Transportudvalget 2012-13
L 123 Bilag 12
Offentligt
Til transport udvalget
Aalborg 15. april 2013
Vedr. opgradering af strækningsanlægget Hobro-Aalborg
Man kan forklare meget og dokumentere yderligere for at være på den sikre side. I denne sag drejerdet ikke om at lave en løsning for ombygningen af Skørping bymidte, men at kunne tænke fortid,fremtid og nutid sammen til et godt forslag for byen. Det rummer det fremlagte projektforslagsimpelthen ikke, og derfor skal man overveje og spørge borgerne i byen, om det er en løsning somkan fungere mellem skolen og boligområderne.Skørping by er inden længe en forstad til Aalborg og fungerer som sådan, og derfor skal man ogsåturde tænke fremadrettet og integrere de øvrige strategier for udviklingsplaner for byen og området.Og her er en opdeling af byen, den sidste løsning som kan anbefales. I stedet burde man benyttesituationen til at skabe en fremadrettet løsning, så borgerne i Skørping også kan føle at denneinfrastrukturudbygning kommer lokalsamfundet til gode.Toget burde lægges ned under terræn, da man allerede skal pilotere 75 løbende meter i midtbyenpga. af vibrationer i undergrunden. Og i stedet kan man etablere et nyt bytorv på perronen medskoven som kulisse. Herved kan turister, vandrer, skolebørn og den daglige trafik og færdsel,bibeholde sin daglige rytme mellem de historiske og kulturhistoriske områder, og det naturligefærdselsmønster over terræn. Dette historiske og centrale rum formidler kulturhistorien oggrundlaget for etableringen af Skørping Stationsby. Og man kan dermed skabe etsammenhængende, fornyende og værdifuldt nyt byrum for Skørping, som formidler kulturarven,naturen og historien på en gang, og som vil rumme hele byens identitet og skabe en fremadrettetbæredygtig løsning til glæde for den daglige færdsel til og fra toget, turismen, erhvervslivet og etaktivt hverdags liv.
På forhånd tak.
Pernille Nymann JensenLandskabsarkitekt, mdl.Formand for Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur i Aalborg