Tak for de positive tilkendegivelser, som der har været mange af ved førstebehandlingen af forslaget.
Jeg vil indlede med at sige til hr.
Jørgen Arbo-Bæhr, at jeg lover at gøre mig mere umage med at heppe, næste gang der er et mesterskab i farvandet.
Og til hr.
Alex Ahrendtsen vil jeg i den her situation med det her temmelig komplekse og tekniske forslag med en tekst, der er præget af direktivet, anbefale, at hr.
Ahrendtsen stiller spørgsmål skriftligt til udvalget, så vi får de mest korrekte svar.
Jeg har noteret mig, at der ikke er taget stilling i Dansk Folkeparti til forslaget på nuværende tidspunkt.
Det afventer vi.
Lovforslaget har jo, som det også er nævnt, til formål at gennemføre et EU-direktiv fra september 2011 om forlængelse af beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede rettigheder.
Det kaldes jo beskyttelsesdirektivet og indeholder kun dele, der stammer fra direktivet.
Der var stor politisk opbakning i Danmark til vedtagelsen af direktivet i sin tid.
Lovforslaget har til formål at forbedre vilkårene for udøvende kunstnere såsom musikere og sangere, Peter Belli og Birthe Kjær er nævnt, og fremstillere af lydoptagelser, der ofte er pladeselskaber.
I den forbindelse stilles der forslag om at forlænge beskyttelsestiden for udøvende kunstneres ret til lydoptagelser af deres fremførelse fra de nuværende 50 år til 70 år, og tilsvarende stilles der forslag om at forlænge beskyttelsestiden for de rettigheder, som fremstillere af lydoptagelser har til selve lydoptagelsen.
Derudover stilles der forslag om at harmonisere beregningen af beskyttelsestiden for musikværker med tekst, så beskyttelsestiden for både musikværket og teksten bliver beregnet som 70 år fra dødsåret for den længstlevende af enten komponisten eller tekstforfatteren.
Med henblik på at sikre, at de udøvende kunstnere får fuld glæde af den forlængede beskyttelsestid, indeholder lovforslaget en række forskellige tiltag.
Konkret stilles der forslag om, at udøvende kunstnere får ret til et årligt supplerende vederlag i den forlængede beskyttelsestid, og vederlaget skal udgøre 20 pct.
af den indtægt, som fremstilleren af lydoptagelsen, typisk et pladeselskab, oppebærer i den forlængede beskyttelsestid.
Et andet tiltag, som lovforslaget indeholder, betyder, at en udøvende kunstner får ret til at bringe en aftale om overdragelse af rettigheder til ophør, såfremt de overdragede rettigheder ikke i tilstrækkelig grad bliver udnyttet.
Det vil sige, at hvis f.eks.
et pladeselskab ikke udnytter en indspilning af musik i den forlængede beskyttelsestid, kan den udøvende kunstner bringe den oprindelige aftale med pladeselskabet til ophør og i stedet selv udnytte indspilningen.
Endelig indeholder lovforslaget overgangsbestemmelser, som regulerer, i hvilket omfang de foreslåede lovændringer finder anvendelse på eksisterende rettigheder og eksisterende overdragelsesaftaler.
Jeg ser frem til den videre behandling af lovforslaget og håber på en positiv behandling i Kulturudvalget og vil gerne understrege, at jeg er helt enig i hr.
Lars Barfoeds sidste bemærkninger om, at direktivet jo er vedtaget bredt og så følger implementeringen også i lovgivningen bredt.