Kommunaludvalget 2012-13
L 115 Bilag 1
Offentligt
1205564_0001.png
1205564_0002.png
EnhedADMPOL,Administrationspolitisk kontorSagsbehandlerDEPHENSagsnr.2012-01256Doknr.41810Dato02-01-2012
KOMMENTERET HØRINGSNOTATOVERforslag til lov om ændring af regionsloven og lov om kommunernes styrelse(Adgang til at budgettere med generelle reserver)1.Hørte myndigheder og organisationer mv.Et udkast til lovforslag blev den 26. oktober 2012 sendt i høring hos:Danske Regioner, KL, FSR – danske revisorer, Foreningen af Statsforvaltnings-direktører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister og Danmarks StatistikNedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.2. HøringssvareneDanskeRegioner,FSRdanskerevisorerogStatsforvaltningsjuristerhar ingen bemærkninger til lovforslaget.
Foreningen
af
2.1. Størrelsen af de generelle reserverKLanfører, at kommunernes budgetter er et centralt redskab i udgiftsstyringen, ogkoblingen mellem formål og udgifter gør det dels muligt for borgerne at se, hvadkommunens penge bruges til, og dels muligt for både kommunalpolitikerne og dekommunale administrationer at følge udgiftsudviklingen tæt og løbende. Det er KL’sholdning, at den tætte sammenhæng mellem formål og udgifter i udgangspunktet erhensigtsmæssig, men at der skal være plads til en vis fleksibilitet i reglerne.KL finder det endvidere vigtigt, at udmøntningen af den foreslåede bemyndigelseovervejes nøje. I den forbindelse er det KL’s forventning, at KL inddrages i denkonkrete fastlæggelse af reglerne.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Økonomi- og Indenrigsministeriet er enig i KL’s bemærkninger om, at det er vigtigt, atdet fremgår af kommunernes og regionernes budgetter, hvordan forskellige formålprioriteres i forhold til hinanden, men at der også skal være plads til en vis fleksibilitet.Derfor vil der, som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, blive fastsat reglerom, at de generelle reserver maksimalt kan udgøre en procentdel afnettodriftsudgifterne i årsbudgettet. Hensigten er således, at kun en begrænset del afbudgettet kan afsættes som reserver, da budgettets formål bl.a. er at kunne informereborgere, presse, leverandører, ansatte, centrale myndigheder med flere om den
økonomiske prioritering. Den vil blive uklar, hvis der gives mulighed for at afsættebetydelige generelle reserver.Størrelsen af de generelle reserver, der vil kunne afsættes i budgettet, vil blive drøftetmed både KL og Danske Regioner, og der vil i den forbindelse kunne tages højde foreventuelle forskelle mellem de to områder.Høringssvaret fra KL giver ikke anledning til ændringer.2.2. Nationalregnskabsopgørelsen af offentlige finanserDanmarks Statistikharbl.a. oplyst, atdet af kvalitetsmæssige årsager er vigtigt, at derer en specifikation, således at det offentlige forbrug kan opgøres så præcist sommuligt, og at procentdelen, som reserver må udgøre, ligger på et fornuftigt, lavtniveau.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Økonomi- og Indenrigsministeriet er enig i, at størrelsen af de generelle reserver skalvære begrænset, jf. bemærkningerne i afsnit 2.1.Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at lovforslaget vil medvirke til atsynliggøre de reserver, som det er indtrykket, at nogle kommuner og regioner i praksishar indbygget i budgettet ved, at visse konti er overbudgetteret.Derved bliver der mere klarhed over, hvad de generelle reserver i kommuner ogregioner betyder for usikkerheden ved opgørelsen af nationalregnskabetfor deoffentlige finanser baseret på budgetter.Det skal i øvrigt fremhæves, at den problemstilling, som Danmarks Statistik peger på,ikke gør sig gældende ved opgørelsen af nationalregnskabet, når det er baseret påregnskabstal, idet der ikke vil kunne registreres generelle reserver i kommunernes ogregionernes regnskaber.Høringssvaretfra Danmarks Statistik giver ikke anledning til ændringer.
2