Finansudvalget 2012-13
L 116 § 7 Bilag 1
Offentligt
1210533_0001.png
1210533_0002.png
Oversigt over særlige påtegninger på akt-stykkerSærlige påtegninger på aktstykker, der har bevillingsmæssig kon-sekvens for folketingsåret 2011-2012 eller finansåret 2012Folketingsåret 2011-2012
30. januar 2013
Akstk. 24 - Aktstykke om afgivelse på tilsagn på op til 190 mio. kr. somDanmarks indbetalte bidrag til den generelle og begrænsede kapitaludvi-delse i Verdensbanken (IBRD)Enhedslistens medlemmer bemærker, at de 190 mio. forventes brugt fra den glo-bale ramme, da udvidelsen især drejer sig om IBRD - uden at forringe den fattig-domsorienterede andel.Aktstk. 89 - Aktstykke om indgåelse af en OPP-aftale mellem Bygningssty-relsen og et OPP-selskab, vedr. finansiering, projektering, anlæg, udlej-ning, drift, vedligeholdelse, forsyning og rengøring af Vestre Landsret iViborgDansk Folkeparti er imod aktstykket, idet partiet finder, at den omhandlede ejen-dom sælges til christianitterne til en alt for lav pris. DF mener, at prisen burdehave været væsentligt højere og betragter den lave salgspris som indirekte stats-støtte til Christiania. DF mener desuden, at regeringen ikke på betryggende vis harredegjort for, hvordan man får bekæmpet den omfattende kriminalitet, herundernarkotikahandel, som foregår på Christianiaområdet. Derfor afviser Dansk Folke-parti et salg på de foreliggende vilkår.Aktstk. 104 - Aktstykke om overførsel af midler fra Hjælpemiddelinstituttettil ServicestyrelsenEnhedslisten mener, det er forkert at nedlægge Hjælpemiddelinstituttet.Aktstk. 114 - Aktstykke om statens bloktilskud til kommunerne for finans-året 2013Dansk Folkeparti har valgt at undlade at stemme i forbindelse med afstemningenom aktstykke 114 (bloktilskudsaktstykket). Dansk Folkeparti er tilfreds med, atregeringen har vist begyndende tegn på, at man vil være mere ansvarlig over fordansk økonomi. DF er tilfredse med regeringens ambitioner om, at kommunerneog regionerne skal overholde de økonomiske rammer i en tid, hvor Danmark erramt af en international finanskrise. DF har samtidig noteret sig med tilfredshed,at regeringen har tilsluttet sig de overordnede vækstambitioner for den offentligesektor, som Dansk Folkeparti sammen med den daværende VK-regering aftaltemed genopretningspakken i 2010. Men selve prioriteringen af midlerne i isærkommuneaftalen for 2013 kan DF ikke tilslutte sig. Det skyldes, at der kun er afsatganske få midler til sundhedstilbud i nærområderne, som især de ældre borgerehar brug for. Ældre og børn kan ende med at blive sorteper som følge af aftalen.
2
Regeringen har med aftalen ikke taget højde for den demografiske udvikling, ogdet kan betyde, at den indgåede aftale reelt vil kunne skabe en negativ vækst i vel-færden i mange kommuner. Regeringen har desværre nedprioriteret kernevelfær-den i kommunerne, selvom såvel Socialdemokraterne som SF før valget lovede atopprioritere kernevelfærden i kommunerne. I forhold til regionsaftalen for 2013finder DF det problematisk, at regeringen bl.a. nedprioriterer psykiatrien og sen-der flere arbejdsbyrder over på det hårdtarbejdende sundhedspersonale rundt om ilandet.Enhedslisten mener, der burde gives flere midler til kommunerne, men accepterer,at der er tale om en lille forbedring i forhold til 2012. Men Enhedslisten tager for-behold for de aftaler, som er indgået mellem regeringen og KL, som ikke er ellerhar været til afstemning i Folketinget. Herunder tager Enhedslisten forbehold forden moderniseringsaftale, som er omtalt i aktstykkets kommentarer, side 3, somangiveligt skal finde besparelser på 358 mio. kr. i kommunerne. For det første erelementerne af moderniseringsaftalen ikke behandlet i Folketinget. For det andetmener Enhedslisten, at nogle af elementerne som beskrevet i tillægget til KL-aftalen peger i den forkerte regning. Det drejer sig især om forenkling af frit valgpå hjemmehjælpsområdet, som er hovedfinansieringskilde i regeringens bidrag tilspareøvelsen.