Transportudvalget 2012-13
L 123 Bilag 14
Offentligt
1238536_0001.png
1238536_0002.png
1238536_0003.png
1238536_0004.png
Til lovforslag nr.L 123
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. april 2013
5. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om nedlæggelse af overkørsler m.v. på jernbanestrækningenmellem Hobro og Aalborg[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagEnhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 2 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. januar 2013 og var til1. behandling den 7. februar 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 2. novem-ber 2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag38. Den 31. januar 2013 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget6 skriftlige henvendelser fra:– Arbejdsgruppen Skørping Station– Svenstrup Samråd, Aalborg Kommune– Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur i AalborgTransportministeren har over for udvalget kommenteretde skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 22 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL), tiltrådt af <>:Til § 11)I§ 1indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»01.Igangsættelsen af ombygningen af Skørping Stationiværksættes på baggrund af en VVM-redegørelse med hen-blik på mulighederne for en senere opgradering til 200 km/tved stationen.«[Ønske om VVM-undersøgelse vedrørende hastighedsop-gradering inden ombygning af Skørping Station]2)I§ 1indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»02.Erstatningsvejen som følge af nedlæggelsen af over-kørslen ved Svenstrup gennemføres som en tunnelløsning.«
DokumentIdJournalnummer
2
[Erstatningsvej som tunnelløsning ved Svenstrup]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget om at gennemføre en VVM-un-dersøgelse af mulighederne for en senere opgradering til 200km/t ved stationen sikres det, at det ikke vil være nødven-digt at skulle ombygge stationen ad flere omgange. Dermedkan der opnås en blivende løsning for stationen i Skørping.
Til nr. 2Erstatningsvejen som følge af nedlæggelsen af overkørs-len ved Svenstrup skal etableres som en tunnelløsning, daden i lovforslaget fremsatte løsning om etablering af erstat-ningsvejen som en bro 8,5 meter over terræn vil medføre enstor negativ visuel påvirkning af byrummet i Svenstrup.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 123Bilagsnr.12345678910111213TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til behandling af tidsplan for udvalgets behandling af L 123Henvendelse af 5/2-13 fra Arbejdsgruppen Skørping StationFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 21/2-13 fra Ove Nielsen, Formand for ArbejdsgruppenSkørping Station1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningHenvendelse af 2/4-13 fra Svenstrup Samråd, Aalborg kommuneHenvendelse af 7/4-2013 fra Arbejdsgruppen Skørping Station vedr.beslutningen om gangbro/tunnel ved Skørping Station3. udkast til betænkningHenvendelse af 15/4-13 fra Arbejdsgruppen Skørping Station vedr.fordgængerpassage ved Skørping StationHenvendelse af 15/4-13 fra Foreningen for Bygnings- og Landskab-skultur i Aalborg vedr. højhastighedstog mellem Hobro-Aalborg4. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 123Spm.nr.1TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 5/2-13 fra Ar-bejdsgruppen Skørping Station, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om priser på gangbroer og prisen på en underføring (tunnel) desteder, hvor der er forudsat etablering af gangbro, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 21/2-13 fra Ove Nielsen, For-mand for Arbejdsgruppen Skørping Station, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren vil pålægge Banedanmark at deltage i eventueltnyt borgermøde i Skørping, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste at lade de planlagte elevatorer oggangbro på Skørping station erstatte med en trinløs perrontunnel underSkørping Station med stigningsgradienter, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste at etablere de planlagte elevatorerpå henholdsvis Skørping og Svenstrup station, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste at lade overkørslerne i Svenstrupog Ellidshøj erstatte af vejunderføringer, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste at lade elevatorer og den eksister-ende gangbro på Svenstrup station erstatte af en perrontunnel uden trin
2
3
4
5
6
7
8
4
9101112
13
14
15
16
17
18
19
20
2122
og med stigningsgradienter, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til høringssvaret fra Aalborg Kommune (Teknikog Miljøudvalget), til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der vil skulle nedrives ejendomme, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om en vejunderføring i Ellidshøj vil medføre en krænkelse afnaturområder, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort det opdaterede passagerunderlag vil være ved enevt. etablering af et togstop i Ellidshøj, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorvidt opgraderingen af jernbanen Hobro-Ålborg vil værefra de nuværende 120 km/t til 160 km/t, således som det nævnes i tra-fikforlig af 21. marts 2013, eller til de 200 km/t, som det nævnes i lov-forslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 2/4-13 fra Sven-strup Samråd, Aalborg kommune, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor lang tid der vil gå med at foretage de fornødne under-søgelser af Arbejdsgruppen Skørping Stations forslag til perrontunnelunder Skørping Station som alternativ til den allerede foreslåede løs-ning, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, der er mulighed for på nuværende tidspunkt at flytte anven-delsen af Hobro-Aalborg som teststrækning til en anden strækning ilandet, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, den sporomlægning, som Banedanmark nu mener er nød-vendig for at realisere Arbejdsgruppen Skørping Stations forslag tilperrontunnel under Skørping Station, alligevel vil skulle foretages,hvis man efter 2015 opgraderer banen Hobro-Ålborg til 200 km/t, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor er ændring af sporgeografien på Skørping Stationnu pludselig er nødvendig i relation til forslaget fra ArbejdsgruppenSkørping Station, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor en ændring af sporgeografien ikke er nødvendig iforhold til den af Banedanmark foreslåede gangtunnel ved den hidtidi-ge overkørsel, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse fra Arbejdsgruppen SkørpingStation vedr. beslutningen om gangbro/tunnel ved Skørping Station, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 15/4-13 fra ArbejdsgruppenSørping Station, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 15/4-13 fra For-eningen for Bygnings- og Landskabskultur i Aalborg, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpå