Transportudvalget 2012-13
L 123 Bilag 12
Offentligt
5. april 2013
J.nr.: NMK-41-00162
Ref.: Bo Christiansen, BOC-NMKN
AFGØRELSE
i sag om Miljøredegørelse Skørping Station - "Opgradering af strækningsanlægget Hobro-
Aalborg"
Natur- og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse efter planlovens § 581.Natur- og Miljøklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over VVM-vurderingen for ”Opgrade-ringen af strækningsanlægget Hobro-Aalborg”.Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativmyndighed, jf. § 17 i lov om Natur- og Miljøklagenævnet2. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsenskal være anlagt inden 6 måneder, jf. planlovens § 62, stk. 1.Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. § 9 i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.
12
Lovbekendtgørelse nr. 937 af 24. september 2009 med senere ændringerLov nr. 483 af 11. maj 2010 om Natur- og Miljøklagenævnet
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur i Aalborg har i e-mail af 21. februar 2013 med bilagklaget over VVM-vurderingen for ”Opgraderingen af strækningsanlægget Hobro-Aalborg”.I klagen bemærker foreningen, at man er opmærksom på, at høringsfristen og klagefristen på 4 ugerfor VVM-redegørelsen er udløbet i november 2012, men foreningen henviser til, at klagen omfattervæsentlige forhold og dermed stadigvæk er berettiget. Klagen indsendes efter opfordring fra Skør-ping Borgerforening fra januar 2013.Sagens oplysninger
I e-mail af 26. februar 2013 har Banedanmark oplyst, at VVM-vurderingen indgår i det forslag tilanlægslov, der er fremsat af transportministeren den 30. januar 2013, lovforslag nr. 123 om ned-læggelse af overkørsler mv. på jernbanestrækningen mellem Hobro og Aalborg, som forventes ved-taget i denne folketingssamling. Der er således ikke truffet nogen beslutning om etablering af an-lægget eller i øvrigt truffet afgørelser på området. Ved et konkret projekt skal dette i givet faldbesluttes ved en anlægslov.Rebild Kommune har i e-mail af 8. marts 2013 meddelt, at kommunen ikke er 1. instans i sagen.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L123) bl.a., at der med en politisk aftale om grøntransportpolitik i januar 2009 blev truffet beslutning om udarbejdelse af grundlag for politisk stilling-tagen til opgradering af jernbanen mellem Hobro og Aalborg.Banedanmark har på den baggrund gennemført en miljøvurdering af projektet med en opgradering afhastigheden foreløbig til 160 km/t. Miljøvurderingen svarer ifølge lovforslaget i omfang og krav ominddragelse af offentligheden til en VVM-analyse (Vurdering af Virkningerne for Miljøet).Projektet var i offentlig høring fra den 11. januar til den 7. marts 2012 forud for miljøredegørelsen,der blev udgivet af Banedanmark i oktober 2012. Miljøredegørelsen indeholder en analyse af anlæg-gets fysiske forhold og påvirkningen af omgivelserne.På denne baggrund indeholder lovforslaget forslag om, at bemyndige transportministeren til at om-bygge Skørping Station, nedlægge overkørsler og etablere anlæg til erstatning for de nedlagte over-kørsler (erstatningsanlæg) på jernbanen mellem Hobro og Aalborg.Lovforslaget omfatter alene nedlæggelse af overkørsler, etablering af erstatningsanlæg og ombyg-ning af Skørping Station og hjemler de deraf følgende nødvendige ekspropriationer.Der er således, som sagen foreligger oplyst for Natur- og Miljøklagenævnet, ikke truffet afgørelser ihenhold til planloven.Natur- og Miljøklagenævnets bemærkninger og afgørelse
Efter reglerne i planlovens § 58 kan Natur- og Miljøklagenævnet tage stilling til spørgsmål i forbin-delse med en kommunes, et regionsråds eller miljøministerens afgørelser efter planloven eller reglerudstedt i medfør heraf.
2
De nærmere regler om VVM-pligt er fastsat i planloven og VVM-bekendtgørelsen3. Det er alene kom-munalbestyrelsens og miljøministerens afgørelser efter VVM-reglerne i planloven og VVM-bekendtgørelsen, der kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet. Det fremgår af planlovens § 11h,stk. 1, 2. pkt., at anlæg der vedtages i enkeltheder ved særlig lov, dog altid er undtaget fra planlo-vens VVM-regler. Det fremgår tilsvarende af VVM-bekendtgørelsens § 4, at bl.a. anlæg, der vedtagesi enkeltheder ved særlig lov, er undtaget fra reglerne i bekendtgørelsen.Da VVM-redegørelsen er udarbejdet af Banedanmark og indgår som grundlag for et forslag til an-lægslov, der er fremsat af transportministeren, må Natur- og Miljøklagenævnet afvise at realitetsbe-handle klagen.Klagerne må henvises til eventuelt at rette henvendelse til Folketingets Transportudvalg.
Lise Marie BuhlAnkechef
/
Bo ChristiansenChefkonsulent
3
Bekendtgørelse nr. 1510 af 15. december 2010 om vurdering af visse offentlig og private anlægs virkningerpå miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning med senere ændringer.
3