Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
1218916_0001.png
1218916_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 10 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 10:”Vil ministeren oplyse, hvem der fremadrettet vil være ansvarlig for at leverestatistik over udviklingen på frit valgs-området, herunder statistik over privateleverandørers markedsandele og udviklingen i antallet af leverandører efterlovændringen?”
Svar:Jeg kan oplyse, at Danmarks Statistik opgør antallet af private leverandørerfordelt på landets kommuner. Dertil kommer statistik over andelen af modta-gere, der benytter privat leverandør og andelen af førstegangsvisiterede, derbenytter privat leverandør. Disse oplysninger vil også fremover være tilgæn-gelige i Statistikbanken.Kommunalbestyrelsen har i dag pligt til at indberette oplysninger om priser,kvalitetskrav og indgåede kontrakter til Social- og IntegrationsministerietsFritvalgsdatabase, der administreres af Socialstyrelsen. Disse indberet-ningskrav fjernes med lovforslaget. Dertil er det i dag frivilligt for kommuner-ne, om de vil indberette oplysninger til Fritvalgsdatabasen om hjemme-hjælpsmodtagernes fordeling på henholdsvis private og kommunale leve-randører, og oplysningerne opgøres ikke for den enkelte leverandør.Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at Fritvalgsdatabasen nedlæg-ges, men som jeg tilkendegav ved førstebehandlingen af lovforslaget, opret-holdes Fritvalgsdatabasen som minimum yderligere et år efter den foreslåe-
2
de ikrafttrædelse af lovforslaget, som er den 1. april 2013, således at kom-munerne på frivillig basis kan indberette deres priser mv. til private leveran-dører. Formålet er at understøtte kommuner og leverandører i en periode iforbindelse med implementeringen af lovforslaget. Der tages stilling til, hvor-vidt behovet for en central database for frivillig kommunal indberetning er tilstede som led i Ankestyrelsens opfølgning på kommunernes implementeringaf lovforslaget i Folketingsåret 2014-2015.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen