og fra Rebild Kom-mune, som bakker op om Banedanmarks løsningsforslag.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen
Arbejdsgruppen Skørping Stationnedsat af Skørping Borgerforening, Skørping Erhvervsforening og Danmarks Naturfredningsforening i Rebild kommune
Tager man fodgængerpassagerne ved Skørping Station ud af lovforslag L123 og efter en undersøgelsegennemførervores forslag af 5. marts 2012
er det så enkelt:
Det vil ikke forsinke det øvrige anlægsprogram,
idet den nuværende overkørsel nedlægges så snartden nye vejunderførong er færdig. I en overgangsperiode vil de få fodgængere umiddelbart vest forstationen og nord for den nye vejforbindelse bruge den nye vejforbindelse ligesom alle andre.
Det vil heller ikke forsinke signalprogrammet,og samtidig har udsættelsen den fordel, atder kan tages hensyn til resultatet af den forventede VVM-redegørelse vedr. opgradering til200 km/t.For at gennemføre forslaget skal stationen ombygges med en perronø og skinneomlægning,Banedanmark skønner det vil koste 10-20 mill.Til gengældspares en gangbro, to elevatorer, en bilvendeplads samt nedrivning af toejendomme.Forslaget vil således være udgiftsneutralt, måske billigere.Der opnås enårlig driftsbesparelseved de sparede elevatorer og broen, i alt ifølgeBanedanmerk180.000.