Det er et godt forslag, ministeren fremsætter her i dag.
Det må vi sige.
Det er ikke nogen stor sag, men det er jo en del af de forberedelser, der skal gøres, inden banestrækningen opgraderes til en højere hastighed end de nuværende 120 km/t., som også andre har været inde på.
Foreløbig er opgraderingen kun sat til 160 km/t.
Vi havde gerne set, at der definitivt var blevet truffet afgørelse om at opgradere til 200 km/t., og det er der jo også andre ordførere der har været inde på, for det er den fart, togene faktisk kan køre med andre steder i landet, så hvorfor skal det nu gå langsommere her i en rum tid endnu?
Forslaget kommer ikke kun landstrafikken til gavn, idet det nedsætter rejsetiden mellem Nordjylland og resten af landet.
Det giver også mulighed for en bedre betjening af de tre stationer syd for byen.
Stationerne udgør altså en del af Aalborg Nærbane.
Det viser, at det ikke behøver at gå som på Vestfyn, hvor man jo lægger op til at forringe lokaltrafikken, for at landsdelstrafikken bedre kan udfolde sig.
Det ved jeg godt at ministeren sikkert vil bestride, men det er min udlægning.
Vi ser det også som noget positivt, at de tre overkørsler nedlægges.
De er jo en potentiel kilde til konflikter mellem skinne- og vejtrafikken.
Så hører det op.
Til gengæld er det problematisk, at de valgte alternativer til de nuværende overkørsler har vakt stor modstand i lokalsamfundene, og vi har nok alle sammen fået en række henvendelser fra nogle af de berørte byer.
Af høringssvarene fremgår det, at borgerne finder de nye vejbroer visuelt skæmmende; de er meget høje, nogen har målt dem til en højde svarende til toppen af en lastbil, de rager 13 m op, det gælder f.eks.
den planlagte vejbro i Svenstrup:
13 m op.
En lignende kritik kommer fra borgerne i Skørping, og den gælder tillige de to elevatortårne på stationen, der ikke harmonerer med stedets fredede og velbevarede bygninger.
Så vel skal der søges praktiske og økonomisk bæredygtige løsninger på konkrete udfordringer, men i Enhedslisten finder vi, at der bestemt også skal tages hensyn til byæstetik og kulturmiljøer, også selv om det koster lidt ekstra.
Man kan jo diskutere, om elevatortårne pynter eller ej.
Men elevatorer går jo af og til i stykker, enten fordi teknikken svigter, eller fordi de udsættes for hærværk.
Så er de rejsende jo på den, for hvordan kommer man til andre perroner, hvis man medbringer barnevogn, cykel eller er handicappet?
Danmark har jo underskrevet internationale konventioner om handicaptilgængelighed til kollektiv trafik, og skal vi leve op til de løfter, vi har givet, er det også nødvendigt at se på, om gangbroerne er i overensstemmelse med konventionerne.
Det er de faktisk ikke efter vores bedste overbevisning, for handicappede kan ikke bruge dem eller kun bruge dem med meget stort besvær.
Det samme gælder jo det stigende antal ældre, der har svært ved at klare de oftest stejle trapper op til de forblæste gangbroer, som der er tale om.
Jeg synes, at Banedanmark synes at glemme, at ikke alle er maratonløbere eller bruger halvdelen af deres fritid på fitness.
Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt adgangen til perronerne måske bedre kan ske via de perrontunneller, som borgerne efterlyser i deres høringssvar.
Fordelen ved perrontunneller, som er udført med en passende hældning, der matcher de handicappedes muligheder og evner, er, at de kan benyttes af alle uanset førlighed.
De virker ikke visuelt skæmmende i det omgivende miljø, og de yder beskyttelse mod vind og vejr, hvad gangbroer som sagt ikke gør.
Så Enhedslisten støtter nedlæggelsen af overkørslerne, men vi tillader os samtidig at stille nogle ændringsforslag om at konvertere nogle af vej- og gangbroerne samt elevatorerne til vejunderføringer og perrontunneller.
Man kunne måske i første omgang bede Banedanmark om at deltage i et orienteringsmøde.
Jeg ved, man har været deroppe i forvejen, men man kunne deltage i nogle orienteringsmøder med Rebild Kommune, som jo ligesom har ændret signaler, efter at borgerne har været i gang deroppe.
Man kunne tage et møde med dem og også med beboerne i Skørping.
Vi synes, det er vigtigt med en seriøs behandling af lokale indvendinger, og vi synes ikke, man skal henvise til, at tingene er blevet gennemgået.
Vi synes, det er vigtigt, hvis man vil have lokal opbakning, at man tager det alvorligt og bruger den tid, der skal bruges, på at tage den drøftelse med de lokale beboere.
Enhedslisten støtter således lovforslaget, fordi det forbedrer togtrafikken til og fra Nordjylland og forbedrer Aalborg Nærbane, men vi tillader os også at forbeholde os retten til at stille ændringsforslag til forslaget.