Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. februar 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 2 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 2:”Er ministeren enig i, at der med gennemførelsen af lovforslaget i løbet af dekommende par år, vil være meget færre mindre leverandører af hjemme-hjælp, da de ikke har kunnet klare konkurrencen mod de store udbydere,som vil kunne levere til en lavere pris, og i givet fald, finder ministeren ikke,at det er en uheldig udvikling?”
Svar:Regeringen har med lovforslaget ingen planer at blande sig i, hvorvidt enkommune tilrettelægger det frie valg ved at lave store udbud, eller fortsættermed den godkendelsesmodel, som de fleste kommuner bruger i dag. Synesman som kommune, at man i dag har en god aftale og et godt samarbejdemed sine leverandører, og at borgerne er tilfredse, så kan kommunen fort-sætte som den har gjort hidtil. Det er lovforslaget ikke til hinder for.Jeg vil gøre opmærksom på, at kommunerne allerede med servicelovensnugældende regler kan beslutte eksempelvis at indgå aftale med udeluk-kende to leverandører ved udbud. Det er ikke noget nyt. Men servicelovensregler understøtter ikke en mangfoldig leverandørdannelse i udbudssituatio-nen. I dag forpligter serviceloven kommunerne til på forhånd at beslutte, omder ved udbud skal indgås kontrakt med 2, 3, 4 eller 5 leverandører, indenleveringen af hjemmehjælpen bringes i udbud.
2
Med lovforslaget fjerner vi denne begrænsning. Det betyder, at kommunernekan få tilbud fra et ubegrænset antal leverandører ved udbud - til gavn forborgernes frie valg.I dag er der borgere, som ikke har et frit valg på den personlige pleje, fordider ikke er leverandører i deres kommune.Kommunerne får eksempelvis som noget nyt mulighed for at beslutte, atleverandøren skal levere både personlig pleje efter serviceloven og hjemme-sygepleje efter sundhedsloven, eksempelvis med det formål at borgerne kanfå udført både personlig pleje og hjemmesygepleje af den samme leveran-dør. Dermed bliver det både nemmere for kommunerne at tilbyde borgernefrit valg på personlig pleje og på hjemmesygeplejeområdet, og at tilrettelæg-ge dagligdagen for den borger, der modtager begge ydelser. Samtidig fårkommunerne bedre muligheder for at opnå en mere omkostningseffektivleverandøraftale på begge ydelser.Fritvalgsbeviset, hvor borgerne selv indgår aftale med en privat leverandør,forventes at give mindre, private leverandører gode muligheder for at fort-sætte eller komme ind på markedet.Fritvalgsbevisordningen kan kombineres med andre ordninger. Kommunernekan eksempelvis tilbyde borgerne et fritvalgsbevis på hjælp til indkøb, ud fraen kommunalpolitisk vurdering af, at borgerne har gode muligheder for atvælge blandt de handlende i lokalområdet - og samtidig lave et samlet ud-bud af madservice i hjemmeplejen og skolemad til skolerne. Når køkkenom-kostningerne kan fordeles ud på flere portioner mad, nedbringes omkostnin-gerne. Og kommunerne kan for den samme pris tilbyde de ældre og elever-ne flere forskellige menuer at vælge imellem.Viften af kommunernes muligheder for at indgå aftaler med private leveran-dører, som man lokalt finder det mest hensigtsmæssigt, bliver således størremed lovforslaget.Regeringen og Enhedslisten har besluttet at følge udviklingen i hjemmeple-jen på baggrund af lovforslaget, og i Folketingsåret 2014-2015 vil Ankesty-relsen følge op på kommunernes implementering af regelsættet, og de orga-nisatoriske og kvalitetsmæssige forhold på ældreområdet, som relaterer sigtil det.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen