Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 20 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 20:”Vil ministeren uddybe baggrunden for, at kombinationsmuligheden (anven-delsen af både § 91, stk.2 nr. 1 og 2), muligheden brug af godkendelsesmo-dellen og kommunernes generelle mulighed for frit valg af kontraktstype medleverandører af hjemmehjælp ikke fremgår direkte i lovteksten?”
Svar:Hjemlen til den nævnte kombinationsmulighed er den foreslåede § 91, stk. 2,idet det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal skabe grundlag for det frievalg vedsom minimumat anvende ordningen i § 91, stk. 2, nr. 1 eller i nr. 2.Der er her tale om et minimumskrav, som kommunerne skal opfylde. Denforeslåede bestemmelse er dermed ikke til hinder for, at kommunalbestyrel-sen kan anvende begge ordninger samtidig og/eller på forskellige hjemme-hjælpsydelser.Det fremgår videre af lovforslagets bemærkninger, at kommunalbestyrelsenkan beslutte at anvende begge ordninger, jf. stk. 2, nr. 1 og 2, samtidig, ogat formålet hermed er at understøtte fleksibiliteten i den kommunale tilrette-læggelse af hjemmehjælpen og det frie valg på baggrund af lokale forholdog borgernes behov.Jeg kan videre oplyse, at det er servicelovens betingelser for kommunalbe-styrelsens konkurrenceudsættelse af hjemmehjælpen, og udvælgelse afleverandører af denne hjælp, der foreslås ophævet med lovforslaget. Der-
2
med vil godkendelsesmodellen og andre kontrakttyper ikke længere være etanliggende i serviceloven. Kommunalbestyrelsen skal fortsat overholde ud-budsdirektivet, tilbudsloven og EUF-traktatens principper (i daglig tale ud-budsreglerne).Der skal således ikke stilles forslag om de allerede gældende udbudsregler.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, kan kommunalbestyrelseneksempelvis tilrettelægge borgernes frie valg af leverandør, jf. den foreslåe-de § 91, stk. 2, nr. 1, ved en udbuds- eller en godkendelsesordning, hvisnærmere udformning kan tilrettelægges efter kommunalbestyrelsens mål ogrammer for det frie valg såvel som efter de lokale markedsforhold.Den foreslåede § 91, stk. 2, nr. 1, indebærer dermed, at kommunalbestyrel-sen fortsat kan anvende de godkendelsesordninger, som eksisterer i dag, tiludvælgelse af de leverandører, som borgerne kan vælge imellem. Udbuds-reglerne er således ikke til hinder for, at kommunalbestyrelsen anvenderen model, hvor den godkender alle leverandører, der lever op til bestemtepris- og kvalitetskrav, og som borgerne frit kan vælge imellem til udførelse afydelser efter servicelovens § 83. Det betyder, at kommunalbestyrelsen ogsåfremover kan anvende godkendelsesordninger, når den skaber grundlag forborgernes frie valg af leverandør efter den foreslåede § 91, stk. 2, nr. 1, jf.den foreslåede § 91, stk. 1.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen