Enhedslisten har sammen med Dansk Folkeparti stillet ændringsforslag til det pågældende lovforslag, som angår banestrækningen fra Hobro til Aalborg.
Det er meget sexet.
Men for dem, som ikke ved det, kan jeg sige, at der i bund og grund er tale om, at man vil etablere det, vi vist roligt kan kalde en øjebæ i et – for Skørpings vedkommende – fredet stationsmiljø, som i virkeligheden skriver sig helt tilbage, til dengang jernbanen holdt sit indtog i Nordjylland.
Ændringsforslagene her åbner mulighed for at lave en blivende og holdbar løsning på lidt længere sigt, fordi de tager højde for den hastighedsopgradering, der jo efterfølgende kommer på den her banestrækning ifølge de nye togplaner om timemodel, så der altså bliver mulighed for at tage hensyn til den.
Det vil også sige, at man så kan udskyde anlæggelsen af de fodgængerpassager, som er blevet det store stridspunkt i Skørping og i Svenstrup.
Med forslaget her vil man ikke forsinke signalprogrammet, i og med at signalprogrammet sådan set er ligeglad med, om man etablerer den ene eller den anden løsning.
Og det giver altså tid til at finde den rigtige løsning for fodgængerpassage ved Skørping Station og ved Svenstrup Station.
For Skørping handler det om, at man bare kan bruge den vejunderføring, man under alle omstændigheder etablerer 200 m syd for stationen.
Vi vil gerne benytte lejligheden her til at sige, at vi også finder Banedanmarks rolle og optræden i den her sag meget kritisabel.
Først af alt måtte vi via Transportudvalget og via ministeren – og det vil jeg gerne kvittere for – nærmest tvinge Banedanmark til at tage til Nordjylland og holde møde med den arbejdsgruppe i Skørping, som har arbejdet meget seriøst med det her.
Når Banedanmark så endelig kommer derop, fremlægger man helt nye beregninger i forhold til det, som den arbejdsgruppe har siddet og arbejdet med, og dermed kuldkaster man noget af det, de har siddet og bøvlet med.
Hvor det tidligere var udgiftsneutralt og billigere i vedligeholdelse, blev det efter Banedanmarks nye beregninger pludselig meget dyrere.
Sagen er, at Banedanmark aldrig har realitetsbehandlet forslaget fra Arbejdsgruppen Skørping Station, som den hedder.
Selv om forslaget var fremlagt i høringsprocessen – ganske vist lidt sent, men det er lige meget – var der forinden truffet aftale med Rebild Kommune om tilkøb af den løsning, man så valgte, og som er ganske uhensigtsmæssig, fordi den er uegnet til cykler.
Og så placerer den altså en kæmpemæssig gangbro og nogle kæmpemæssige elevatortårne lige midt i det her fredede stationsmiljø.
Det samme gælder for Svenstrup, hvor man etablerer en kæmpemæssig bro i det lille bysamfund.
Så fra Enhedslistens side vil vi sige:
Lyt nu for en gangs skyld til borgerne.
Der er faktisk her en gruppe, som har sat sig ned og forsøgt at arbejde med nogle løsninger, der måske er bedre end Banedanmarks.
Hvorfor køre dem over i bogstaveligste forstand?
Hvorfor ikke give deres forslag en seriøs behandling?
Hvorfor denne vi ved bedst- og vi alene vide-holdning?
Det er uforståeligt, for det er jo ikke bare hvem som helst.
Det jo ikke bare en tilfældig arbejdsgruppe, som har sat sig ned og arbejdet med Skørping Station og for den sags skyld også stationen i Svenstrup.
Det er Danmarks Naturfredningsforening i Rebild, det er Skørping Erhvervsforening, det er Skørping Borgerforening, som er med i den her arbejdsgruppe.
Så det er en ganske bred repræsentation for ikke mindst Skørping.
Så jeg vil appellere til Tinget om at stemme for vores ændringsforslag.
Specielt vil jeg måske appellere til de nordjyske folketingsmedlemmer, som har været sådan delvis på sidelinjen i det her, om at stemme for vores ændringsforslag, så der bliver mulighed for en seriøs behandling og en realitetsbehandling af de forslag, der ligger fra henholdsvis Skørping og Svenstrup.
Og inden vi går til afstemning om vores ændringsforslag, vil jeg foreslå, at vi tager behandlingen af forslaget tilbage til udvalget, så vi ikke i første omgang stemmer om ændringsforslagene.