Kommunaludvalget 2012-13
L 115 Bilag 2
Offentligt
EnhedAdministrations-politikSagsbehandlerHENKoordineret medJuraSagsnr.2012-01256Doknr.15400Dato22. oktober 2012
Forslag til lov om ændring af regionsloven og lov omkommunernes styrelse (Adgang til at budgettere medgenerelle reserver)§1I lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, HovedstadensUdviklingsrådogHovedstadensSygehusfællesskab(regionsloven),jf.lovbekendtgørelse nr. 900 af 30. august 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 21, stk. 5,indsættes efter ”forholdet mellem indtægter og udgifter”: ”samt omanvendelse af generelle reserver”.
§2I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august 2012,foretages følgende ændringer:1.I§ 40, stk. 4,indsættes efter ”forholdet mellem indtægter og udgifter”: ”samt omanvendelse af generelle reserver”.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2013.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og formålFormålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at regioner og kommuner kanbudgettere med generelle reserver.
Indholdet af lovforslaget er baseret på en indstilling fra Økonomi- ogIndenrigsministeriets budget- og regnskabsudvalg. Udvalget har under henvisning tiløkonomiaftalen for 2013 mellem regeringen og Danske Regioner drøftet en rækketekniske forhold i regionernes budgetsystem med relevans i forhold til indførelse afbudgetlovgivningen, herunder bl.a. en vurdering af muligheden for at kunnebudgettere med generelle reserver på det regionale sundhedsområde. Budget- ogregnskabsudvalget er rådgivende for økonomi- og indenrigsministeren i spørgsmål omkommunernes og regionernes budget og regnskab. I Budget- og regnskabsudvalgetdeltager ud over Økonomi- og Indenrigsministeriet, der har formandskabet, DanskeRegioner, KL, FSR – danske revisorer, Finansministeriet og Danmarks Statistik.Budgetloven med indførelse af udgiftslofter for henholdsvis stat, regioner ogkommuner og sanktionslovgivningen i forhold til regioner og kommuner har til formål atforetage en samlet styrkelse af styringen af de offentlige budgetter.Sanktionslovgivningen har særskilt til formål at styrke den enkelte regions ogkommunes incitamenter til at overholde de samlede økonomiske rammer. Ordningenindebærer, at der iværksættes sanktioner overfor kommuner og regioner vedoverskridelse af de aftalte rammer og de vedtagne budgetter.Den nye lovgivning understreger vigtigheden af, at regionernes og kommunernesbudgetter overholder de aftalte rammer.Som led i at understøtte regionernes og kommunernes økonomistyring er der behovfor at etablere mulighed for at kunne afsætte generelle reserver i budgettet tiluforudsete udgifter. Sikringen af tilstrækkelige reserver i budgettet er således generelti tråd med god økonomistyring.Det er i øvrigt indtrykket, at der i dag i nogle kommuner og regioner er en praksis medat overbudgettere visse konti med henblik på at indbygge reserver i budgettet. Medlovforslaget er det forventningen, at disse reserver synliggøres. Selv om reserverne erudtryk for en vis usikkerhed om udmøntningen af budgettet, er der herved mulighedfor, at budgettets forudsætninger bliver klarere i forhold til offentligheden.2. Gældende retEfter gældende regler er der ikke adgang for regioner og kommuner til at budgetteremed generelle reserver.Det antages, at der eksisterer en retsgrundsætning om, at årsbudgettet i båderegioner og kommuner skal være egnet til realisering, jf. afsnit 5.2.1 i både "Budget-og regnskabssystem for regioner” og "Budget- og regnskabssystem for kommuner”.Dette er ikke foreneligt med generelle reserver i årsbudgettet, da disse skal udmøntesog fordeles, inden de kan realiseres.Det er tillige forudsat i lov om kommunernes styrelse, at der ved årsbudgettetsvedtagelse er taget stilling til spørgsmålet om den finansielle dækning af samtligeudgifter på årsbudgettet, herunder anlægs- og kapitaludgifter, hvorimod der normaltikke er taget stilling til spørgsmålet om dækning af tillægsbevillinger, der vedtages iårets løb. Det kan ligeledes heraf sluttes, at der ikke er adgang til at budgettere medgenerelle reserver, da der i modsat fald er taget stilling til, hvordan tillægsbevillingerskal dækkes. Det bemærkes, at retstilstanden er den samme på det regionale og detkommunale område, da regionslovens regler om budget og regnskab i meget vidudstrækning er baseret på reglerne i den kommunale styrelseslov.Det antages dog, at der eksisterer en adgang til at afsætte reserver/puljer, der isagens natur ikke kan fordeles på budgettets øvrige bevillinger, hvis grundlaget forfordelingen ikke findes på tidspunktet for vedtagelsen af budgettet. Det gælder f.eks.for regionernes vedkommende puljer vedrørende meraktivitet på egne hospitaler, hvor
2
meraktiviteten i forhold til budgetteringsforudsætningerne først kendes i løbet afbudgetåret.Derimod må der ikke i budgettet afsættes puljer/reserver, som savner en nærmereforklaring eller begrundelse, hvad enten årsagen er tidsmæssige problemer,manglende kapacitet ved budgetlægningen, manglende enighed eller lignende.3. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder en bemyndigelse til økonomi- og indenrigsministeren til atfastsætte nærmere regler, om regioners og kommuners muligheder for at budgetteremed generelle reserver.Udmøntningen vil ske i henholdsvis ”Budget- og regnskabssystem for kommuner” og”Budget- og regnskabssystem for regioner”, der er bilag til bekendtgørelserne omhenholdsvis kommunernes og regionernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.Bl.a. påtænkes der fastsat regler om, at de generelle reserver kun må udgøre en visandel af nettodriftsudgifterne. Hensigten hermed er at undgå at en væsentlig del afbudgettet afsættes som generelle reserver. Der henvises nærmere herom tilbemærkningerne til lovforslagets §§ 1 og 2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeIndførelsen af en adgang til at budgettere med generelle reserver kan medvirke til atunderstøtte, at regioner og kommuner bedre kan overholde de vedtagne budgetter.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos Danske Regioner, KL, FSR – danske revisorer,Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister ogDanmarks Statistik.
3
11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogIngenregionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerNegative konsekvenser/MerudgifterIngen
En adgang til at budgetteremed generelle reservergiver bedre muligheder for Ingenat overholde vedtagnebudgetter.IngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenserIngenfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetIngen
AdministrativeIngenkonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Lovforslaget indebærer en ændring af § 21, stk. 5, i regionsloven, hvorved der skabeshjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om anvendelse afgenerelle reserver i årsbudgettet og de flerårige budgetoverslag eller dele heraf.Reglerne vil blive fastsat i ”Budget- og regnskabssystem for regioner”, der er bilag tilbekendtgørelse om regionernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.For at undgå at en væsentlig del af budgettet afsættes som generelle reserver, vil derblive fastsat regler om, at de generelle reserver maksimalt kan udgøre en procentdelaf nettodriftsudgifterne i årsbudgettet.Endvidere vil der blive fastsat regler om, at adgangen til at budgettere med generellereserver alene vil omfatte det regionale sundhedsområde. Derimod vil det regionalesocial- og specialundervisningsområde, der er takstfinansieret, og hvor der er adgangtil midlertidige underskud, der skal udlignes senest 2 år efter, ikke blive omfattet. Detregionaleudviklingsområdeerligesomsundhedsområdetomfattetafbudgetlovgivningen og sanktionslovgivningen, men er karakteriseret ved at være merestyrbart. Derfor vurderes der ikke at være behov for at kunne budgettere medgenerelle reserver på dette område.Det er ikke hensigten at ændre på den eksisterende retstilstand, hvorefter der vedbudgetbehandlingen ikke kan vedtages negative budgetreguleringskonti ellerbesparelser, der ikke er henført til en bestemt bevilling.
4
En adgang til at budgettere med generelle reserver på det regionale sundhedsområdevil give regionerne bedre muligheder for at overholde vedtagne budgetter.Til nr. 2.Adgangen til at budgettere med generelle reserver foreslås også at gælde forkommunerne, da der heller ikke på det kommunale område efter gældende regler eradgang til at budgettere med generelle reserver, jf. bemærkningerne til § 1, nr.1. Derer således en parallel problemstilling på det kommunale område, hvor der som følgeaf budgetloven og sanktionslovgivningen kan være behov for at afsætte generellereserver til finansiering af uforudsete udgifter inden for servicerammen.Lovforslaget indebærer derfor en ændring af § 40, stk. 4, i den kommunalestyrelseslov svarende til den foreslåede ændring af § 21, stk. 5, i regionsloven, jf.lovforslaget § 1, nr. 1. Med ændringen skabes der hjemmel til, at økonomi- ogindenrigsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af generelle reserver iårsbudgettet og de flerårige budgetoverslag eller dele heraf.Reglerne vil blive fastsat i ”Budget- og regnskabssystem for kommuner”, der er bilag tilbekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.For at undgå at en væsentlig del af budgettet afsættes som generelle reserver, vil derligesom på det regionale område blive fastsat regler om, at de generelle reservermaksimalt kan udgøre en procentdel af nettodriftsudgifterne i årsbudgettet.Endvidere vil der blive fastsat regler om, at adgangen til at budgettere med generellereserver alene omfatter de skattefinansierede områder, dvs. de kommunaleforsyningsvirksomheder undtages, da disse er brugerfinansieret og ikke er omfattet afbudgetloven og sanktionslovgivningen.Det er ligesom på det regionale område ikke hensigten at ændre på den eksisterenderetstilstand, hvorefter der ved budgetbehandlingen ikke kan vedtages negativebudgetreguleringskonti eller besparelser, der ikke er henført til en bestemt bevilling.En adgang til at budgettere med generelle reserver vil ligesom i regionerne givekommunerne bedre muligheder for at overholde vedtagne budgetter.Til § 2Loven træder i kraft den 1. juli 2013. Regioner og kommuner vil således kunneafsætte generelle reserver i årsbudgettet for 2014, der skal være vedtaget senest den1. oktober 2013 for regionernes vedkommende og den 15. oktober 2013 forkommunernes vedkommende.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
5
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om regioner og om nedlæggelse afamtskommunerne, HovedstadensUdviklingsråd og HovedstadensSygehusfællesskab (regionsloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 900 af 30. august2012, foretages følgende ændringer:Stk. 5.Økonomi- ogindenrigsministeren kan fastsættenærmere regler om forholdet mellemindtægter og udgifter i årsbudgettet ogde flerårige budgetoverslag eller deleheraf.1.I§ 21, stk. 5,indsættes efter”forholdetmellemindtægterogudgifter”: ”samt om anvendelse afgenerelle reserver”.
§2I lov om kommunernes styrelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august2012, foretages følgende ændringer:Stk. 4.Økonomi- ogindenrigsministeren kan fastsættenærmere regler om forholdet mellemindtægter og udgifter i årsbudgettet ogde flerårige budgetoverslag eller deleheraf.1.I§ 40, stk. 4,indsættes efter”forholdet mellem indtægter ogudgifter”: ”samt om anvendelse afgenerelle reserver”.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli2013.§4Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.
6