Transportudvalget 2012-13
L 123 Bilag 1
Offentligt
1209959_0001.png
1209959_0002.png
1209959_0003.png
1209959_0004.png
1209959_0005.png
1209959_0006.png
1209959_0007.png

Notat

30.01.13

Høringsnotat om forslag til lov om nedlæggelse af overkørsler mv.

på jernbanestrækningen mellem Hobro og Aalborg

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til forslag til lov om nedlæggelse af overkørsler mv. på jernba-nestrækningen mellem Hobro og Aalborg blev den 1. november 2012 sendti høring hos de i bilag 1 nævnte myndigheder og organisationer mv. Lov-forslaget har desuden været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 29. november 2012. Banedanmark har modtaget12 høringssvar. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag til hørings-notatet.Banedanmark har modtaget høringssvar fra:Metroselskabet I/SHavarikommissionenDB Schenker Rail Scandinavia A/SAalborg KommuneForsvarskommandoenFredningsnævnet for NordjyllandDansk JernbaneforbundAdvokatsamfundetArriva Danmark A/SDansk ErhvervDanmarks Naturfredningsforening RebildDanske RegionerEndvidere har en arbejdsgruppe vedr. Skørping Station på eget initiativafgivet høringssvar vedr. lovudkastet.I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene. Hø-ringssvarene er gennemgået i hovedtræk, og derfor er ikke alle forhold ihøringssvarene kommenteret.Banedanmarks kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.

2. Høringssvarene

2.1.

Generelle bemærkninger

AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte41879945
Telefax[email protected]www.bane.dk
Journalnr.11-04376NotatSide 1(7)

Metroselskabet I/S, Havarikommissionen, Forsvarskommandoen,

Fredningsnævnet for Nordjylland, Dansk Jernbaneforbund, Advo-

katsamfundet, Arriva Danmark A/S

og

Dansk Erhverv

har ikke be-mærkninger til lovforslaget.

Danske Regioner

støtter initiativer, der kan øge rejsehastigheden og for-berede, at time-modellen bliver til virkelighed. Det kan medvirke til at ska-be en mere effektiv mobilitet og forbedre den kollektive trafiks konkurren-cedygtighed. Samtidig kan lovforslaget medvirke til, at der bliver bedreforudsætninger for en langsigtet samtænkning af hele den regionale tog-trafik i Nordjylland.

2.2.

Nedlæggelse af overkørsler

DB Schenker Rail Scandinavia A/S

finder det meget positivt at nedlæg-ge niveauoverkørsler og dermed forbedre sikkerheden for både landevejs-og jernbanetrafikken. DB Schenker forventer, at den videre detailplanlæg-ning af anlægsarbejderne vil komme til at foregå i de indrettede fora forinfrasturkturarbejder.Banedanmark takker for bemærkningerne og ser frem til den videre dialogi forbindelse med anlægsarbejderne.

Aalborg Kommune

hilser med tilfredshed, at lovforslaget af hensyn tiltrafiksikkerheden indebærer nedlæggelse af jernbaneoverkørslen med detsamme.

2.3.

Vejanlæg i Ellidshøj og Svenstrup

Aalborg Kommune

bemærker, at det fremgår af materialet, at der i El-lidshøj og Svenstrup etableres vejanlæg på bro i åbne områder. De vil der-for blive markante visuelle elementer i landskabet. Særligt i Svenstrup harder været fokus på de visuelle konsekvenser, herunder risikoen for lys- ogindbliksgener. I projektet indgår derfor etablering af indbliksskærme påbroanlægget på strækningen vest for banen for at mindske disse gener.Erstatningsanlægget vil ligge i udkanten af Svenstrup og vil derfor ikkegive visuel påvirkning af områder med særlig arkitektur eller værdifuldelandskaber.Aalborg Kommunes Teknik og Miljøudvalg tager til efterretning, at statenønsker at etablere vejanlægget på bro henover jernbanen ved nedlæggel-sen af jernbaneoverkørslen i Svenstrup. Udvalget er fortsat af den opfattel-se, at erstatningsanlægget visuelt og æstetisk vil være meget dominerendei byen og opfordrer derfor til, at Banedanmark sammen med AalborgKommune bearbejder broanlæggets arkitektur og landskabsmæssige ind-pasning med særlig omhu.Banedanmark takker for bemærkningerne og ser frem til samarbejdet medAalborg Kommune om det videre arbejde med broanlæggets arkitektur oglandskabsmæssige indpasning.
Side 2(7)

2.4. Skørping Station

Danmarks Naturfredningsforening Rebild

står helt uforstående over-for, at de planlagte ændringer i Skørping inkl. nedlæggelse af overkørslen,etablering af erstatningsvej samt etablering af gangbro i stationsområdetvurderes ikke at påvirke kulturmiljøet. Danmarks Naturfredningsforeningser helst, at kulturmiljøet i Skørping bevares med så få ændringer sommuligt. Foreningen sender derfor sammen med Skørping Beboerforening ogSkørping Erhvervsforening et forslag til en tunnelløsning, som efter dissesmening påvirker stationsmiljøet visuelt mindre end det fremlagte forslag.

Arbejdsgruppen Skørping Station,

der er nedsat af Skørping Borgerfor-ening, Skørping Erhvervsforening og Danmarks Naturfredningsforening iRebild Kommune har foreslået en anden løsning for ombygning af SkørpingStation end den fremlagte. Arbejdsgruppen foreslår, at der kun laves éngangtunnel, og at denne placeres umiddelbar nord for stationen. Gangtun-nellen erstatter de to gangforbindelse, der indgår i projektet. Baggrundenfor forslaget er ønsket om at skåne Skørping Stations enestående frededestationsmiljø.Bemærkningerne har tidligere været fremført i forbindelse med udarbejdel-sen af miljøredegørelsen.En ny perrontunnel nord for stationen er byrådsbehandlet i Rebild Kommu-ne i august 2012. I forlængelse heraf har kommunen meddelt Banedan-mark, at løsningen med en gangtunnel ved den eksisterende overkørsel ogen gangbro over perronerne ønskes fastholdt. Rebild Kommune har indvilli-get i at medfinansiere gangtunnellen ved den eksisterende overkørsel.Lovforslaget baserer sig derfor på denne løsning som en del af den nød-vendige og tilstrækkelige erstatning for overkørslen. Med forslaget bibehol-des de eksisterende muligheder for cyklister og gående til at krydse banen.Der bliver ikke kortere eller længere f.eks. til og fra stationen eller skolenmed denne løsning.Det bemærkes, at placering af en gangtunnel som foreslået af DanmarksNaturfredningsforening Rebild og Arbejdsgruppen Skørping Station ikkeumiddelbart kan gennemføres, da der ikke er gennemført en nærmere pro-jektering af dette forslag, og der har heller ikke været gennemført en VVM-proces for dette forslag. Vurderingen af virkningerne af forslaget på miljøetforeligger derfor ikke.

2.4.

Naturbeskyttelse mv.

Danmarks Naturfredningsforening Rebild

er uenig i, at de beskyttel-sesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og museumsloven overfø-res til transportministeren, idet foreningen finder, at det kun er sagsbe-handlingen der bør overføres, således at beskyttelsen fortsat gælder, og atder skal dispenseres efter naturbeskyttelsesloven og museumsloven medde klagemuligheder, som dette giver.
Side 3(7)
Foreningen er principielt imod, at beskyttet natur ødelægges, og henstiller,at så meget af den eksisterende vegetation som muligt bevares, og atkongebregner og padder flyttes i samarbejde med lokale aktører på den fordisse arter mest skånsomme måde og tidspunkt.Med gennemførelse af de afhjælpende foranstaltninger, der er beskrevet ilovforslaget, vil erstatningsanlæggene kun i begrænset omfang påvirkedyre- og plantelivet. Der vil bl.a. blive taget hensyn til flytning af padder ogkongebregne ved etablering af 2-3 nye vandhuller og erstatningsskov forden del, der fjernes i forholdet 2:1. Den sjældne kongebregne vil blive flyt-tet. Banedanmark modtager gerne konkrete forslag til, hvordan disse af-hjælpende foranstaltninger kan foretages på den mest hensigtsmæssigemåde.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget vil transportministe-ren under alle omstændigheder følge principperne i naturbeskyttelseslovenog museumsloven. Transportministeren vil desuden i forbindelse med an-vendelsen af den foreslåede bestemmelse inddrage de relevante instansertil belysning af sagerne, og samarbejde med relevante myndigheder i for-bindelse med den praktiske tilrettelæggelse af anlægsarbejdet.

3. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag svarer med enkelte redaktionelle ændringer ogpræciseringer til det lovforslag, der blev sendt i høring.
Side 4(7)

Bilag 1

Udkast til lovforslag blev den 1. november 2012 sendt i høring hos:

Aalborg KommuneAdvokatsamfundetArriva SkandinavienA/S Hads-Ning Herreders JernbaneBATBrancheforeningen Dansk Kollektiv TrafikCFL cargo Danmark ApsDanmarks NaturfredningsforeningDansk Cyklist ForbundDansk ErhvervDanske HandicaporganisationerDansk Handicap ForbundDansk JernbaneforbundDansk LedningsejerforumDanske RegionerDansk SkovforeningDanske SpeditørerDB Schenker Rail Scandinavia A/SDI TransportDONG EnergyDSBDSB Øresund
Side 5(7)
Energinet.dkFredningsnævnet for Nordjylland, syd-østlig delFriluftsrådetHaderslev KommuneHavarikommissionen for Civil Luftfart og JernbaneHector Rail ABHK Trafik & JernbaneHovedstadens Lokalbaner A/SJernbanernes ArbejdsgiverforeningKommunernes LandsforeningLemvigbanenLokalbanen A/SMetroselskabetMetro Service A/SMidtjyske JernbanerMidttrafikMoviaNEG Niebüll GmbHNOAH-trafikNOBNordjyske Jernbaner A/SNordjyllands TrafikselskabRebild KommuneRegion NordjyllandRegionstog (Lollandsbanen)
Side 6(7)
Regionstog (Vestsjællands Lokalbaner)Regionstog (Østbanen)Region NordjyllandRådet for Bæredygtig TrafikSund & BæltSydtrafikTeknologisk InstitutTransport & Service HandelTx LogistikVestbanen A/S ved ArrivaØresundsbro Konsortiet
Side 7(7)