Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 11 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 11:”Vil ministeren uddybe, hvordan det rent praktisk sikres, at leverandørergiver den kommunale myndighed den tilstrækkelige information på det rettetidspunkt om ændringer af en borgers behov. Der henvises til den situation,at leverandører, der er hyret på et fritvalgsbevis, kan have et manglendeincitament til at levere den rette information, da de risikerer at miste en kun-de?”
Svar:Der ændres med dette lovforslag ikke på kommunalbestyrelsens tilsyns- ogopfølgningsforpligtelser i forhold til hjælpen til borgerne, der ydes efter ser-vicelovens § 83 og kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde og offentlig-gøre kvalitetsstandarder for denne hjælp.Kommunalbestyrelsen skal således fortsat opfylde forpligtelserne i servicelo-vens §§ 148 og 151 og retssikkerhedslovens §§ 15 og 16 om at føre tilsynmed hjælpens udførelse og følge op på, om borgerne får den hjælp, der ertruffet afgørelse om efter servicelovens § 83, og om hjælpen opfylder bor-gernes aktuelle behov, uanset om det er den kommunale leverandør, derudfører hjælpen, eller om kommunalbestyrelsen har overladt opgaven til enprivat leverandør, eller om borgerne får hjælpen udført via fritvalgsbeviset.Kommunalbestyrelsen skal fortsat sikre, at tilbuddene om hjælp løbendetilpasses borgernes behov, jf. servicelovens § 88, stk. 2, og at den tildelte
2
hjælp efter § 83 leveres indenfor en rimelig frist, hvis leverandøren ikke kanoverholde de aftaler, der i forbindelse med afgørelsen efter servicelovens §88, stk. 1, er indgået om levering af hjælpen, jf. servicelovens § 90.Som det fremgår af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 91, stk.6, og af lovforslagets bemærkninger, foreslås det, at kommunalbestyrelsenforpligtes til at stille krav til de leverandører, som kommunalbestyrelsen harindgået kontrakt med, og som borgerne har valgt via fritvalgsbeviset, om, atde skal informere den kommunale myndighed om ændringer i modtagernesbehov for hjælp. Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille krav til leveran-dørerne om, hvordan denne information fra leverandøren skal formidles. Detskal understøtte, at hjælpen efter servicelovens § 83 løbende tilpasses mod-tagernes behov, og at måden, hvorpå informationen videregives fra leveran-dørerne til den kommunale myndighed, er formaliseret. Det skal også under-støtte kommunalbestyrelsens opgave med at føre tilsyn med hjælpens udfø-relse og følge op på, om borgerne får den hjælp, der er truffet afgørelse om.Kommunalbestyrelsen har på den baggrund, og som bærer af hjemme-hjælpsudgifterne, et stærkt incitament til at sikre sig, at hjælpen svarer tilborgernes aktuelle hjælpebehov.I forhold til leverandørernes incitament til at holde kommunalbestyrelsenopdateret på borgernes hjælpebehov kan jeg oplyse, at lovforslaget somnoget nyt giver kommunalbestyrelsen mulighed for at resultatafregne leve-randørerne. På samme vis, som det gælder, når kommunalbestyrelsen af-regner de leverandører, den selv har indgået kontrakt med, kan kommunal-bestyrelsen afregne leverandørerne under fritvalgsbeviset med en basisprisog en bonus, der udløses, når leverandørerne har opnået specifikke mål ogeksempelvis bragt borgerne op på et bestemt funktionsniveau, ydet en be-stemt kvalitet m.v., så længe de konkurrenceretlige regler overholdes.Det kan eksempelvis medvirke til at styrke leverandørernes incitamenter til atudføre hjælpen til borgerne med et rehabiliterende sigte, og medvirke til atmindske borgernes hjælpebehov på sigt.Lovforslaget kan dermed siges at øge leverandørernes incitament til at in-formere kommunalbestyrelsen i forhold til de nugældende regler i servicelo-ven.Kommunalbestyrelsen skal fortsat udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitikfor tilbud efter servicelovens § 83, der er omfattet af reglerne om frit valg afleverandør, jf. servicelovens § 151 c. Tilsynspolitikken skal indeholde kom-munens procedure for udførelsen af tilsyn med disse tilbud og for opfølgningpå tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal følge op på tilsynspolitikken én gangårligt i tilslutning til beslutninger om kommunernes kvalitetsstandarder.
3
Serviceloven stiller i dag ikke krav om, at kommunalbestyrelsen skal anven-de et specifikt system for information fra leverandører. Det ændres ikke medlovforslaget.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen